vuxna med adhd add as
Nu har jag varit och fått min "dom" hos Arbetsförmedlingen... Till att börja med så kunde hon se drag av ADHD i de tester som jag har gjort men det är inte hennes jobb att utreda det, men jag väntar ju på tid inom psykiatrin för det.
Sen sa hon att jag har problem med muntliga instruktioner, lättare med skriftliga om de inte blir för invecklade. Om något är för svårt för mig och jag inte kan lösa en uppgift så blir jag arg, ledsen och/eller jättestressad och så ger jag upp direkt.
När det gäller minne så ligger jag väldigt långt under genomsnittet för min ålder, extremt lågt faktiskt. När det gäller att räkna och skriva så gör jag det bra men det tar längre tid än för genomsnittet.
Jag är extremt bra på att uttrycka mig i tal och har bra språklig förmåga sa hon. Däremot så märks det att jag alltid måste tänka innan jag pratar för att jag ska formulera saker rätt för jag är så otroligt rädd för att göra fel.
Hon berättade en massa saker som hon fått fram genom testerna men eftersom jag har problem med minnet så kommer jag inte ihåg det *s*. Hon skulle skriva en sammanfattning som jag ska få hem med posten.
Nu har jag papper på att jag har ett neuropsykologiskt funktionshinder och en hjärnskada som gör att jag har problem med inlärning och en massa andra saker, däribland det visuella och perception. Nästa steg är att hitta en praktikplats där jag ska få arbetsträna under fyra veckor tillsammans med en arbetsterapeut som ska se hur jag fungerar i praktiskt arbete och om det finns sätt att underlätta för mig i ett arbete.
Allt det här känns jättebra för äntligen är det någon som tror på mig och förstår mig! Så himla skönt att kunna säga till mina föräldrar att jag är INTE ALLS bara lat eller dum utan jag har faktiskt ett funktionshinder!!