• AEED

Ni som haft jobbiga nätter pga tandsprickning!!!

Berätta eran version om hur ni tyckte det har varit jobbigt?

• Svar på tråden Ni som haft jobbiga nätter pga tandsprickning!!!
  • Tjofsen

Här är det just nu exakt så som ni beskriver: Gnäll, gnäll, ILLVRÅL, krumbuktar, kastar sig, vrider sig, GRÅTER förtviiiivlat, gnuggar (idag gjorde han det) örat, får inte borsta tänderna, VÄGRAR nappen som  han nästan blev besatt av och ville ha jämt ett tag innan detta började. Ibland vägrar han flaskan, bajsar så fruktansvärt löst så det är otäckt.....Sover dåligt och vaknar skrikandes, dregglar och nu till råga på allt har han fått hosta och rossel i halsen. 

Det verkar som han har allt utom feber.

Ser ingen mer tand än en liten liten som sticker upp i nederkäken brevid de mittersta (han har totalt 7 tänder - fyra uppe och tre där nere nu) - men jag misstänker att det kommer någon /några fler - kanske hörntänder eller de bredare upptill. Han har inte varit så HÄR när han fått de andra.

Jag är som ett nervvrak här. Det har hållt på i 5 dagar bara och ser inte ut att klinga av än. Min sambo var hemma själv med honom i fredags när jag var på frissan och ringde och sa "nu fattar jag vad du menar med TOKUTBROTT - INGENTING passar honom -han skriker som besatt i 20 minuter typ- sen provar man om  hela raddan med ny blöja, mat, vatten, sova, bära, mm och sen helt plötsligt tar han vatten och blir som en annan unge helt glad som om inget har hänt"

Jag har börjat ta Panodil suppar både på dagen och natten nu för det verkar ge lite lindring. Ska köpa Flytande Ipren också för det är ju inte så kul att ta supparna på natten och man ska hantera skrikande panik-barn på skötbordet.

Här är dock lite information jag hittat som ni kan tänka på (jag har sökt varje dag om detta för jag fattade inte varför han vägrade nappen helt plötsligt.

Nappar och flaska kan de vägra under den här tiden- sugandet ökar blodtillströmningen till munnen - det vill säga: det gör ondare då. Ge välling i pipmugg om det går.

• Karin och Matilda

Usch, i natt har lillan verkligen hållt igång. Hon sov kanske två-tre timmar o vaknade sen med ett gallskrik, sen skrek hon så länge hon inte fick vara i våran famn. Efter kanske 1,5 timme somnade honom, för att vakna en halvtimme senare med ett skrik igen. Samma visa igen i två timmar innan hon somnade om. Då hade hon fått alvedon o sov sen resten av natten.
    Idag är hon kinkig, men det kanske är p.g.a trötthet?
    Hon äter dåligt ocså, kan det ha med tänder att göra tro?

• Tjofsen

SÄÄÄkert tänderna. Stackars liten. Och stackars er som inte får sova.

Karin och Matilda skrev 2009-02-22 14:19:03 följande:
    Usch, i natt har lillan verkligen hållt igång. Hon sov kanske två-tre timmar o vaknade sen med ett gallskrik, sen skrek hon så länge hon inte fick vara i våran famn. Efter kanske 1,5 timme somnade honom, för att vakna en halvtimme senare med ett skrik igen. Samma visa igen i två timmar innan hon somnade om. Då hade hon fått alvedon o sov sen resten av natten. Idag är hon kinkig, men det kanske är p.g.a trötthet? Hon äter dåligt ocså, kan det ha med tänder att göra tro?
  • AEED

Ni ger inget nattmål då?

Dom är som natt och dag kan man ju lugnt säga.

Är så glada och nöjda på dagarna

• Karin och Matilda

Vi ger inga nattmål egentligen, hon har inte ätit på natten på länge. Men inatt så försökte jag faktiskt med ersättning. Hon fick i sig litegrann.
    Men jag vill ju helst inte vänja henne vid nattmat heller...
    Men ska hon fortsätta vara vaken så här så måste hon ju få mat.

• Tjofsen

Nattmat är inget att rekommendera. Tillslut vänjer man dem ju.....vatten som högst om de är sjuka ungefär. Beror ju på hur gamla de är förstås. Men är de så 7-10 månader så behöver de ju inte mat på natten. Pumpa dem fulla med ordentligt med mat på dagen så är de mätta hela natten.

• E L I N

Men vad bra att jag hitta den här tråden!
    Min son är snart 9 mån och beter sig exakt som ni beskriver!
    Nätterna är omöjliga,han somnar i famnen,lägger han i sin säng och han vaknar en gång i halvtimmen,flera nätter i rad har jag tagit in han till mig men ska sluta med det nu,han har sovit själv från början och så ska det fortsätta. Men jag är så trött! Ser en tand i överkäken,har gjort det länge nu! När kommer den ut?
    Han vällingvägrar på kvällen och får endast i han lite kall välling på natten, äter dåligt på dagen och har fått ett hemskt humör!
    Är helt slut!!
    Skönt att jag hitta er så jag vet att jag inte är ensam!
    Hoppas det släpper snart för oss,kram!

• Catti41

HOs oss är det tydligt. Killen är nu ett år, fick sina första tänder vid 4½ månad och har nu tolv tänder, han har precis fått kindtand nummer tre och fyra.

Om han är uppenbart trött, somnar lätt men vaknar efter en timme och återigen somnar lätt pga trötthet men vaknar och håller på så,och är grinig när han vaknar och har alla fingrar i munnen, då är det tänderna.
    Han får flytande panodil (den smakar godast) och kalla bitringar och så får han sova på pappa, så han kommer upp lite med huvudet och hör pappas andetag.

Sen brukar han kunna sova 3-4 timmar i taget, med ytterligare en dos panodil mitt i natten.
    Pappa är den som är hemma, så han tar ju nätterna för det mesta, men när lillakillen har riktigt ont av tänderna så hjälper amningen för att komma till ro, och han vill inte äta så mycket varm mat så då ammar vi extra och han kan få sova med mig för att få nattamma också.

I normala fall sover han mellan 19 och 06 med max två uppvak så det är väldigt tydligt här om han är sjuk eller har ont av tänderna.

• AEED

Här har vi sovit jätte bra nu fast den 6:e tanden har kommit.

• MarieHJ

Här är 3:e tanden i överkäken påväg.. Förra veckan fick hon sina första 2 i underkäken. Så det har vart en hel del gnäll och missnöjdhet här. Hon matvägrar, är lös i magen(Bajsade 10ggr på 1 dygn en gång!) gnällig och klängig. Vaknar 1 gång i timman på natten, tuggar frenetiskt på allt. Men dom första tänderna var 10ggr värre än denna 3:e tanden. Nu är hon "bara" lite gnällig.. *pust*

• Wildingen

Våran son har bara 2 tänder än sålänge..Men både när den första och andra kom upp så sov han jättedåligt och fick feber och snoret rann.. Hoppas att d inte kommer vara samma sak med alla tänder som ska upp på honom. Tycker så synd om honom ju. . Man kan ju inte göra så mycket mer än fräsa näsan ge alvedon och vatten ..

• droppan

Är ine på den 3 veckan av gnällighet och vrål och inget verkar funka, alla rutiner om dagarna e borta med vinden.
    Våran lille är 4 1/2 månad så han börjar tidigt antar jag, nu ser man att det är båda tänderna i underkäken som är på väg.
    HAn har sovit bra på nätterna tills idag, då hann har mer eller mindre inte sovit mer än 3 timmar i streck sedan har han vaknat och vritt sig och gnällt efter nappen som han tappat.
    Så¨jag börjar bli rätt slut , hoppas att dom kommer snart och att dom andra dröjer lite, känns som man proppat han full med panodil suppar , men dom har hjälpt.
    Han har haft feber som pändlat från 37,2 till 37,9 .
    Orkar inte med en 4 vecka till att tandsprickning....

• 4mama

Min snart 11 mån gamla pojke har 4 tänder nere och 1 har tittat fram där uppe. Jag tror att 1 eller fler är på väg. Han är gnällig och sover sådär och har feber. Och igår bajsade han flera ggr, brukar inte göra det annars så många ggr.
    När han fick tänderna i uk så märktes det inte speciellt men framtänderna i ök är ju större....

• MarieHJ

Nu är det fjärde tanden påväg.. Hon har inte viljat ha fast mat idag över huvudtaget. Bara väling och lite banan har jag klämt i henne.. Stackarn=/ Hon är så matglad annars. Kan inte tanden spricka upp snabbt!

Svar på tråden Ni som haft jobbiga nätter pga tandsprickning!!!