• Cristal

Rädd att spricka!

Min värsta mardröm är att spricka. Jag vet ju att det är svårt att undgå detta med första barnet. Jag har hört att ca 80% av alla först föderskor spricker eller klipps upp och får stygn där efter.

Finns det någon förlossningsställning som är bättre så man spricker mindre?
    Finns det något man kan smörja in sig med som hjälper så man inte spricker?
    Kan man träna underlivet så man slipper spricka?

Hoppas på att få en massa tips nu.

xxx

• Svar på tråden Rädd att spricka!
  • babie

Jag sprack väldigt mycket när min dotter föddes, det kändes inte alls... fick även sys på OP och det kändes inte helr. Jag har inte känt av något efter förlossningen! Så du behöver inte oroa dej :)

Lycka till!

Älskar mina barn mest av allt!
  • J1983

Som du själv skriver så spricker de flesta. Så även jag. Jag var också livrädd för det innan. Men det var inget jag kände av och inget som direkt besvärade mig mer än någon dag efteråt och nu tre månader senare är det som vanligt. Tanken på att spricka därnere är väldigt obehaglig innan man gjort det men man överlever.

• Cherryville

Hej, jag är också rädd för att spricka och har hittat lite tips:

-smörj veckorna innan förlossningen med antingen weledas olja eller mandelolja som finns på apoteket.

-skriv i ditt förlossningsbrev att du är rädd för just detta så kan barnmorskorna göra vad de kan.

-De kan hålla varma våta handdukar mot mellangården vilket gör att blodgenomströmmningen ökar så blir orådet mer elastiskt.

-De kan dessutom hjälpa dig med att inte låta barnet kommer för fort, genom att berätta när du ska krysta och inte samt hålla emot barnet om det går för fort.

Dessa är de enda tips jag har, vet inte om det lugnar, på mig skakar knäskålarna ändå...

• mi vida
    Svar på #13
    varför känner ni inget när ni spricker??? är det för att det andra gör såå ont??
  • J1983

mi vida skrev 2009-02-24 19:39:34 följande:

Svar på #13varför känner ni inget när ni spricker??? är det för att det andra gör såå ont??
    Ja så kan man väl kanske säga. Smärtan gör ju att man blir bedövad. Man föreställer sig ju kanske att man ska känna när det spricker upp men det känner man inte. Ont gör det ju när huvudet kommer ut osv men det är inte sprickkänslan man känner utan mer att det bränner som fan.
  • olivia 11

Fött två barn vaginalt. Sprack ingenting. Födde båda liggandes på sidan utan bedövning. Snabba förlossningar båda två. ca två till tre timmar från första känningen. Var ganska små barn med små huvuden.

• Milliemolly

jag blev klippt eftersom jag var livrädd för att spricka bakåt i mellangården. de klippte mig 1,5 cm åt sidan o jag fick 4 stygn.
    blev helt återställd och inget syns eller känns idag.

jag hade dessutom smort med weledas olja. tog lite på en bomullspad på kvällen och gned in i mellangården för att den skulle bli mjuk och töjbar.

jag önskade dessutom vama handdukar som skulle hållas mot mellangården och massa glidmedel i slidan för att bebis skulle glida ut snabbare.

det finnsa masssa tips och kom ihåg att allt går över - nu efteråt tycker jag det skulle vara mycket värre om det hände någont med barnet!

• Cristal

Tack för alla svar och tips. Nu ska jag försöka att inte tänka på det hela och bara ta det lugnt. som sagt det är ju endast 33 dagar kvar till beräknat förlossning och barnet ska ju ut
    Håll bara tummarna för mig så att jag inte spricker mycket.

Kram

• HAJ

Blev klippt men det gjorde inte ont däremot tyckte jag att det gjorde väldigt ont den närmsta månaderna efter, tyvärr.

• scooby
    mi vida skrev 2009-02-24 19:39:34 följande:
    varför känner ni inget när ni spricker??? är det för att det andra gör såå ont??
    Jag kände inte heller när jag sprack. Dels så är man så fokuserad på att krysta, andas osv och dels så är man ju så pass uttänjd där ner så man blir bedövad av bara det oxå tror jag. Jag fick även kyl/bedövninsspray just när huvudet skulle ut så det gjorde inte ont alls, kände bara att det spände rejält   Kände inte ens att det brände, som vissa beskriver Sprack inte så mycket heller, bara "normalt, som de flesta gör" var vad BM sa. Det var med andra barnet (första blev akut kejsarsnitt).
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
Svar på tråden Rädd att spricka!