• Anonym (undrar)

Bostadsbidrag!

Jag är en kille på snart 24 år och min sambo är 17 år. Vi har tänkt söka bostadsbidrag men hon är inte skriven här dock. Men ska vi söka gemensamt eller ska jag söka som ensamstående?.

• Svar på tråden Bostadsbidrag!
  • Anonym (+++)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 09:24:03 följande:

Jo det är just det jag sagt åt honom med men han total vägrar att gå på soc alltså. Jag kan ju inte heller tvinga honom samtidigt vill jag inte sätta mig en sån knepig sits heller där jag riskerar att stå utan pengar till hyran sen.
    Nej, jag fattar vad du menar men är det bättre att begå brott för att din kille vägrar gå på Soc? Det är ju du som kan drabbas av det i slutändan. Dessutom så är det ni tillsammans som får söka Soc.
  • Anonym (ensam)

Nej du har så rätt så i det du säger men eftersom jag väntar barn med så behöver jag ju pengarna och då kan jag inte riskera det. Alternativet är ju att han bor hos sina föräldrar tills han är säker på hur det blir med jobbfronten istället. Vi är ju nästan grannar så vi ses ju så ofta ändå

• Anonym

jag personligen tycker att man är bra dum om man ska försöka lura sig till pengar.. ett par vänner gjorde så allt gick jätte bra tills nån anmälde detta till Försäkringskassan så nu har dom en skuld på över 40 000kr att betala in.. dom ångrar sig nu kan jag säga!

Men vill man prova så varsegod... alltid bra att va efter klok...

• Anonym (ensam)

Jo det är dumt men man får ju passa sig för vem man berättar såna saker för oxå.

• Anonym (...)

Visst vet du att man måste vara skriven på den adress man tillbringar flest nätter på. Det innebär att fk kan kolla upp om din kille sover minst 4 nätter/vecka hos dig och du åker dit för bedrägeri.
    Förlorar han jobbet får du ju rätt till bidrag igen eftersom han saknar inkomst... det är inte svårare än så.

Vi är 2 vuxna som båda studerar, vi har ett barn och ett till påväg och har sökt bostadsbidrag i december men det går såå segt på fk. Du kan gissa hur det känns för oss när du sitter där och håvar in pengar som du inte har rätt till när vi sitter här och vänder på varje krona för att människor som bara lurar systemet tar upp fk:s tid!

• Trixi8

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 08:52:06 följande:

Jo men han vill ju inte skriva sig här och sen får han sparken och jag står där ensam och kan inte betala hyran. Det är inget smart drag det där. Jag ska väl inte behöva bli vräkt för hans skull eller hur.Sen har han bara kontrakt på jobb 1 år till och sen vet vi inte om han får fortsätta eller om han åker ut
    om era föräldrar vet om det så är det med ett brott. de och ni kommer att råka illa ut om FK får reda på det.
  • Anonym (ensam)

Jo men våra föräldrar kommer inte säga något,då hade dom redan gjort det.

Hur kan fk kolla upp om han sover här 4 nätter/veckan,det är ju bara att neka till det för finns inga bevis för det liksom såvida dom inte filmar oss här i lägenheten

• Anonym (ensam)

Har han dessutom inga av sina saker här är det ännu svårare att bevisa.

Sen har jag inte sagt hur ofta han sover här heller,han sover väl här ett par gånger i veckan,oftast varje helg och kanske ngn dag mitt i veckan

• Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 11:33:44 följande:

Har han dessutom inga av sina saker här är det ännu svårare att bevisa.Sen har jag inte sagt hur ofta han sover här heller,han sover väl här ett par gånger i veckan,oftast varje helg och kanske ngn dag mitt i veckan
    tro FK kan ta reda på det och det behövs inget vidare bevis för att du ska bli av med ditt bostadsbidrag
  • Anonym (ensam)

Jag har inte bostadsbidrag för den delen

Svar på tråden Bostadsbidrag!