• Anonym (undrar)

Bostadsbidrag!

Jag är en kille på snart 24 år och min sambo är 17 år. Vi har tänkt söka bostadsbidrag men hon är inte skriven här dock. Men ska vi söka gemensamt eller ska jag söka som ensamstående?.

• Svar på tråden Bostadsbidrag!
  • Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 11:49:34 följande:

Ja jag säger ju jämt att vi bor ihop till folk även om han inte sover här varje natt. Jag säger ofta så eftersom folk tycker det är konstigt att vi inte bor ihop efter 7 år,fast då vet ju inte folk att jag har bostadstillägg iofs.Det har blivit så automatiskt att fråga ngn om vi bor ihop säger jag jämt ja även fast han inte är här varje dag precis,långt ifrån det
    om du är så dum att du säger till folk att du bor med din kille så kan det mycket väl vara så att fk får reda på det förr eller senare och absolut nu när du är gravid.
  • Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 11:51:38 följande:

Ok så om jag har en kompis här på besök en vecka så kan dom dra in mina pengar,löjligt och inte troligt. Är ju samma sak fast det är min pojkvän utom att han inte är här hela veckorna
    nej det är skillnad på kompis och pojkvän, som bor där. men ja de kan dra in pengarna och du blir återbetalningsskyldig om de kommer på det, vilket jag hoppas att det gör för det du/ni gör är olagligt, ett brott, bedrägeri = straffbart.
  • Anonym (ensam)

Ja men han bor ju inte här,han sover endast här ibland. Och ja jag säger att vi bor ihop men dom som jag säger det till vet ju inte om min inkomst eller så,jag säger ju att jag jobbar fast jag inte gör det för jag inte vill verka sämre än dom.

Med andra ord min kille sover här ibland men långt ifrån varje dag,däremot ses vi varje dag ändå.

Så jag har visst rätt till mina pengar eftersom min kille INTE bor här,det är uttryck jag använder helt enkelt och att sova här ibland är knappast olagligt eller ngt brott

• Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 12:02:49 följande:

Ja men han bor ju inte här,han sover endast här ibland. Och ja jag säger att vi bor ihop men dom som jag säger det till vet ju inte om min inkomst eller så,jag säger ju att jag jobbar fast jag inte gör det för jag inte vill verka sämre än dom.Med andra ord min kille sover här ibland men långt ifrån varje dag,däremot ses vi varje dag ändå.

Så jag har visst rätt till mina pengar eftersom min kille INTE bor här,det är uttryck jag använder helt enkelt och att sova här ibland är knappast olagligt eller ngt brott
    det jag säger att får fk reda på att han sover där ibland kan de starta en utredning och du kan bli av med dina pengar och bli återbetalningsskylldig. är det inte bättre att han står skriven där och att ni söker bostadsbidrag tillsammans istället för att du ska ha felaktigt bostadstillägg?!
  • Anonym (ensam)

Men jag får inte felaktigt bostadstillägg bara för han sover här 2-3 ggr i veckan för guds skull.

Jag kan ju för sjutton inte sluta träffa honom,aldrig låta han sova över osv bara för ni påstår det är ett brott. Klart som fan han måste få sova över någon gång hos mig,det gör ju alla,kompisar,särbos osv

• Anonym (ensam)

Jag får inget bostadbidrag och kan inte söka det utan blir bostadstillägg i såfall

• Anonym (ensam)

Vi kommer i allafall fortsätta som vi gör eftersom det inte är ett brott att sova över hos den man är ihop med ngn gång då och då.

Den dag vi flyttar ihop på riktigt kommer vi såklart stå skrivna på samma adress osv men den dagen är inte här ännu.

• Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 12:12:18 följande:

Jag får inget bostadbidrag och kan inte söka det utan blir bostadstillägg i såfall
    ehh.. varför skulle du inte kunna söka bostadsBIDRAG tillsammans med din kille?
  • Anonym

Anonym (TK) skrev 2009-03-24 11:35:49 följande:

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 11:33:44 följande:
    tro FK kan ta reda på det och det behövs inget vidare bevis för att du ska bli av med ditt bostadsbidrag
    Nä, det ska gå långt om dem ska få reda på det!
    Bara man själv står skriven där man bor så kan dem INTE få reda på nånting.
    Finns tusentals av människor som får bostadsbidrg.

Ger dem sig fan på att sätta ditt nån, så KAN dem sätta en bil utanför och registrera vem som går in och ut i lägenheten. Men då ska det ha gått jävligt långt!

Dem har själv sagt till mig när jag pratat med dem av olika anledningar om det här, att dem har inte den befogenheten att komma och göra hembesök eller nåt sånt.
    Så man måste SJÄLV ringa och ändra uppgifter om nåt skulle ändras.

Så om dem skulle få reda på nåt är endast om någon skulle skvallra.
    Men som någon skrev här innan,
    det är ju inte något man går runt och snackar om...
  • Anonym (ensam)

Om jag inte får bostadsBIDRAG NU hur sjutton ska jag då kunna få det med min kille? då kan ju lika gärna han söka bostadsTILLÄGG med mig när vi flyttar ihop

• Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 16:24:10 följande:

Om jag inte får bostadsBIDRAG NU hur sjutton ska jag då kunna få det med min kille? då kan ju lika gärna han söka bostadsTILLÄGG med mig när vi flyttar ihop
    har din kille aktivitetsersättning, sjukersättning eller är pensionär? om inte sp nej han kan inte säka bostadsTILLÄGG tillsammans med dig. Men ni båda kan söka bostadsBIDRAG tillsammans.
  • Anonym (ensam)

Men det är ju konstigt att jag inte kan söka det nu men kan göra det med honom.

• Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 19:43:21 följande:

Men det är ju konstigt att jag inte kan söka det nu men kan göra det med honom.
    varför skulle du inte kunna söka det? är du äldre än 29?
  • Anonym (ensam)

Nej jag är inte äldre än 29 år. Jag är förtidspenisonerad,har då bostadstillägg,handikapps bidrag samt sjukersättning.

Enligt fk är det bostadstillägg jag ska söka och inte bidrag

• Anonym (TK)

Anonym (ensam) skrev 2009-03-24 19:47:27 följande:

Nej jag är inte äldre än 29 år. Jag är förtidspenisonerad,har då bostadstillägg,handikapps bidrag samt sjukersättning.Enligt fk är det bostadstillägg jag ska söka och inte bidrag
    nej du kan fprtfarande söka bostadsbidrag om ni är sambo.
  • Anonym (ensam)

Okej fast sambor är inte ännu

Svar på tråden Bostadsbidrag!