• Ysta

vuxna med adhd add as

Måste skriva av mig även om det innebär att skriva en massa personliga saker... Grejen är att jag har ett enormt kontrollbehov som jag verkligen jobbar med för jag vill inte vara sån jag är.

Jag litar inte på min kille helt och hållet för han har gått bakom ryggen på mig flera gånger (mailat tjejer att han vill ha sex med dem, vart och träffat en men säger att inget hände, han har skrivit till en arbetskompis att såna känslor han har för henne har han aldrig känt för nån förut) och han har ljugit om så mycket...

Han vet att jag inte litar på honom och han borde ju fatta varför. Jag har aldrig "tillåtit" att han har tjejkompisar eftersom jag är väldigt svartsjuk, ja det erkänner jag.

För att göra en lång historia kort så hade vi en överenskommelse att eftersom jag inte vill att han ska göra saker med andra tjejer eftersom jag inte litar på honom så kom vi överens om att han får ha en tjejkompis som han kan göra nåt med nån gång men då ska han berätta det för mig INNAN så att jag vet om det. Jag har så svårt att släppa på mitt enorma kontrollbehov och det här var villkoret för att jag skulle försöka och jag behövde hans hjälp.

Nu får jag veta ikväll att han har vart ute och promenerat runt i stan med henne! Och han har inte sagt ett ord om det innan... Så självklart blev jag skitledsen för det är ett jävla svek enligt mig för vi hade en överenskommelse om det men det sket han i.

Och sen blir han sur när jag blir ledsen och vill att han ska förstå att han gjort fel! Han sa att han ska aldrig mer berätta saker för mig utan ljuga om det och det är ju där problemet ligger, att han har gjort det förut.

Fan jag blir så arg och ledsen för vi hade en överenskommelse och jag försöker verkligen att bli bättre!!!

• Ysta
    Aquagreen skrev 2009-04-16 07:41:17 följande:
    YSTA - Inte min sak så jag hoppas verkligen du inte tar illa upp gumman, men jag har bara ett råd att ge... dumpa honom, gör dig själv den "tjänsten" ingen o absolut inte du gumman mår bättre av att gå o behöva vara orolig om han ligger med andra, sexmailar osv.Jävla gris kille (förlåt) känns oxå som han spelar på ditt samvete "åh nu ska jag aldrig mer säga ngt till div osv" va är det för jävla stil. Åhh förbannad jag blir.
    Jag önskar att jag kunde men jag älskar ju honom och han är mitt allt... Han har sina dåliga sidor men han har även jättefina sidor också. Och jag är inget helgon det vill jag lova, jag är otroligt jobbig att vara tillsammans med det vet jag. Men jag försöker iaf att bättra mig men det känns inte som att han gör det.
  • Ysta

Nu behöver jag eran hjälp.... Nästa onsdag så ska jag ha möte med psykologen och min handläggare på Arbetsförmedlingen för vi ska prata om arbetsträning.

För det första så har jag varit arbetslös i stort sett hela mitt liv sen jag hoppade av gymnasiet 1997. Har haft lite ströjobb, praktiker och jobbat lite med events...

Jag är livrädd att de ska kasta ut mig på en praktikplats på heltid och det pallar jag inte. Jag har sagt att jag VILL ha arbetsträning/praktik för jag saknar rutiner och att ha något att göra på dagarna... Men jag vill börja försiktigt med kanske 2-3 timmar nån dag i veckan och sen utöka. Men hur får jag dem att gå med på det? Jag är inte den smidigaste när det gäller att lägga fram såna saker.

Sen är det det här med vart jag ska arbetsträna... Risken är stor att de kommer att vilja sätta mig på ett "vuxendagis" eller vad man ska kalla det. Fick förslag av någon klok människa här i tråden att föreslå lokaltidningen eftersom jag tycker om att skriva och det ska jag verkligen föreslå.

Men vad mer kan jag ha för förslag på vad jag vill göra? Jag vet ju inte vad jag kan, vad jag är bra på eller vad jag tycker om att göra egentligen... Det enda jag vet är att jag tycker om att skriva och alla säger att jag är bra på det, jag tycker om att fota och jag älskar kläder. Men det känns så ytligt...

• Ysta

Nu MÄRKS det verkligen att jag har problem med minnet! Sa tidigare idag på msn till Aquagreen att jag vet inte ens om läkaren skickade remiss till psykiatrin för att jag skulle få en utredning eftersom jag ingenting hört. Var hos läkaren den 10 mars och nu när jag började gå igenom en hög med viktiga papper så hittar jag ett brev från psykiatrin... Daterat den 18 mars. Så inte är mitt minne bra alltså...

Det står att jag ska bli kallad för bedömningssamtal och tillsammans med min kallelse så kommer jag att få några skattningsskalor inför utredning av min aktuella situation. Förstår inte mycket av det där men...

Det står också så här Efter vårdbegäran ska du få en tid så snabbt som möjligt men senast inom 90 dagar. Om du behöver behandling så ska den erbjudas inom ytterligare 90 dagar.

Så alltså borde det ta max 3 månader från mars innan jag får komma dit för ett första samtal, har jag förstått det rätt??

• Ysta
    Kaxelina skrev 2009-04-16 18:01:22 följande:
    Antagligen. Jag kommer att få vänta upp till 3 månader innan jag får börja min utredning.
    Aha då har jag förstått rätt... För läkaren sa nämligen att jag lär få vänta minst ett år för att få komma till psykiatrin och skillnaden på att vänta tre månader och att vänta ett år är ju enorm!
  • Ysta
    Felicia6 skrev 2009-04-16 18:08:42 följande:
    Ystad, det betyder att om du får vänta mer än tre månader så kan du åberopa vårdgarantin och få komma till ett annat sjukhus.. Men då det gäller utredningarna så hjälper inte det typ för det är ju inte så lätt att åka och komma till ett sjukhus flera mil bort för att påbörja en utredning o åka dit flera ggr i månaden.. Jag frågade nämligen om det då jag skulle göra min utredning eftersom jag åberopade vårdgarantin då jag gjorde min magsäcksoperation..
    Ystad? Haha jag bor så långt från Ystad man kan komma, Luleå
    Menar inget illa förstår att du skrev fel men jag tyckte det var roligt med tanke på hur lång bort det ligger bara

Jag kommer inte att kunna ta mig till nåt annat sjukhus tyvärr så jag får nog snällt vänta. Hoppas att det ska gå snabbt att få komma dit för jag är så ivrig att få göra bort det och få ett besked.
  • Ysta

Är det nån som vet ifall en kurator kan skriva ut Atarax och sömntabletter? Jag har tid hos en kurator på VC nästa torsdag så det hade varit bra om hon kunde förnöja mina recept istället för att jag ska måsta betala för en läkartid också...

• Ysta
    Fjärilen72 skrev 2009-04-17 18:09:02 följande:
    Kuratorer, sköterskor och psykologer har ingen förskrivningsrätt. Det är det bara läkare och psykiatriker som har. Så du lär nog tyvärr få betala för en läkartid med.
    Ja då får jag skippa besöket hos kuratorn och försöka få en läkartid istället.. Har inte råd med både och nästa vecka
  • Ysta
    Aquagreen skrev 2009-04-17 18:36:50 följande:
    Ysta - Gå då hellre till läkaren om det är medicin du behöver, har du haft Atarax tidigare? isf skippa läkar besöket o skicka en recept förfrågan på www.nll.se sök vårdcentraler och "förnya recept" detta kan bara göras på medicin du tidigare haft, om du inte har en schyst läkare som skriver ut ngt annat iaf. *Kram*
    Men kan jag göra så fast det är en privat läkare som skrivit ut Atarax åt mig tidigare? Den läkaren finns inte ens kvar...
  • Ysta

Det har löst sig så att jag kan låna pengar till läkarbesök och kuratorn så det fixar sig *skönt*.

Ni här i tråden som jobbar, vad jobbar ni med och hur fungerar det för er? Vad har ni lätt/svårt för i arbete? Vad skulle ni vilja ändra i er arbetssituation om ni kunde?

Jag ska på möte på onsdag och prata om arbetsträning med AF men är lite skraj för det för jag misstänker att de vill sätta mig på "vuxendagis", sist vi träffades så pratade psykologen om att sätta mig på ett ställe där det är personer med grava psykiska och sociala funktionshinder och jag känner bara att jag passar inte in där.

Svar på tråden vuxna med adhd add as