• Cristal

Rädd att spricka!

Min värsta mardröm är att spricka. Jag vet ju att det är svårt att undgå detta med första barnet. Jag har hört att ca 80% av alla först föderskor spricker eller klipps upp och får stygn där efter.

Finns det någon förlossningsställning som är bättre så man spricker mindre?
    Finns det något man kan smörja in sig med som hjälper så man inte spricker?
    Kan man träna underlivet så man slipper spricka?

Hoppas på att få en massa tips nu.

xxx

• Svar på tråden Rädd att spricka!
  • TusseTvå

Hej!
    Jag pratade med en tjej som sa att när man kommer in på BB, ska man skrika ut att man inte vill spricka. Då kommer de hjälpa dig att inte spricka. Annars utgår barnmorskorna från att de flesta i Sverige vill föda "utan hjälp, självständigt".
    Säg till innan, så hjälper de dig! DET TÄNKER JAG GÖRA SOM OCKSÅ ÄR LIVRÄDD FÖR ATT SPRICKA!

• scooby
    TusseTvå skrev 2009-03-02 20:55:42 följande:
    Hej! Jag pratade med en tjej som sa att när man kommer in på BB, ska man skrika ut att man inte vill spricka. Då kommer de hjälpa dig att inte spricka. Annars utgår barnmorskorna från att de flesta i Sverige vill föda "utan hjälp, självständigt". Säg till innan, så hjälper de dig! DET TÄNKER JAG GÖRA SOM OCKSÅ ÄR LIVRÄDD FÖR ATT SPRICKA!
    Tror tyvärr inte att BM kan styra till 100% att du inte kommer spricka. Däremot kan dom göra allt dom kan för att försöka göra så att du inte spricker, eller spricker så lite som möjligt. Det har ju mycket med att göra hur elastisk man är därnere osv.
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
  • 19Jonna80

hm, liten fundering bara. Borde inte BM motverka att alla spricker så lite som möjligt??
    De borde ju inte vara så populärt att spricka liksom...

• scooby
    19Jonna80 skrev 2009-03-02 22:15:04 följande:
    hm, liten fundering bara. Borde inte BM motverka att alla spricker så lite som möjligt?? De borde ju inte vara så populärt att spricka liksom...
    Jo, absolut! Det är ju tex därför BM vill vara med och styra hur fort barnet får komma ut - dvs att man försöker hålla emot krystimpulsen i slutet och låta huvudet stå och tänja i öppningen. Då minskar risken att spricka. Dom ser även till att man inte krystar forcerat eller börjar för tidigt med krystandet, då ökar oxå risken att man spricker. Jag sa aldrig att jag var rädd att spricka, men förstod att BM ändå gjorde allt för att jag inte skulle spricka så mycket
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
  • Ruffa Tuffa

Här är en till som är rädd för att spricka!

• 19Jonna80

Jag hade inga önskemål till förlossningen när jag kom in.
    Men fick en jättebra förlossning ändå..
    Jag sprack lite, som jag sen fick komplikationer. Tänkte då att detta blir aldrig bra...
    Men jodå, idag känner jag typ ingenting av de alls.
    Jag va oxå rädd för att spricka och kommer förmodligen va de nästa gång me...
    Men va ska man göra åt de??
    Det är värt min lilla guldklimp idag

• Aiwendil

SJÄLVKLART ska bm se till att man spricker så lite som möjligt.
    Allt annat är felinformationerat!

Jag tror inte jag hört någon som säger att de känt av när det sprack,
    inte jag själv heller...
    Det sved till litegrann och då menar jag litegrann.
    Hade en helvetesförlossning och "sprickningen" var isåfall det minst hemska.
    Att sy efteråt däremot... gjorde ont men det är sånt man tar, då har man sin bebis i famnen

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • Aiwendil

"felinformationerat"
    Haha.. nu kom jag nog på ett nytt år men skyller på att sonen sitter brevid mig och också vill skriva..

• Aiwendil

Nu lägger jag ner...
    Ett nytt ORD skulle det ju stå natuuuurligtvis...

God natt

• 19Jonna80

jag tror nog på att ligga på sidan att föda...
    jag låg på rygg och sprack bakåt...
    Jag ska nog testa sidan nästa gång

Svar på tråden Rädd att spricka!