Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

VI från Linköping Del 3!!!!

Fru T skrev 2009-03-13 21:51:05 följande:
    inte förens det är helt läkt, har ju bara sätt hur min mans snitt sett ut å det va ju inte tillrekligt läkt för bad på 1,5-2 mån å då läkte det jättefint...(asså hans snitt från opertionen men det är lika stort som vid ett kejsarsnitt)
    Fast så lång tid ska det inte ta. Mitt sår var läkt på typ en vecka helt o hållet. Egentligen är det ju det direkt efter eftersom de syr igen det, sen är man lite blåslagen ett tag, men inget annat. Det enda som ska hindra är ju avslaget fast det får man ju vid vaginal förlossning oxå.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
    JePaLuLi skrev 2009-03-13 21:56:16 följande:
    Jag är livrädd för snitt så för mig skulle det inte vara det. Jag skulle inte uppleva det som samma sak att inte få föda fram mitt barn.  Men det är ju jättebra att du upplever det så. Som tur är så är vi ju alla olika
    Kanske inte nu när du har fött vaginalt, men om du inte hade det så tror jag nog att du hade sett det som fantastiskt. Jag var som hög på droger nästan för det är så häftigt.
    För mig skulle det inte kännas bra att föda vaginalt, om jag inte hade haft mina tråkiga erfarenheter så hade jag självklart velat föda vaginalt, fast i mitt fall hade det ändå inte gått eftersom mitt bäcken är för trångt, alltid är det nåt

Det är samma som amning. Jag kunde inte amma o gjorde inte så stor sak av det, det var alla andra som la sig i o sa sitt o då blev jag ledsen o sårad, men för min del så gjorde det inte så mycket att inte amningen funkade, visst hade jag velat amma, men tyckte att det var huvudsaken att barnen fick mat ordentligt.
    Likadant med snitt, visst hade det varit mysigt att föda vaginalt, men huvudsaken att barnen kom ut friska o att jag mådde bra psykiskt.

Kejsarsnitt o amning är känsliga ämnen för mig, märks det
    Fru T skrev 2009-03-13 21:58:29 följande:
    att det kan skilja så mycket mellan två snitt som båda är gjorda i magen, mannen syddes ju självklart med ihop...
    Ja, tydligen. För jag har bara hört folk vars sår har läkt fort.
    Fru T skrev 2009-03-13 22:08:46 följande:
    Jag tycker det är viktigt att man får göra på det sätt som känns bäst för en själv å nu när jag kommit över min skräck så ser har ja ju ingen anledning/orsak till att inte föda vaginalt eller iallafall försöka...Sen har ju alla olika uppfattning om det mästa å många har ju en bild framförsig hur man vill ha det osv men det är ju ingenting som garanterar att det blir som man vill.Jag vill amma å självklart ska ja försöka men kommer inte det funka så kommer ja inte låta det förstöra för det viktiga är ju som sagt att mamma och barn mår bra och är glada.
    Självklart

O självklart ska du föda vaginalt, det är jättebra att du har kommit över din rädsla

Jag förstår verkligen inte varför många är så rädda för snitt.
    Men antar att det är för att man är rädd för det man aldrig varit med om, visst är det en stor bukoperation, men det kan hända vad som helst vid en vaginal förlossning oxå.
    Så jag tror att oavsett om man är rädd för snitt eller vaginalt så har det med att göra vad man själv har upplevt o inte upplevt.

Fru T skrev 2009-03-13 22:15:39 följande:
    Ja det känns rätt skönt faktist, vet inte vart skräcken tog vägen men helt plötsligt så va den borta... Nu försöker ja bara förbereda mig... så gått det går för nånting man inte har en aaning om hur det kommer bli.. å läser om smärtlindringar å olika metoder, men blir inte så mycket klokare för det..har föräldrautbildnign nästa månad å då får man väll veta lite mer.. trist bara att mannen inte kan följa med för det är så jädra tidigt på morgonen när han gått å lagt sig precis, för vi går ju på allting som har med graviditeten ihop annars... han kan bara följa med på mitten träffen av tre
    Föräldrarutbildningen är enligt mig väldigt överskattad. Men beror nog på vilken grupp man hamnar i. I våran grupp så var jag yngst, alla andra var typ 30 o uppåt, hade bra jobb o vi hade inget gemensamt, visst, de var jättetrevliga allihopa, men hade ju varit kul om man hade nån som kunde fortsätta umgås med efteråt.
    Vi fick inte lära oss så mycket heller på de där träffarna, fick mest sitta o diskutera i små grupper, killarna för sig o tjejerna för sig.
    Vi hade tiderna på eftermiddagarna.
    JePaLuLi skrev 2009-03-13 22:19:53 följande:
    Hehe Jag kan föda åt dig Skulle göra det om och om igen! Med Lucas var det långdraget och jag kämpade i 24 h med värkar och sen fick jag krysta i drygt 2½ timme. Men jag älskar upplevelsen! Att få föda fram mitt barn är det största jag gjort och jag levde i en rosa lyckobubbla länge efteråt. Det gör jag visserligen fortfarande, men det är inte på samma sätt.Jag hoppas att du får en bättre upplevelse denna gång och kan njuta av det, för det är underbart!
    Vad roligt att du tycker det är så mysigt o häftigt att föda barn
    Det är som jag, jag verkligen tokälskar att vara gravid! Det är det mest mysigaste som man kan få uppleva. Så häftigt att en människa kan växa innuti ens mage. Jag skulle kunna vara gravid för jämnan förutom de där absolut sista veckorna, för då är det verkligen tungt.

Lyckobubblan lever nog alla i efter att de fått barn, det är ju lixom det underbaraste som finns att få barn Så var det för mig iaf.
    Fru T skrev 2009-03-13 22:22:48 följande:
    Det är ju värt att ge det en chans, vissa hittar ju folk som dom fortsätter träffa, andra gör det inte...våra träffar är 8.30-11 å då sussar mannen som godast... å det är ju den tiden ja är som tröttast me men men...
    Nä, precis. Klart man ska ge det en chans. Det beror ju helt o hållet på vilken grupp man hamnar i.
    JePaLuLi skrev 2009-03-13 22:29:01 följande:
    Tyvärr hamnar ju inte alla i den där lyckobubblan vilket är otroligt ledsamt. Men det finns ju de som drabbas av förlossningsdepression och tycker att allt är jättejobbigt och har svårt att ta till sig bebisen. Har en kompis som hade en depression i hennes dotters första 6 månader. Sen fick hon som tur är hjälp, men hon är väldigt ledsen nu över att hon missade bebistiden
    Usch då

Näpp, nu tackar jag för mig..nu kommer sambon med en till drink åt mig o nu ska vi fortsätta mysa i soffan
    Godnatt alla goa tjejer

Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!