• Ysta

vuxna med adhd add as

Alltså jag måste bara fråga er... De ringde nyss från AF och var skitförbannad på mig för att jag inte deltagit i ett informationsmöte som var i fredags. De gick på om att det var min skyldighet som arbetssökande att delta i ALLA deras aktiviteter som de beordrar mig om. Visst det kan jag ju förstå... MEN jag fick brevet för tio minuter sedan där det står att jag ska komma på informationsmöte fredag 20/3 kl 10-11. Men när jag säger det så tror de mig inte för att brevet är skickat onsdag förra veckan?! Direkt när nån gapar på mig så blir jag sån att jag ursäktar mig för precis allt och det känns som att allt är mitt fel. Så nu sitter jag här och mår dåligt för att min handläggare är förbannad på mig för att jag inte kom och tycker jag är lat

• Ysta

Anonym (Hej) skrev 2009-03-23 09:52:00 följande:

De vill överösa folk med skit, och du vet iaf fakta *klen tröst kanske* Men jag vet hur sen postgången kan vara. Något du kan be henne om är att HON kanske kunde lägga lite extra tid på dig att lyfta sin fina lur och ringa dig och informera dig om möten. Eller på annat sätt förvissa sig om att du fått informationen. Har andra bekanta som själv får kallelser med KORT varsel och ibland är det omöjligt att få till, även om man "bara går hemma". Dåligt av henne att gapa på dig, så gör man inte och de blir inte bättre av att höja rösten till dig. du är inte döv. Du har helt enkelt inte fått din post ifrån dem. *kan du se på kuvert om det är A-post eller B-post?.. De som läkarna skickar till mig är den "billigare" variantena tt skicka tillmig, de kan innebära att ja inte får deras brev på ca 3 dagar. Sen om man har ADHD, tillhör även detta med Minnets problematik. att även om jag har 3 kalendrar + mobil som "plingar" inför något jag ska göra så kan jag missa det ändå! *kram*
    Det är inte första gången detta händer
    AF här i Luleå skickar med lokal post som bara cirkulerar inom kommunen (LuleMail) och det ska gå från ena dan till andra men nu måste det ju ha hänt något eftersom det inte kom fram förrän idag. Även om jag vet att jag inte har gjort fel den här gången så tar jag ändå åt mig och ber om ursäkt hundra gånger och så mår jag dåligt för att jag inte kan säga ifrån och stå på mig. Men jag har faktiskt skickat iväg ett mail till handläggaren att nästa gång de vill beordra mig till möten så kan de faktiskt skicka ett mail också för jag kollar mailen hela tiden.
  • Ysta

Anonym (fia) skrev 2009-03-23 13:37:45 följande:

De känner jag också igen, att be om ursäkt direkt o sen inse att man inte bar skulden efteråt. Fasen va det är retfullt ibland när man kommer på vad man egentligen borde ha svarat, istället för att tro blint på den som anklagar en. Sen kan det ju va tvärtom ibland också, att jag blir skitarg direkt när jag inte borde det. Men det är nästan lättare att ställa tillrätta, tycker jag, att återkomma o be om ursäkt för man brusade upp, istället för att återkomma o brusa upp i efterhand, det funkar ju liksom inte. Detta med arbetspsykologen förresten, är det nån slag s utredning av din arbetskapacitet eller? Har du träffat den redan eller blir det första gången? Är det lite som slags syokonsulent fast för jobb eller vad? Lycka till o kram
    Jag har varit hos henne två gånger nu, första gången för att prata och andra gången för att göra tester. Jag har krävt flera gånger att få träffa arbetspsykolog på AF för jag VET att jag inte fungerar i ett normalt arbete men har inte kunnat förstå varför. Till slut så lönade sig mitt tjat och jag fick börja gå hos arbetspsykolog.. Målet är att jag ska ut på arbetsträning/praktik där jag får lära mig att fungera i arbete. Redan efter första testerna så var det solklart att jag har någon som hon kallade neurologiskt funktionshinder, nämligen perceptionsstörning och problem med minnet. Nu ska jag dit igen imorgon för att göra fler tester och sen på torsdag så ska jag få veta resultaten av alla tester och hur vi ska gå vidare.
  • Ysta

Anonym (fia) skrev 2009-03-23 16:59:52 följande:

Aha, det verkar ju bra. Vadå för praktik? Får man lön då eller socbidrag eller hur funkar det?
    Jag har JOB (Jobb- och utvecklingsgaranti) från AF och då måste man ha nån form av praktik eller liknande för att få pengar.. Pengarna utbetalas från F-kassan och heter aktivitetsstöd. JOB kan man få om man varit arbetslös mer än 18 månader om jag minns rätt. Man kan få det i max 12 månader och sen kan det förlängas med ytterligare 12 månader i speciella fall. De har försökt sätta ut mig på praktik flera gånger men det håller inte och det är därför som jag har krävt att få göra en utredning innan de kastar ut mig på en ny plats.
  • Ysta

Anonym (fia) skrev 2009-03-23 18:22:11 följande:

Jaha. Vad bra av dig att du krävde din rättighet. Hoppas att det lyckas bättre för dig nu. Känns hon ok den där psykologen då? Har du en diagnos osf vilken då? Tack för du informerade om detta, känns lite som man kanske ska fråga om det kan gälla mig med. Har vart arbetslös/mammaledig sen jag fick min minsta unge för 3 år sen, sa upp mej från ett jobb som var föräldrafientligt, men det har ju blivit lite väl länge hemma nu, o fått börja på socialbidrag o så kan man ju inte ha det hela livet. Hade en kontaktperson på af som pratade om arbetspsykologen men sen blev det aldrig av. Sen kom jag in på utredning om mig o har vart "sjukskriven" ett tag, men har nu börjat på concerta vilket verkar funka så jag kan tänka mej att försöka nåt jobb igen. Men sen är det väl en del annat som förresten ska funka först kom jag på nu. Men nu vet jag ju att det finns i allafall. Om jag nu kvalificerar till det vill säja. Jaja, lycka till o hoppas på det bästa för dig kram
    Ja min arbetspsykolog är toppentrevlig och bra måste jag säga! Alla arbetssökande har rätt att kräva och att få träffa arbetspsykolog för utredning har jag fått veta. Däremot så kan det vara väldigt lång kötid för att få komma till en.. Jag har i dagsläget ingen diagnos och arbetspsykologen jobbar inte med sådant men man misstänkte ADHD på mig redan när jag var barn men det reddes aldrig ut. Har varit hos läkare på VC som skickade remiss till vuxenpsykiatrin så att jag ska få göra en diagnosutredning så nu är det bara att vänta.

Jag tycker absolut att du ska kräva att få träffa arbetspsykolog hos din Arbetsförmedling. För mig skulle det aldrig fungera att gå ut på en praktik eller arbetsträning igen eftersom jag alltid hamnar på väldigt intensiva ställen där de har noll förståelse för mina problem och hur jag fungerar. Att stå upp för mig själv och kräva saker är något jag har extremt svårt för, sitter hellre i ett hörn och ber om ursäkt för att jag finns, så det känns som en oerhörd framgång att ställa krav och få som jag vill (att göra de här testerna).
  • Ysta

Hemma igen efter ytterligare en testdag på AF.. Åter igen fick jag veta att jag har problem med minnet, problem med det visuella. Har dock inga problem med ordkunskap och läsförståelse, har däremot problem att följa instruktioner. Sen blir jag lätt stressad och kan inte sitta still längre stunder, svårt att koncentrera mig när jag tycker något är tråkigt och/eller svårt. På torsdag ska jag träffa arbetspsykologen igen och då ska jag få veta mer djupgående vad som är "fel" på mig och vad som händer nu.. Är helt mosig i huvudet.

• Ysta
    Kaxelina skrev 2009-03-24 16:35:03 följande:
    Var på samtal ifdag och det gick faktiskt bra. Det hon fick fram var att det tyder på något mera än bara adhd. I och med mitt "ordningsmani" på vissa saker fast resten av huset kan vara som ett bomdnedslag. Men eftersom 45 minuter är en ganska kort tid så skall vi träffas igen den 9:e april. Och igår ringde jag soc och frågade om stödfamilj och kommer att träffa henne den 1:a april. Nä inget aprilskämt. :)
    Vad skönt att det gick bra
  • Ysta

Fan jag mår skit ikväll!! Allt går åt helvete runt mig och min ångest just nu är inte att leka med.. Har sån ångest att bara att andas är för jobbigt. Bråkat som satans med min kille (fd sambo) och han har noll förståelse för hur jag mår. Orkar inte mer alltså.. pallar inte detta, att må så här.

• Ysta

Dessutom ska jag på AF imorrn och få resultaten av testerna jag har gjort.. Få min "dom" så att säga och jag är skitnervös för det. Pallar inte detta alltså.. Det värsta är att jag är en person som håller allt inom mig tills jag går sönder och nu har jag ingen att prata med heller så det blir det ännu värre. Det slutar som vanligt med att när vi bråkar så är det jag som bönar och ber, säger förlåt tusen gånger och nästan förnedrar mig själv för att jag vill få ett slut på det! Och nu mår jag skit för att jag gör så mot mig själv samtidigt som jag gör allt för att vi inte ska bråka.

• Ysta

Alltså den läkare som skrev ut Atarax åt mig måste ha skrivit fel på förpackningen! Det står "1-15 tabletter, 1-15 gånger dagligen" och det kan ju inte stämma?! Inte för att jag hade tänkt testa ta 15 tabletter 15 gånger, fick dessutom bara 25 st utskrivet och har bara några kvar nu. Ni som äter Atarax vad har ni för rekommendation?? Kruxet för mig är att jag vill ha nya tabletter men den läkare som skrev ut det åt mig finns inte längre kvar så måste kontakta den senaste som jag var hos...

Svar på tråden vuxna med adhd add as