• Cristal

Rädd att spricka!

Min värsta mardröm är att spricka. Jag vet ju att det är svårt att undgå detta med första barnet. Jag har hört att ca 80% av alla först föderskor spricker eller klipps upp och får stygn där efter.

Finns det någon förlossningsställning som är bättre så man spricker mindre?
    Finns det något man kan smörja in sig med som hjälper så man inte spricker?
    Kan man träna underlivet så man slipper spricka?

Hoppas på att få en massa tips nu.

xxx

• Svar på tråden Rädd att spricka!
  • Blicka

Jag vet att det finns en förberedelseolja som weleda har. Den tänkte jag köra med, men vet inte om den fungerar. Den ska man börja använda ca 6 v före bf.

• oSKALMANo

Förstår att du e orolig men det känns inget =) Sen spricker de flesta inte så mkt, antar du hört och läst värstinghistorier, men det handlar om kanske 1-5 stygn och det är inte mkt. Klippning känns inte häller och min erfarenhet är dessutom att man läker mkt fortare och svider mindre eftersom man inte får så mkt bristningar då.
    Lycka till!

• 6 Små Älsklingar

Jag har spruckit lite grann varje förlossning, har spruckit upp i det gamla ärret.

Det har aldrig gjort ont att spricka och jag har fått bedövning när det sytt.

Jag har inte heller haft besvär efteråt, det har inte gjort det minsta ont.

Att spricka var det jag var mest rädd för inför första förlossningen men det visade sig att det var det som inte gjort ont alls

• Envis

Det är säkert olika för alla, hur mkt man spricker. Jag sprack väldigt lite, fick sy ett stygn. Födde liggandes på sida, med ena benet i ett sånt där stöd de har på gynstolarna! Min bm sa att det var antagligen därför jag sprack så lite, eftersom jag låg som jag gjorde. Tänker göra detsamma om det blir aktuellt igen.

Det blev dock ett väldigt tryck mot klitoris (ursäkta detaljerna, om nån nu skulle vara så känslig) vilket kändes mkt obehagligt. Men det var värt det, eftersom jag åtminstone inte sprack en massa :P

• Cristal

Jag vet att man inte känner av något just då man spricker eller klipps upp.
    Min rädsla är efteråt då man ska gå på toa osv. Klåda, infektioner och om det läker fel.

Jag är också rädd för sexlivet efteråt.
    Maken är ju inte på hugget längre Jag kan förstå att han är rädd att skada bebisen. Men på nåt sätt känns det som om han kommer inte vara på hugget efteråt heller.
    Hans kompis blev pappa för ca en månad sedan och det känns som om han blir påverkad av honom.

• Aaglars

Jag var oxå rädd för att spricka. Men det blev tvärtom...De fick klippa upp mig!!!

• Syth

Jag sprack ganska mycket men kände ingenting, vare sig när jag sprack eller när de sydde. Visst var jag lite öm efteråt och det var ju inte direkt behagligt att gå på toaletten, men det gick bra. Se bara till att inte hålla dig när du väl behöver göra nr 2 om du skulle spricka, det var nog det bästa rådet jag fick av kompisar som fött barn tidigare...
    Angående att spricka & sexlivet så har det inte påverkat det nämnvärt. Jag ser helt ok ut där nere och det läkte fort så vi kunde återuppta myset efter ha varit celibat i många månader, för maken var ju inte heller på hugget när jag var gravid.
    Oroa dig inte, det kommer gå bra!

• oSKALMANo

Cristal skrev 2009-02-20 17:22:17 följande:

Jag vet att man inte känner av något just då man spricker eller klipps upp.Min rädsla är efteråt då man ska gå på toa osv. Klåda, infektioner och om det läker fel.Jag är också rädd för sexlivet efteråt.Maken är ju inte på hugget längre Jag kan förstå att han är rädd att skada bebisen. Men på nåt sätt känns det som om han kommer inte vara på hugget efteråt heller.Hans kompis blev pappa för ca en månad sedan och det känns som om han blir påverkad av honom.
    Det löser sig =) Håller man bara sig ren, byter binda ofta och tvättar sig så har man frukansvärt otur. Och det är ju inte så många som har. Och skulle det svida när du går på toa, så stå i duchen. Vid såna här omständigheter e allt tillåtet. Klart det kommer klia lite, men det gör ju allt som läker så. Dessutom e det häller inte så farligt.
    Blir nog inte så stora problen med sex efteråt häller. Låt det läka ordentligt och spenn dig inte. Doch kan väll slemhinnorna vara torra men det finns ju hjälp mot allt ;)
    Han kommer nog igång när du känner dig redo.
  • LillaEm
    Blicka skrev 2009-02-20 17:10:43 följande:
    Jag vet att det finns en förberedelseolja som weleda har. Den tänkte jag köra med, men vet inte om den fungerar. Den ska man börja använda ca 6 v före bf.
    Jag köpte den där oljan i god tro om att det skulle hjälpa. Sen läste jag "bruksanvisningen". Den skulle ju masseras in flera minuter varje dag (i alla fall ett par minuter). Det var inte många kvällar jag hade ork att ligga där och gnugga mellangården.

Sprack också en del, men kände det inte alls. Huden är så töjd och på så vis blir den bedövad. Övrig smärta tar ju också över. Det enda som blev svårt efteråt i sexlivet som ingen sagt var att det nästan var stop. Jag som trodde jag var uttöjd. Ärrvävnaden kan bli lite hård men den mjukas upp med tiden och efter ett tag var det inga bekymmer.
  • Tess the star

Sprack inte alls med första barnet, nån bristning bara som inte behövde sys. Jag var livrädd över att få sy för jag ville verkligen inte att någon skulle hålla på där nere åter igen när bebisen väl kommit ut. Det sved ju sen när man skulle kissa men det finns ju som sagt dusch. Nu e jag i vecka 39+1 och är åter igen rädd :0

Svar på tråden Rädd att spricka!