• Dody

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

En fortsättnings tråd men kän för all del att du kan hänga på. Den ger mkt info om varför magen ser ut som den gör efter förlossningen och vad du kan göra åt det, om du bara tar dig genom TS samt inlägg 1.

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m23197595.html
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m26092234-1.htm...
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m28901128.html
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m31910063.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-23 19:29
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m34391824.html

• Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen
  • LindaLii
    Tessita skrev 2009-03-18 10:00:09 följande:
    Linda fick du bekosta operationen själv?
    Ja, men jag hade kunnat få den betald men jag ville välja kirurg och klinik själv.
    ♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och Hugo 22/4-08♥♥♥♥
  • Cesso
    LindaLii skrev 2009-03-18 13:15:21 följande:
    Ja, men jag hade kunnat få den betald men jag ville välja kirurg och klinik själv.
    Kan man få fler barn om man syr ihop magmusklerna? och vad kostade det? *nyfiken*
  • LindaLii

Det kostar ca 40000 om man bara ska göra magmusklerna. Du kan bli gravid igen utan problem men risken är att problemen kommer tillbaka.

♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och Hugo 22/4-08♥♥♥♥
  • Maxbox

Hejsan!

Vill ge lite hopp till er därute!

Jag är akutsnittad och har (haft) ett glapp på lite drygt 3 fingrar. Magen har putat väldigt mkt.
    Sonen är nu 6 månader och jag har börjat träna på gym sedan 3 veckor (core och styrketräning). Jag har inte kollat glappet ännu, men jag känner REDAN stor skillnad i styrka och kontroll av magmusklera. Och till och med min man tycker att magen putar lite mindre. Det har gett mig hopp om att det åtminstone bara kan bli bättre med rätt träning och envishet!

• Lilla07ans

Åh, tack så mycket för länken Kian! Har inte varit in här på länge nu. Har varit fullt upp med massa annat. BVC-besök osv osv. Det var en himla bra sida om snitt. Jag kollade på bilderna också. Mår fasiken illa när jag tänker på att jag varit med om det där. Fy fasiken!

Paddy: Tack för dina uppmuntrande ord. Jag hoppas då verkligen att det finns någon möjlighet att se "ogravid" ut om några månader i alla fall. Att bli "platt" har jag inga förväntningar på. Att inte se gravid ut räcker för mig. Innan du började på gymet nu har du tränat någonting själv hemma? Hur kändes det att börja efter snittet? Du gör dem vanliga magövningarna dem gör på gymet eller har du fått några speciella av nån personlig tränare eller så? Har du också som en "limpa" på magen när du spänner musklerna i ryggläge nu?

Ursäkta mina kanske närgångna frågor. Men jag tänkte på det efter mitt första barn när jag testade om mina muskler var delade. Jag hade 2 fingrar mellan dem då som minst men det blev ju som en limpa på magen ändå när jag spände musklerna. Hur länge blir det så? Försvinner det när det kanske är 1 finger mellan musklerna eller nåt?

/M

• Dody

När jag tittar på min tvååriga dotter som sätter sig upp från liggande så har hon med en limpa. Inte så farligt men jag tror många har den där limpan och sen efter en graviditet så blir den värre och ju fler graviditeter så ju mer limpa. Det är ju viss ärftlighet på detta med, och nu var det ju så länge sen jag skrev min TS, men jag har för mig att en stam i afrika har mer DR bland kvinnor, unga som barn, iom ärftligheten.

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Lilla07ans

Det har du rätt i. Min dotter på 1,5 har också en liten limpa. Så det är säkert normalt ändå.

Nu har det gått bra nog precis 4 veckor sedan mitt snitt och det enda jag gör är att försöka med naveln mot ryggraden så ofta som möjligt. Även att hålla in magen när jag går omkring här hemma. Men det är svårt. Det enda som händer är att jag får mer ont i svanken.

Mellanrummet minskar i alla fall. Det är vid naveln det är värst. Men när man tittar på magen så är den rund ända uppifrån. Så jag ser ut att vara gravid. En riktig rund bäbismage. Känner mig som värsta missfostret :( Vågar inte gå ut utan att ha minstingen med mig för jag är rädd att folk ska fråga när bäbisen ska komma. Har varit med om det en gång redan och det blev lika pinsamt för oss båda.

Hur ser ni andra ut? Är det nån som tagit bilder?

• 09bebbe

När efter förlossningen kan man börja med navel mot rygg övningen?

• Dody

Om man läser i första inlägget, som jag också hänvisar till i TS, så står det i första raden att du kan träna navel mot ryggraden 24 h efter förlossningen

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen