Inlägg från: Fjärilen72 |Visa alla inlägg
  • Fjärilen72

vuxna med adhd add as

carita1974 skrev 2009-04-13 17:24:28 följande:
    Många kan ju slänga ur sig..."sluta dampa dej" "...eller kolla på den där...måste ju ha damp..." Sånt kan jag reta mej på...det är som förr...när folk använde ordet CP....ordet använd fel...lika frågor som hur beter jag mej med en som har adhd tex... *DÖÖH* Vi är väl inga freaks heller...var som vanligt...vi är av kött o blod
    Jag hör många som (fortfarande) använder ordet cp som skällsord. Jag är benhård på att jag absolut inte vill höra sådant i min närhet. okej om man diskuterar cerebral pares eller liknande men inte som skällsord. Jag reagerar på samma sätt om någon säger "damp barn", "adhd unge" eller liknande.

De flesta i min omgivning vet om detta och använder inte dom orden/uttrycken i min närhet eller rättar sig själva väldigt snabbt om dom säger någonting sånt. (Det kan ju ha att göra med dom onda blickarna från mig med )

Men det är också just för att "folk" använder dessa uttryck som man skulle kunna "vinna" på att starta en tråd där "folk" kan inse att "vi" faktiskt är normala. (Vad nu normalt är) Och att det är en "skämttråd" tror jag gör mer att andra som inte är insatta i de olika diagnoserna/problematiken i större grad skulle läsa den jämfört med om det var en "väldigt seriös" tråd med statistik mm.

Eller låter det helt galet?
  • Fjärilen72
    carita1974 skrev 2009-04-13 18:34:32 följande:
    ' Bara för man inte är som andra betyder det inte att man är dum i huvudet eller så...många använder vårt handikapp på felaktigt sätt....blandar ihop det med att man är dum i huvudet....adhd har inget med intelligens att göra...eller om man är bråkig...
    Jo,, jag vet det.
    Aquagreen skrev 2009-04-13 19:43:19 följande:
    Skulle vara kul med en ADHD tråd i sandlådan Kanske vi med AS kan bidra med lite tokigheter vi har för oss
    Haha, klart alla ska bidra!
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-14 09:06:17 följande:
    Idag är dagen då de känns som mitt liv kan börja om, ska till läkaren på Neuropsyk o få mediciner, nu kan de väl bara bli bättre?! Jg hoppas o tror så mycke på medicinerna men är rädd att det inte ska hjälpa, då är det verkligen "kört" finns inte så mycke mer att ge än de jag ska få, nåja positivt tänk var det Tänk på mig kl 15. Vad gör ni andra idag? Har ni härlig sol hos er med?
    *Håller tummarna fr att det ska gå bra för Aquagreen och att ensamhemma ska få må bättre och att dom inte ska vara så dumma i vården*

Om det är sol här? Inte en aning.. Försov mig imorse och vaknade för en halvtimme sen så har inte kommit ut än.
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-15 21:14:53 följande:
    Åh jag känner så väl igen det där, du är inte hyperaktiv bla bla bla, då är halva svenska folket ADHA're, el ja de verkar vara på modet med diagnoser nu osv. Vad ska man kontra med när man får såna idiotiska kommentarer?
    "Du är inte hyperaktiv!"
    - Wow! Jag visste att jag hörde röster men inte att det var du som satt där inne och pratade. Bor du där med? Eftersom du verkar veta allt som pågår där inne menar jag..

"Då är ju halva svenska folket ADHD:are"
    - Och tur är väl det? "Neurotyper" verkar ha så förbannat tråkigt.

"Ja, det verkar vara på modet med diagnoser nu"
    - Precis, jag är så modern! Varför har inte du gått och skaffat dig en diagnos än?

Detta är exempel på vad jag brukar kunna häva ur mig. De dagar jag är på bra humör och ens orkar med mer än en argsint blick dvs.
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-16 07:41:17 följande:
    Haha tack, bra kommentarer, sen kan man ju på de ge en ond blick el lägga till div svordommar *S* Fattar inte ens att folk orkar ifrågasätta. YSTA - Inte min sak så jag hoppas verkligen du inte tar illa upp gumman, men jag har bara ett råd att ge... dumpa honom, gör dig själv den "tjänsten" ingen o absolut inte du gumman mår bättre av att gå o behöva vara orolig om han ligger med andra, sexmailar osv.Jävla gris kille (förlåt) känns oxå som han spelar på ditt samvete "åh nu ska jag aldrig mer säga ngt till div osv" va är det för jävla stil. Åhh förbannad jag blir.
    Varsågod.
    Kaxelina skrev 2009-04-16 08:35:59 följande:
    Usch vad ni skriver mycket. Orkar inte läsa allt. Nu vet mina svärmisar om adhd iaf. Och denna eller nästa vecka så får jag reda på om hur det blir med stödfamilj. Min psykolog tycker att jag har drag av Tourettes syndrom utöver adhd. Någon annan som har något liknande?
    Enligt psyk har jag tourettes diagnos och enligt de som utredde mig för add/as så har jag "nästan" tourettes.
    Felicia6 skrev 2009-04-16 14:57:03 följande:
    Fårman ut papper på sin "diagnos"? Eller säger dom bara att man har det eller står det bara en anteckning i journal lr hur är det? Jag fick veta muntligt att jag får adhd/add diagnos och börjar med concerta i morgon nämligen
    Jag fick en längre och en kortare kopia på min utredning vid samma tillfälle som jag fick diagnosen muntligt.
    ensamhemma skrev 2009-04-16 19:22:18 följande:
    men helt seriöst,har ni läst om hur får jag den upptagna mannen att ligga med mig?????? i känsliga rummet..oh my god...finner inga ord för vad jag kände när jag läste det....adhd-hjärnan jobbar på högvarv nu,,spottar o fräser nu
    Vilken tråd är det? Kollade under "Känsliga Rummet" men hittade inte tråden.
  • Fjärilen72

Orkar ni lyssna på en klagosång?

Är så arg på psyk att jag nästan hoppar upp och ner i ren frustration här hemma!

• Fjärilen72
    Himmelkropp skrev 2009-04-16 20:11:26 följande:
    Kom igen bara
    Soft! Återkommer om en stund, ska bara ta ut de förbaskade djuren (hundrana ) först.
    HellviHumle skrev 2009-04-16 20:15:15 följande:
    Nu ligger den långt upp!
    Hänvisar till ovanstående svar.
  • Fjärilen72
    Kaxelina skrev 2009-04-16 20:36:46 följande:
    Fjärilen: Hur har dina tics eller tvångstankar varit?
    Tics: För mig yttrar det sig mest i att jag "flyger ut" med högerarmen och/eller ryckningar i nacken. Vänsterarmen håller sig för det mesta stilla men det händer att den "lever sitt eget lilla liv" den med. Annars så har jag tics i ansiktet av och till.

Tvångstankar: Jag har alldeles för mycket tvångstankar för att det ska vara bra egentligen. Jag räknar hur många bokstäver det är på tex reklamaffischer när jag åker kommunalt, jag "räknar med fingrarna" men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, allting måste ligga på sin "rätta" plats, jag måste göra saker i en viss ordning mm.

Vissa dagar är värre än andra och då kan det ta mig mer än en timme extra att ta mig hemifrån medan jag andra dagar kan hoppa upp ur sängen, dr på mig kläderna och gå hemifrån utan någon vidare tanke bakom det.

Det var väl det jag kom på såhär spontant, var det något mer du undrade över?
  • Fjärilen72

Och nu så kommer all min galla angående psyk..

I början på februari så var jag där och blev sjukskriven till den 28/2 och min psykiatriker lovade att han skulle höra av sig i slutet på februari men jag hörde ingenting. Ringde i mitten på mars och fick besked om att min psykiatriker skulle ringa, vilket han inte gjorde.

Lackade ur totalt i början på april och ringde dit igen och då fick jag faktiskt en telefontid dagen därpå, men dom kunde inte säga vilken tid utan jag fick helt enkelt sitta vid telefonen och vänta hela dagen enligt dom. Satt där med telefonen i högsta hugg men blev verkligen tvungen att springa på toa och självklart så ringer det precis då! Min psykiatriker lämnade ett syrligt meddelande på mobilsvaret om att han minsann inte skulle hinna ringa tillbaka till mig senare för han hade ju sååå många patienter.

Ringde dom dagen efter och då var det enda dom kunde erbjuda mig en telefontid, jag tänkte att det är ju bättre än ingenting så jag sa ja. Sen när jag frågade när han skulle ringa så säger hon som jag pratade med att det visste hon inte, det kunde lika gärna bli imorgon som om tre veckor.

Så när jag var hos min psykolog idag (inte samma person, av olika anledningar så går jag hos en "privat" psykolog) så fick jag reda på att dom hade skickat remiss angående mig därifrån till psyk, den 9/3! Arg som ett bi ringer jag psyk idag igen men hon kunde inte göra någonting sa hon för dom hade inga besökstider osv. Jag sa då att det mest akuta just nu är att min medicin (Ritalin) håller på att ta slut. Hennes lösning var då att han skulle skicka ett elektroniskt recept till apoteket imorgon. Och som jag fattade det så ska detta göras utan någon som helst kontakt med mig! (Jag fick tjata mig till att dom skulle ringa och meddela mig när dom skickat receptet!)

Det som dyker upp i mitt huvud är:

1. Ritalin är ju narkotikaklassat! Det kan man väl inte bara skriva ut sådär "hux flux"!?

2. Eftersom jag fått min första omgång Ritalin utskrivet av läkaren som "tillhör" den mottagning som min psykolog jobbar på så vet dom inom psykiatrin inte vilken sorts tabletter jag tar, vilken dos jag har osv.

3. Han har inte haft någon som helst kontakt med mig sen jag började ta medicinen så dom vet ju heller ingenting om eventuella biverkningar, om den funkar bra på mig, om dosen behöver höjas/sänkas osv.

Hur tänker dom egentligen!? Och det här är inte det första dom "hittar på" heller!

Eller är det jag som överreagerar? :S

• Fjärilen72
    ensamhemma skrev 2009-04-16 21:21:52 följande:
    jag fick byta till ritalin idag ska ta 3 ggr 10mg om dagen...känns bra o hoppas nu att det funkar bättre. fick även propavan som jag ska ta 2 timmar innan läggdags och sen circadinet. så läkarbesöket gick jättebra o jag ska få byta till en kvinllig psykolog för han jag har nu e ju helt väck. han har satt 2 störningar på mig som diagnos utifrån ett samtal eller kanske 2.får dom göra så?att sätta diagnos utan utredning??
    Han kan ju uppfatta att du har problem med vissa saker och skriva in i journalen att han misstänker det eller det men nej han får inte sätta diagnos på dig efter två besök. Låter ju helt snurrigt. :S
Svar på tråden vuxna med adhd add as