• Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!
  • Maria84
    dinana skrev 2009-03-10 14:02:09 följande:
    Pratade precis med pappa och han berättade att en av fåren fått fem lamm. Det är ju helt galet? 5 lamm!!! Trodde han skämtade.. de brukar normalt få 2-3 lamm. Stackars lamm säger jag bara. Det är tur att man inte har femlingar i magen må jag säga.
    Blir att extramata kanske då om de ska få i sig tillräckligt. Ja fem är inte så vanligt, vanligas är ju 1-2 lamm per tacka.
    Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & Liten BF 091008
  • dinana
    Maria84 skrev 2009-03-10 14:11:50 följande:
    Blir att extramata kanske då om de ska få i sig tillräckligt. Ja fem är inte så vanligt, vanligas är ju 1-2 lamm per tacka.
    Ja precis... fast det är några finullsfår och de kan få upp till 3-4 stycken i värsta fall. Men fem liksom.. fast pappa sa att han var osäker på om de skulle överleva dagen. Tackan kunde knappt ställa sig upp... vart helt slutkörd efter "barnafödandet". Så pappa ringde grannen och bad honom komma över och hjälpa till och nappa lammungarna.
    Molly ?061216 (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
  • Maria84
    dinana skrev 2009-03-10 14:20:21 följande:
    Ja precis... fast det är några finullsfår och de kan få upp till 3-4 stycken i värsta fall. Men fem liksom.. fast pappa sa att han var osäker på om de skulle överleva dagen. Tackan kunde knappt ställa sig upp... vart helt slutkörd efter "barnafödandet". Så pappa ringde grannen och bad honom komma över och hjälpa till och nappa lammungarna.
     Jo det är ju inte bara finullsfår som kan få så många, utan även andra raser. Kan tänka mig att hon var trött stackaren. Hoppas på att de överlever. Här blir det inga lamm i år, får se om det dyker upp några flasklamm från andra håll såvida jag orkar med.
    Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & Liten BF 091008
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-03-10 14:20:21 följande:
    stackas mamma hon får mycket att göra om alla fem överlever
    Skorpan08 skrev 2009-03-10 13:48:56 följande:
    Köp ett fårkinn och sov på. Det hjälpte mig när jag väntade Elin. Nu har jag fått ett nytt.Det stod på baksidan att man kan tvätta det i maskin men det bidde inget bra, det blev hårt och krympte. Så det har katterna nu och ligger på.
    en tupplur är allt skönt.fick mig en igår,men inte blev jag piggare av det inte*skratt*

nu har vi äntligen en hel bil igen.den hann bli lagad idag.hel bil men pank som en kyrkråtta blev man
  • JePaLuLi

Tack alla goa tjejer för idag! Det var supertrevligt!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Leos och Vincents mamma

Tack tjejer för idag! Jättetrevligt var det o kul att vi blev ett gäng

Leo är såå stolt nu över sina nya fotbollskor, fotbollstrumpor o den RIKTIGA fotbollen som han o morfar var o köpte

Vi kanske kan få ihop en eftermiddag/kvällsfika nästa vecka?
    Så alla som vill o kan kan lämna barnen hemma

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • dinana
    Maria84 skrev 2009-03-10 14:24:04 följande:
     Jo det är ju inte bara finullsfår som kan få så många, utan även andra raser. Kan tänka mig att hon var trött stackaren. Hoppas på att de överlever. Här blir det inga lamm i år, får se om det dyker upp några flasklamm från andra håll såvida jag orkar med.

Nej det är ju väldigt olika mellan olika raser.. jag bara tänker själv hur det skulle vara att på gå runt å bara på mer än etr barn.. blää!!... Det pappa var lite förvånad över var att de vägde 2,2-3,3 kilo /styck... alltså 15 kilo ihop.... I vanliga fall så väger de rätt lite när det föds många på en gång.. men men. Nej, han var väldigt osäker nu på om de skulle överleva natten. Speciellt nu när mamman inte verkar ha någon energi kvar i kroppen. Blir ju mycket jobb för pappa för nu måste han ut å mata lamm en gång i timmen....  *hihi*
  • dinana
    Familjetrollet skrev 2009-03-10 14:26:45 följande:
    stackas mamma hon får mycket att göra om alla fem överlever
    usch ja... men men, får hoppas hon får lite energi i kroppen snart så att hon kommer upp på benen igen.
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-03-10 14:44:59 följande:
    Tack alla goa tjejer för idag! Det var supertrevligt!
    Tack tack! Säger detsamma.. önskar jag kunnat stanna lite till.
  • Firstandhappy
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-10 14:47:14 följande:
    Tack tjejer för idag! Jättetrevligt var det o kul att vi blev ett gäng Leo är såå stolt nu över sina nya fotbollskor, fotbollstrumpor o den RIKTIGA fotbollen som han o morfar var o köpte Vi kanske kan få ihop en eftermiddag/kvällsfika nästa vecka? Så alla som vill o kan kan lämna barnen hemma
    tack tack alla, nyss hemkommen o såååå trött i höfterna...
    yes en eftermiddagsfika/kvällsfika låter nice...
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!