• Ysta

vuxna med adhd add as

Nu har jag varit och fått min "dom" hos Arbetsförmedlingen... Till att börja med så kunde hon se drag av ADHD i de tester som jag har gjort men det är inte hennes jobb att utreda det, men jag väntar ju på tid inom psykiatrin för det.

Sen sa hon att jag har problem med muntliga instruktioner, lättare med skriftliga om de inte blir för invecklade. Om något är för svårt för mig och jag inte kan lösa en uppgift så blir jag arg, ledsen och/eller jättestressad och så ger jag upp direkt.

När det gäller minne så ligger jag väldigt långt under genomsnittet för min ålder, extremt lågt faktiskt. När det gäller att räkna och skriva så gör jag det bra men det tar längre tid än för genomsnittet.

Jag är extremt bra på att uttrycka mig i tal och har bra språklig förmåga sa hon. Däremot så märks det att jag alltid måste tänka innan jag pratar för att jag ska formulera saker rätt för jag är så otroligt rädd för att göra fel.

Hon berättade en massa saker som hon fått fram genom testerna men eftersom jag har problem med minnet så kommer jag inte ihåg det *s*. Hon skulle skriva en sammanfattning som jag ska få hem med posten.

Nu har jag papper på att jag har ett neuropsykologiskt funktionshinder och en hjärnskada som gör att jag har problem med inlärning och en massa andra saker, däribland det visuella och perception. Nästa steg är att hitta en praktikplats där jag ska få arbetsträna under fyra veckor tillsammans med en arbetsterapeut som ska se hur jag fungerar i praktiskt arbete och om det finns sätt att underlätta för mig i ett arbete.

Allt det här känns jättebra för äntligen är det någon som tror på mig och förstår mig! Så himla skönt att kunna säga till mina föräldrar att jag är INTE ALLS bara lat eller dum utan jag har faktiskt ett funktionshinder!!

• Ysta
    ensamhemma skrev 2009-03-27 10:28:10 följande:
    Happy Birthday 2 me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! fyller 34 år idag,fast egentligen är jag bara 24 hihihi idag åker vi på en weekend till helsinki och det ska bli så kuuuul att få klä upp sig med nya fina kläder,min man har sett mig i mysdress det senate halvåret. kan inte säga nåt än att jag kan med handen på hjärtat säga att jag mår bra idag,sådär riktigt bra som man bara tror finns i filmer..kraaaamar om alla!
    GRATTIS GRATTIS GRATTIS x 1000000
    Önskar dig en underbar födelsedag och helg!
  • Ysta

Har haft en bra dag hittills idag.. Solen strålar och humöret är nästan på topp. Däremot så har jag den där förbaskade inre stressen som jag försöker slåss mot men det går inte.. Hur hanterar ni inre stress och när alla tankar snurrar runt i huvudet så man håller på att bli galen? Jag har ju fått Atarax utskrivet men fick bara 25 tabletter (har två st kvar) så måste boka tid hos en läkare för att förnya.

Skrev om Atarax en gång tidigare men missade om jag fick nåt svar, ber om ursäkt för det. Iaf så på min förpackning så står det "1-15 tabletter, 1-15 gånger dagligen" men det kan väl aldrig stämma?? Om jag kan ta 15 tabletter åt gången upp till 15 gånger om dagen så skulle det bli 225 tabletter på en dag?! Misstänker att det ska stå 1-5 tabletter, 1-5 gånger om dagen, visst låter det rimligare?

• Ysta

Nu hade det ju ändå varit omöjligt att ta 225 tabletter på en dag, dels för att jag skulle aldrig rymma så många i min kropp och sen fick jag bara 25 st utskrivna :)
    Men jag tycker nog att man borde vara lite mer noggrann när man skriver ut en medicin. Hade inte tänkt på att kolla på Fass faktiskt, är lite segtänkt..

• Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-03-28 15:36:50 följande:
    Jag tror på 1-5 två till tre gånger om dan men de låter mycke. 1 tabl två gånger om dan då? Dom HH sa så verkar dom i 12 timmar.
    Jag ska boka tid hos läkare nästa vecka och då ska jag kolla ordentligt vad rekommendationen är så det inte blir så här igen. Den läkare som skrev ut medicinen åt mig i början av februari finns inte kvar längre annars hade jag ju kunnat ringa henne.
  • Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-03-28 15:41:42 följande:
    Bäst är om du inte stoppar i dig nåt än utan väntar fast de kanske va så du menade?!
    Jag har aldrig tagit mer än kanske två-tre st på ett dygn totalt så det är ingen risk. Blev bara så konfunderad över vad det stod på etiketten.. Ska ta med den när jag ska till läkaren nästa gång och visa upp asken.
  • Ysta

Anonym (Skåne) skrev 2009-03-29 10:16:59 följande:

Ysta: Läste din lista inne på den andra sidan. och jag måste bara fråga dig. vad har du för diagnos? sj så utreds jag just nu för ADHD. jag tyckte det var jättbra skrivet och det är väldigt mycket som stämmer in på mig.
    Jag har ingen diagnos alls. Har varit hos läkare och fått remiss till psykiatrin men det är upp till ett års väntetid fick jag veta. Däremot så har jag gjort en utredning hos arbetspsykolog på Arbetsförmedlingen som visat att jag har en perceptionsstörning och lite annan problematik. Har skrivit om det här i tråden.
  • Ysta

Ja min släkt vill knappt veta av mig sen jag fick veta om mitt funktionshinder genom arbetspsykologen. Jag får höra att det är minsann bara för att jag alltid ska vara så himla märkvärdig, det är bara svammel.. Och de hoppas att jag inte går runt och säger det åt folk för det är ju "sååå hiiimla piiinsamt". Så nej du är inte ensam om såna reaktioner...

• Ysta

Hur gör ni för att orka ta tag i saker? Jag mår skit idag för jag har dels bråkat med min pojkvän, bråkat med mina föräldrar som är arga för att jag fått diagnos neuropsykologiskt funktionshinder och jag har fått veta idag att min farfar inte har länge kvar..

Han har cancer i hela kroppen och är inlagd på sjukhus sen förra veckan. Jag har förträngt hela tiden hur sjuk han är för att jag inte orkar ta in det.. Men nu fick jag veta idag att det är inte länge kvar och jag måste åka upp.

Dessutom ser det förjävligt ut här hemma, klarar verkligen inte av att håla ordning nu när jag bor ensam och allt stök får mig att känna mig som världens sämsta människa.

Och till råga på allt så ska det komma hit en person imorrn och kolla på nå möbler som jag ska sälja så nu känner jag mig så jävla stressad att städa fast jag får ingenting gjort, sitter mest bara och grinar hela tiden.

Och som om det inte räckte med allt detta så har jag helt slut på Atarax så jag har liksom ingen hjälp alls just nu. Har redan förklarat för min släkt att jag kommer upp över dan på torsdag men jag orkar inte stanna längre än så (även om det är långt att åka 50 mil över dan).

Och jag vet att min pojkvän ska sova här på onsdag för att stötta mig innan jag åker på torsdag och sen ska han hämta mig vid tåget sent på torsdagkväll och sova hos mig för jag kommer nog inte klara att vara ensam då.

• Ysta

Hur fungerar det med arbete för er som har diagnos? Klarar ni ett "normalt" arbete på heltid? Jag har aldrig riktigt passat in nånstans och har väl i stort sett varit arbetslös (bortsett från kortare event-anställningar) sedan jag hoppade av gymnasiet 1997.

Nu ska jag ju få någon form av arbetsträning/praktik genom AF och jag är livrädd inför det! Jag har försökt få veta hur det kommer att fungera men får inget svar. Har iaf sagt att de kan inte slänga in mig på en heltids-praktik direkt för det kommer jag aldrig palla men jag får inget svar på det.

Svar på tråden vuxna med adhd add as