• Dody

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

En fortsättnings tråd men kän för all del att du kan hänga på. Den ger mkt info om varför magen ser ut som den gör efter förlossningen och vad du kan göra åt det, om du bara tar dig genom TS samt inlägg 1.

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m23197595.html
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m26092234-1.htm...
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m28901128.html
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m31910063.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-23 19:29
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m34391824.html

• Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen
  • Ninnis mamma

hej!

Rädd för att jag har delade magmuskler...

Jag ser gravid ut i 6e månaden och under naveln är magen helt hård. Har gjort testet men är osäker....Fick barn för nio veckor sedan.

Någon som har tränat och blivit helt återställd? Återställd av op?

• Dody

Ninnis mamma skrev 2009-03-12 20:37:35 följande:

hej!Rädd för att jag har delade magmuskler...Jag ser gravid ut i 6e månaden och under naveln är magen helt hård. Har gjort testet men är osäker....Fick barn för nio veckor sedan.Någon som har tränat och blivit helt återställd? Återställd av op?
    Jag har inte stött på ngn som tränat ihop dem...däremot har jag hört om flera som opererat ihop dem. Allt hänger ju på hur vida delaningar man har. Jag har ju mest varit i kontakt med dem som har jättedelat, har man mindre får man nog ihop dem med tiden av träning och av självläkning. För din del har det ju inte gått så värst länge. Jag tror det krävs en enorm träningsdiciplin för att få ihop glapp på uppåt 10 cm, och som småbarns förälder kan det vara tufft att få ihop tiden/motivationen. Vore dock synd att ge upp. Kanske ngn som tränat ihop dem kan tipsa/peppa oss.
  • Tessita

Hej på er alla

Har inte skrivit på ett tag eftersom vi har fått ett andra barn väldigt för tidigt.

Min mage blev aldrig bättre efter vårt första barn, ett år efter han fötts så såg jag fortfarande gravid ut och folk grattulerade till blivande syskon. Mindre kul.

Nu gick jag inte gravid så länge med barn nr 2 så magen har väl inte direkt blivit sämre men inte bättre heller.

Jag fick en slags korsett på ortopeden som inte gjort så stor skillnad.

Jag tycker verkligen det är fruktansvärt jobbigt att gå och se gravid ut. Inga käder sitter snyggt.. Jag kommer definitivt att operera magen, frågan är bara hur och när.

Några här som opererat magen som har några tips???

• Kian

Jag opererade mina magmuskler för ett år sen ungefär. Jag hade den största glipan som kirurgen sett. Han fick in hela näven med råge. Nu har det gått upp igen ovanför naveln efter en förkylning med hosta. Har nu blivit beviljad ny operation genom landstinget. Han kommer att lägga in ett nät för att det ska bli bra den här gången. Får dessutom en full bukplastik på köpet. Ska bli skönt att bli av med hänget och allt löst skinn. Jag tränar musklerna nu för bästa resultat inför operationen. Min glipa skulle tydligen inte gå att träna ihop enligt kirurgen.

• Dody
    Kian skrev 2009-03-15 17:34:17 följande:
    Jag opererade mina magmuskler för ett år sen ungefär. Jag hade den största glipan som kirurgen sett. Han fick in hela näven med råge. Nu har det gått upp igen ovanför naveln efter en förkylning med hosta. Har nu blivit beviljad ny operation genom landstinget. Han kommer att lägga in ett nät för att det ska bli bra den här gången. Får dessutom en full bukplastik på köpet. Ska bli skönt att bli av med hänget och allt löst skinn. Jag tränar musklerna nu för bästa resultat inför operationen. Min glipa skulle tydligen inte gå att träna ihop enligt kirurgen.
    Vad lyxigt med en full bukplastik Kommer håg dig sen förra tråden.
  • Ninnis mamma
    Jag har inte stött på ngn som tränat ihop dem...däremot har jag hört om flera som opererat ihop dem. Allt hänger ju på hur vida delaningar man har. Jag har ju mest varit i kontakt med dem som har jättedelat, har man mindre får man nog ihop dem med tiden av träning och av självläkning. För din del har det ju inte gått så värst länge. Jag tror det krävs en enorm träningsdiciplin för att få ihop glapp på uppåt 10 cm, och som småbarns förälder kan det vara tufft att få ihop tiden/motivationen. Vore dock synd att ge upp. Kanske ngn som tränat ihop dem kan tipsa/peppa oss.
    Tack för ditt svar! Imorgon ska jag till en läkare som ska kolla på min mage. Jag tycker inte att jag har någon glipa upptill på min mage. Känns som att musklerna är ihop. Kan man ha musklerna ihop upptill men inte nertill? jag är liksom väldigt hård på nedre delen av magen, som om jag vore gravid (vilket jag inte är).
  • Kian
    Dody skrev 2009-03-15 17:59:58 följande:
    Vad lyxigt med en full bukplastik Kommer håg dig sen förra tråden.
    Jo, det känns lyxigt! Skulle tydligen bli enklare att göra det för då kommer han åt att laga ordentligt. Alternativet var att snitta lodrätt. Det var ett enkelt val. Längtar att kunna ha på mig byxor utan att det gör megaont också. Å tänk när man slipper få gravidkomentarer. Men det krävs mycket träning före och efter.
  • Ninnis mamma

hej på er!

nej jag hade inte delade magmuskler, däremot hittade läkaren en mycket stor cysta i min mage...Ska avvakta nu sen blir det troligtvis operation. Får väl se om jag har min "gravidmage" kvar efter op eller ej...

Lycka till alla ni som kämpar!!

• Dody

Ninnis mamma skrev 2009-03-16 18:27:12 följande:

hej på er!nej jag hade inte delade magmuskler, däremot hittade läkaren en mycket stor cysta i min mage...Ska avvakta nu sen blir det troligtvis operation. Får väl se om jag har min "gravidmage" kvar efter op eller ej...Lycka till alla ni som kämpar!!
    Usca då...men ändå skönt att veta kan jag tänka mig. Det där du skrev om hård stämmer nämligen inte in på DR. Fick du veta ngt om hur och varför ang din cysta?
  • Lilla07ans

Hej på er!

Har följt den här tråden lite halvt om halvt ganska länge. Fick mitt första barn i okt-07 och efter det så hittade jag in hit och testade genast om jag hade delade magmuskler. Min "glipa" var inte mer än 2 fingrar på bredaste stället så det var ju inte på värsta viset efter vad jag förstått. Hela tiden har det blivit som en "limpa" på magen när jag dragit upp huvudet mot bröstet eller lutat mig bakåt. Inte nog med det så har jag en tydlig "gravidmage" fast jag inte varit gravid. Och det är ju det allra värsta, att se gravid ut fast man inte är det. :(

Min mage är sån att upptill så är den rund (som en gravidmage) och på mitten vid naveln är den som störst eller hur man ska säga och också hård. Nedanför naveln hänger det överskottshud.

Nu har jag för lite drygt en vecka sedan fått ytterligare ett barn. Det är 1 år och 5 månader mellan barnen så jag hann ju aldrig börja träna magen ordentligt efter första. Tänkte att jag får ta det nu istället.

Tyvärr blev det ett akut kejsarsnitt den här gången vilket inte känns roligt på något sätt alls. Och nu när jag läser här så förstår jag att det blir ännu värre med musklerna efter ett snitt. Så just nu sitter jag här å gråter åt eländet, faktiskt.

Som det också står beskrivet här så har jag konstant ont i svank/ländryggen och jag kan inte ens böja mig framåt för att sätta fast stora tjejen i bilbarnstolen utan att det gör skitont i ryggen och jag knappt kan resa mig rak igen.

Nu ska jag inte vara långrandig mer utan mina frågor till er som kanske har lite mer erfarenhet av det här än mig är:

På BB var det väldigt dålig info om hur man ska träna efter att ha genomgått ett snitt. Hur har ni gjort? Det enda jag hört hittills är väll ungefär att jag ska undvika att lyfta något tyngre än bäbisen första veckorna/månaden och tidigast börja "träna" magen efter 8 veckor. Betyder det då att man kan göra "dra naveln mot ryggraden" när man ex ligger i sängen redan nu eller ska man vänta med det också?

Ni andra...är det någon av er som uppsökt någon sjukgymnast? Och i så fall har dem kunskap om sånt här? Jag känner verkligen att jag behöver hjälp. Det är ju inte bara magen det handlar om utan även rygg och övrig ryggmuskulatur som tagit stryk nu när man "inte haft några magmuskler". Och det jag främst är rädd för att att inte bli tagen på allvar.

/M

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen