• Ysta

vuxna med adhd add as

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-04-21 11:12:58 följande:

jag skulle oxå fått min via AF men han flyttade bonnjävlen så det blev inget. Det borde jag vetat eftersom folk som jobbar inom all myndighet är efterblivna
    Jo men det som är vitkigt att veta är att psykologen på AF jobbar inte med den sortens utredningar och diagnoser som psykiatrin gör.. AF-psykologen kan tex inte ge diagnosen ADHD. Det deras utredningar visar på är om man har svårigheter av något slag och isf vilken typ av svårighet och sedan ska det utredas vilken sorts hjälp man behöver för att komma ut på arbetsmarknaden. Jag har fått veta att jag har perceptionsstörning, minnesproblematik och specifika inlärningssvårigheter och därigenom har jag fått diagnosen neuropsykologiskt funktionshinder. Men för att få en mer "ingående"/riktig diagnos som tex ADHD, Aspberger osv så måste man till psykiatrin.
  • Ysta

På tal om soc så fick jag en utskällning av min handläggare igår... för att jag har ordnat en BILLIGARE lägenhet själv! Hon tyckte att jag skulle inte flytta mitt i en månad (flyttar 14 maj) för det var så besvärligt för henne att räkna ut hyran och hur mkt jag skulle få då...

Sen får jag stå för den dubbla hyran 1300 kr själv, det tyckte hon att jag skulle ta från matnormen... Som tur är så går mina föräldrar in och hjälper mig med den summan.

Tycker soc ska vara glada att jag på eget bevåg vill ha en mindre lägenhet som dessutom är 600 kr billigare i månaden.

• Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-04-21 11:38:12 följande:
    Vaddå problem och räkna ut hyran?? De gör ju datorn ju! Vad menar hon??
    Nä hon sa att nu måste hon ju sitta och räkna vad hyran kostar per dag och sedan gångra det med antal dagar som jag ska få betalt för, hon tjorvade till det nåt otroligt alltså... Jag lämnade in båda mina hyresavier, som jag alltid gör (fast nu var det ju två istället för en) och där står ju hur mkt som ska betalas för vardera lägenhet nästa månad. Men då blev det ju så krångligt för henne eftersom de inte betalar den dubbla hyran (tio dagar) och det var hon skitarg över att hon var tvungen att räkna.. Jag förstår inte vad hon skulle räkna för, jag lämnade ju till och med in ett papper från hyresvärden där det stod hyran för den gamla lägenheten minus de tio dagarna dubbel hyra... Det här lät skitkrångligt men det var så hon höll på igår och jag fattade halv sju.
  • Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-04-21 11:44:17 följande:
    Jag skulle få pskybryt på henne!
    Det fick jag igår.. Och samtidigt måste man vara så himla lugn och trevlig för annars kan man hamna totalt i skiten för de har hela ens ekonomi i sina händer och kan jävlas hur mkt de vill. Jag har ju ett extremt kontrollbehov, speciellt när det gäller pengar och för mig att inte veta exakt summa jag får varje månad ger mig magknip och jag kan inte sova på nätterna. De har ingen förståelse alls för det och när jag pratade med henne igår så frågade jag om den exakta summan jag kommer att få denna månad, men se nej det kunde hon inte säga utan jag får se vad som kommer in på kontot på fredag. Jag mår skitdåligt av att inte ha kontroll och jag ligger och grubblar på nätterna, ligger och skriver listor på utgifter och hur mkt jag tror att jag ska få från soc men just det där att inte veta och inte ha kontroll ger mig magsår snart.
  • Ysta

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-04-21 11:51:56 följande:

hur gör ni med alla papper föresten? mina ligger i höga på köksbordet. sen kollar jag dom ibland hatar papper.
    Jag måste ha stenkoll på mina papper, jag har en förmåga att lägga papper lite överallt och sen aldrig hitta dem igen... Nu har jag olika mappar i olika färger för olika saker.

Jag har en mapp för obetalda räkningar, en för betalda räkningar (och jag skriver på varje vilket datum den är betald), en för papper som har med soc att göra, en för papper som har med AF att göra, en mapp för papper som har med FK att göra och en mapp där jag lägger in övriga viktiga papper.
  • Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-04-21 11:56:29 följande:
    Jag har e-faktura och autgiro på det mesta men vissa räkningar (som hyran och elräkningen) måste jag skriva ut varje månad och lämna in på soc så de ser och sen månaden efter ska jag lämna in dem tillsammans med ett kvitto på att det är betalt *suck*. Annars har jag autogiro på det som går just för att slippa fundera på om det blir betalt
  • Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-04-21 12:05:27 följande:
    Min handläggare vill att jag dels ska styrka alla utgifter med att visa upp räkningarna som jag ansöker för.. Men också att jag månaden efter visar upp kvitton på att det jag ansökt för är betalt.

Förresten så var hon rätt rolig på telefon igår... Jag hade lämnat in kvitton för mina mediciner som jag hämtat ut och jag tror det låg på 300 kr ungefär. Men hon sa att jag får inte bistånd för mina p-piller på 42 kr för tre månader eftersom jag inte har förhållande *asg*.
    Ids inte ens diskutera saken med henne... Och vill hon tro att jag är singel så tro det då, det enda jag sagt är ju att min sambo flyttat.

Men vissa saker är bara skrattretande som har med soc att göra alltså... Och jag ids inte ens diskutera med henne.
  • Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-04-21 12:14:38 följande:
    Min andra handläggare vet om att vi är tillsammans och det är inga problem... De vet exakt hur han behandlade mig när han flyttade och vad som hände. Så länge vi inte bor tillsammans och är skriva på samma adress så kan de ingenting göra. Förhållande får jag lov att ha hur många jag vill haha, men däremot inte bo ihop med någon för då måste vi söka som ett par.
  • Ysta
    Kaldorei skrev 2009-04-21 13:31:05 följande:
    Jomen som sagt eftersom dem TAR dem 7200 så får jag ju bara ut 5300 kronor ungefär. så då lär jag söka från soc denna månad iaf.... jag hade liksom tänkt att jag skulle få dem där 7200 + 5300 å sen spara överskottet till månaden efter så jag vet att jag klarat mig då med.
    De kan aldrig ta pengar av dig så att du får mindre än riksnormen, säg att du har en norm på 8000 kr totalt med hyra och allt, då kan de ta allt som överstiger detta men de kan aldrig låta dig leva på mindre än riksnormen om du har ansökt som vanligt.
  • Ysta

Har försökt att tänka på annat hela dan men nu går det inte längre... Har ont i magen för jag är nervös inför mötet med AF imorrn. Det är så mkt som hänger på hur det går känns det som.

De har ju pratat om att sätta mig på ett "vuxendagis", absolut ingenting illa menat mot de personer som går där men det är inte min grej... Så "illa däran" är jag inte.

Jag vill ha en arbetsträning/praktik som jag får ut något av själv även om det inte leder till att jag blir anställd där så småningom. Jag vill få bevisa för mig själv och alla andra att jag kan jag också! Och det kan jag inte uppnå om de sätter mig på ett sånt ställe som det är prat om...

Vet inte alls hur mötet imorrn kommer att bli och jag mår illa bara jag tänker på det. Det enda som jag tycker jag är bra på det är att skriva och det i perioder, har perioder då det fullkomligen sprutar ut bra texter och andra perioder när jag knappt kan skriva ett mail.

Blää är så nervös för det där sabla mötet, skitlöjligt jag vet!

Svar på tråden vuxna med adhd add as