• Dody

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

En fortsättnings tråd men kän för all del att du kan hänga på. Den ger mkt info om varför magen ser ut som den gör efter förlossningen och vad du kan göra åt det, om du bara tar dig genom TS samt inlägg 1.

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m23197595.html
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m26092234-1.htm...
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m28901128.html
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m31910063.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-23 19:29
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m34391824.html

• Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen
  • Maxbox
    Lilla07ans skrev 2009-04-01 15:50:17 följande:
    Paddy: Tack för dina uppmuntrande ord. Jag hoppas då verkligen att det finns någon möjlighet att se "ogravid" ut om några månader i alla fall. Att bli "platt" har jag inga förväntningar på. Att inte se gravid ut räcker för mig. Innan du började på gymet nu har du tränat någonting själv hemma? Hur kändes det att börja efter snittet? Du gör dem vanliga magövningarna dem gör på gymet eller har du fått några speciella av nån personlig tränare eller så? Har du också som en "limpa" på magen när du spänner musklerna i ryggläge nu? Ursäkta mina kanske närgångna frågor. Men jag tänkte på det efter mitt första barn när jag testade om mina muskler var delade. Jag hade 2 fingrar mellan dem då som minst men det blev ju som en limpa på magen ändå när jag spände musklerna. Hur länge blir det så? Försvinner det när det kanske är 1 finger mellan musklerna eller nåt? /M
    Jag hade bara tränat naveln mot ryggraden innan jag började på gym.
    När jag började på gym märkte jag att jag hade dålig balans och dålig kontroll på musklerna (tydligen normalt efter graviditet ) Jag har kollat glappet nu, och det har gått ihop, eller ja nu är det bara 2 fingrars bredd hela vägen. Jag ser fortfarande lite lätt gravid ut och lite limpavarning. Men nu är det i alla fall "bara" uttänjda magmuskler. Jag vet inte hur länge man måste träna för att få resultat vad gäller det. Olga (träningsexperten) nämnde en kund som efter intensivträning i 3 mån såg resultat (syntes stor skillnad på bilderna). Men då är det planka-övningar 2 gånger per dag hemma som gäller + träning.
    På gymet tränar jag core. Det är mkt bålstabilitet bl.a, crunches och statiska övningar för magen. Det är en sjukgymnast och personlig tränare som tillsammans satt ihop programmet men det är inte specifikt för mig, utan vem som helst kan komma på dessa träningspass.

Jag har varit lite dålig på detta med träning nu ett par veckor pga semesterresa under påsken. Ska iväg på ett pass i morgon och tänker börja med mina plank-övningar hemma från och med måndag.

Hur går det för dig? Och hur går det för er andra?
  • Lilla07ans

Paddy:
    Joo vars... det har gått 7 veckor sedan snittet nu och glappet har gått ihop rätt bra. Är 1 finger upptill och som mest 2 fingrar vid naveln.
    Jag jobbar på med naveln mot ryggraden och att trycka ned svanken mot golvet (tror det kallades magtoning på nåt ställe). Har även under senaste dagarna provat en övning där man skulle ligga på rygg och hålla ett ben åt gången rakt ovanför golvet.
    Även fast jag känner att jag blir starkare hela tiden så har man ju insett nu att det här kommer ta LÅÅÅNG tid. Men som jag ser ut och framför allt känner mig med den här "kulan" till mage så ska den BORT! Och det borde ju inte vara totalt omöjligt när glappet inte är speciellt stort ändå, tycker jag.

Precis som du skriver så känner man ju att man har dålig balans och dålig kontroll på musklerna. Det jag tycker är värst för mig är att jag lätt får så ont i svankryggen.

Har en kompis som läser till sjukgymnast och hon var här på besök nu i påsk. Jag berättade om mina problem och hon skulle fråga mer om det i skolan. Men dem övningar som hon direkt tänkte på var "plankan" och en där man låg på sidan och skulle göra "som en sax" med benen. Fast inte den man först tänker på med det övre benet som rör sig utan det undre. Vet inte om du förstår. Är helt värdelös på att förklara sånt där.

Klarar du av att göra plankan som den ska utföras redan eller måste du stå på knä? Jag har inte ens provat än. Tänkte det skulle få gå dem där 8 veckorna efter snittet i alla fall innan jag gör för mycket övningar.

Skulle vara intressant att höra lite mer vad ni gör för övningar på gymmet eftersom du skrev att det var speciellt sammansatt för "svaga magar".

• SaT

Tack för informationen! Ska läsa instruktionerna nogrannare en kväll när jag även kan testa dem!

• carro 81

Vilken bra tråd! Jag gjorde kejsarsnitt för 5 veckor sedan och magen har inte alls gått tillbaka som efter förra graviditeten. Nu testade jag och magmusklerna är delade, det kändes obehagligt att känna efter. Och limpa får jag också när jag lutar mig. Så nu tänkte jag börja med övningarna. Är det någon skillnad om man har gjort snitt eller fött vaginalt eller kan man börja direkt även om man har haft snitt? Vill ju komma igång så snabbt som möjligt för det är inte kul att se gravid ut precis. Den där man drar in naveln mot ryggraden lär ju inte vara någon fara men hur är det med de andra? Jag har inte gjort snitt förut och fick inga instruktioner om hur länge jag skulle vänta med allt.

• m1nn13

Har nyligen skaffat en Wii Fit. Yogaövningarna verkar vara bra för att stärka hållningen och musklerna som hänger ihop med den. Även Plankan finns med... så nu kör jag för fullt...!

• Dody
    m1nn13 skrev 2009-04-26 23:22:23 följande:
    Har nyligen skaffat en Wii Fit. Yogaövningarna verkar vara bra för att stärka hållningen och musklerna som hänger ihop med den. Även Plankan finns med... så nu kör jag för fullt...!
    Låter spännande. Kan ju funka bättre att träna om man får göra det lite kul med
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • pojkens

jag måste få ställa en fråga här som jag hoppas ni kan svara på. Det har nu gått 5 månader sen min förlossning. Och jag får fortfarande ner 2 fingrar mellan den raka muskulaturen. I början var det drygt 3 fingrar så det har ju gått ihop. Men hur lång tid ska det ta? Och går de någonsin tillbaka helt?
    jag kör plankövningar när jag hinner och har blivit massor starkare. Men just runt naveln så är det en bula, eller lite ovanför naveln kan man säga. Där är muskulaturen slapp, pga att jag inte tränat situps eller något. Men när får man göra det? Ska det vara helt ihopläkt innan dess?

• Dody
    pojkens skrev 2009-04-27 11:22:44 följande:
    jag måste få ställa en fråga här som jag hoppas ni kan svara på. Det har nu gått 5 månader sen min förlossning. Och jag får fortfarande ner 2 fingrar mellan den raka muskulaturen. I början var det drygt 3 fingrar så det har ju gått ihop. Men hur lång tid ska det ta? Och går de någonsin tillbaka helt? jag kör plankövningar när jag hinner och har blivit massor starkare. Men just runt naveln så är det en bula, eller lite ovanför naveln kan man säga. Där är muskulaturen slapp, pga att jag inte tränat situps eller något. Men när får man göra det? Ska det vara helt ihopläkt innan dess?
    2 fingrar=ihopläkt så kör du dina situps/crunches
  • pojkens
    Dody skrev 2009-04-27 12:16:23 följande:
    2 fingrar=ihopläkt så kör du dina situps/crunches
    men då återkommer frågan om huruvida magmusklerna aldrig kommer dra ihop sig mer, ifall 2 fingrar är läkt? Min mage kommer se hiskeligt rolig ut ifall jag ska träna upp den någorlunda platt, men ha en krater runt naveln!!!
  • Dody
    pojkens skrev 2009-04-27 21:47:20 följande:
    men då återkommer frågan om huruvida magmusklerna aldrig kommer dra ihop sig mer, ifall 2 fingrar är läkt? Min mage kommer se hiskeligt rolig ut ifall jag ska träna upp den någorlunda platt, men ha en krater runt naveln!!!
    Precis som jag då...
Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen