-
Fast i ditt fall är det väl samma läkare som skrev ut concertan från början? Om inte tycker jag att det är lite knasigt.Aquagreen skrev 2009-04-16 22:01:24 följande:Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 20:48:45 följande: Min läkare var tydlig med att jag skulle upp i dos o det inte var några problem att gå upp mot 100 mg concerta, jag känner ju inget av de 72 mg jag nu ta (annat än bakfyllan/avtändningen morgonen efter. Ni som ätit conerta, har ni gått ner i vikt? Fjärilen - Verkar inte vara så "noga" jag ska få min dos höjd o nya tab bara via telefon :-O
-
Kuratorer, sköterskor och psykologer har ingen förskrivningsrätt. Det är det bara läkare och psykiatriker som har.Ysta skrev 2009-04-17 18:03:52 följande:Är det nån som vet ifall en kurator kan skriva ut Atarax och sömntabletter? Jag har tid hos en kurator på VC nästa torsdag så det hade varit bra om hon kunde förnöja mina recept istället för att jag ska måsta betala för en läkartid också...
Så du lär nog tyvärr få betala för en läkartid med. -
Men så ska det ju inte behöva vara.Ysta skrev 2009-04-17 18:11:07 följande:Ja då får jag skippa besöket hos kuratorn och försöka få en läkartid istället.. Har inte råd med både och nästa vecka
(Jag vet dock precis hur det är eftersom jag sitter i samma situation själv)
Jag har några gånger fått recept utskrivna och/eller förlängda på telefon, kanske det kan vara någonting?
I landstinget jag bodde i förut så tog dom inte betalt för det men det gör odm i det landsting som jag bor i nu så jag vet inte hur det är i ditt landsting men det kanske kan vara värt att kolla upp?
-
Mindre manisk av Concerta? Hmm, det borde kanske jag pröva då. Ritalinet gör mig helt "spejsad" ibland.Aquagreen skrev 2009-04-17 18:36:50 följande:Anonym (fia) skrev 2009-04-17 16:09:51 följande: Ah okej,du blir mindre manisk av Concertan? jag hoppas verkligen jag rasar i vikt, kan väl inte säga att jag väger för mycket nu men 2 täta graviditeter o några extra kilon som jag gärna vill ha bort, min aptit har inte försvunnit än, men jag är ju igång mer nu sen dosen höjdes så håller en tumme o tå *S* Jag har fått tag på dem på "annat sätt" innan jag nu i veckan fick mina egna. Ysta - Gå då hellre till läkaren om det är medicin du behöver, har du haft Atarax tidigare? isf skippa läkar besöket o skicka en recept förfrågan på www.nll.se sök vårdcentraler och "förnya recept" detta kan bara göras på medicin du tidigare haft, om du inte har en schyst läkare som skriver ut ngt annat iaf. *Kram*
Vad är egentligen skillnaden på Ritalin och Concerta? Har försökt läsa mig till det men blir inte klokare för det.
-
Hmm, om du blir sådär av medicinerna kanske du skulle kontakta din läkare? Jag ska forska vidare lite i vad som är skillnaden mellan Ritalin och Concerta.Aquagreen skrev 2009-04-17 19:24:48 följande:Min psykläkare säger att det inte är ngn skillnad alls, men att en del reagerar bätre på ritalin än concerta o tvärtom. Har hört de som blir påtända av ritalin men inte av concerta så ngn skillnad måste de vara, kanske i våra hjärnor Jag är nu lite rädd, ligger i sängen med världens smärta bak mot ryggen (njurarna?) det svartnar för ögonen o kommer då o då, vad händer? :-O
Jag har alltid (i alla fall största delen av de nästan tio år jag har varit yrkesverksam) jobbat inom restaurangbranschen. Både som "finare" servitris, i bar, snabbmatsrestaurang mm.Ysta skrev 2009-04-17 21:59:57 följande:Det har löst sig så att jag kan låna pengar till läkarbesök och kuratorn så det fixar sig *skönt*. Ni här i tråden som jobbar, vad jobbar ni med och hur fungerar det för er? Vad har ni lätt/svårt för i arbete? Vad skulle ni vilja ändra i er arbetssituation om ni kunde? Jag ska på möte på onsdag och prata om arbetsträning med AF men är lite skraj för det för jag misstänker att de vill sätta mig på "vuxendagis", sist vi träffades så pratade psykologen om att sätta mig på ett ställe där det är personer med grava psykiska och sociala funktionshinder och jag känner bara att jag passar inte in där.
Det har väl fungerat sådär, kan bli lite kaos i huvudet när det blir mycket på en gång men samtidigt så gillar jag när det inte "står still" utan händer saker så ja, jag vet inte riktigt.
Det har väl fungerat hyfsat fast jag skulle önska att jag vissa gånger fick lite mer hjälp och gehör det skulle jag vilja ändra på plus att jag skulle vilja ha möjlighet till rast/att gå undan en stund när det blir som värst kaos i mitt huvud.
Är du absolut tvingad till att börja på detta "vuxendagis" eller kan du säga nej? -
När jag satt och försökte googla fram fakta om ifall det är någon skillnad på Ritalin och Concerta egentligen så hittade jag en sida där det har skrivits en lång artikel om:
- Att Ritalin och Concerta är samma sak som droger (vilket det inte är)
- Att i princip alla som tar "adhd mediciner" blir våldsamma och eller maniska/psykotiska
- ADHD och ADD egentligen inte finns (Under kommentarerna så är det till och med en snubbe som "fördömer" ALLA psykiatriska diagnoser)
- Att föreningen Attention är "köpta" av läkemedelsbolagen och "bara springer deras ärenden" (Samma sak gäller för ALLA psykiatriker OCH Läkemedelsverket)
Och det är bara en del av det som står. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till artikeln men jag blir minst sagt fundersam. Vill ni att jag länkar? -
Tack! Nu fick jag en lite klarare bild i alla fall.Anonym skrev 2009-04-18 01:14:45 följande:jag vet vad de är för skillnad på ritalin och concerta, ritalin håller bara i ca 6 timmar(korttidsverkande) medans concerta är starkare och håller i 12-14 timmar, inga biverkningar av ritalin som jag fick i alla fall men av concerta tappade jag matlusten, mådde illa osv, detta ska gå över efter ett tag men jag orkade inte vänta så jag tog tillbaka ritalin, tar 40 mg på morgonen och 20 på eftermiddagen. OBS är ej beroendeframkallande som folk tror (finns säkert någon) men jag slutade tvärt en gång och jag fick inte någon abstinens eller nåt. säkert olika från person till person kanske
Alla de biverkningar som du beskrev att du fick av Concertan har jag nu på Ritalinet. Kanske skulle funka omvänt för mig, byta till Concerta och slippe biverkningarna jag har nu.
-
Hoppas på att det kan bli en bra lösning för dig till slut i alla fall.Ysta skrev 2009-04-18 08:42:12 följande:Jag har också jobbat inom restaurang men det fungerade inte alls för mig med stressen.. Gick hotell- och restaurang på gymnasiet (tills jag hoppade av andra året). Jag är också så där att jag vill att det ska hända grejer men min blir jag för stressad eller känner mig pressad eller blir rädd att jag ska misslyckas med nånting så blir det kortslutning i hjärnan och jag ger upp och skiter i allt... Vad gäller vuxendagiset så har jag nog tyvärr inte så mkt att säga till om så jag tänkte försöka komma med förslag på andra ställen där jag verkligen skulle vilja prova på att vara och som jag tror kan fungera för mig.
Uppfattade den som väldigt oseriös jag med men började sen fundera på om jag överreagerade eller nått.ensamhemma skrev 2009-04-18 10:06:58 följande:jag har också läst på den där sidan,men jag tror inte ett dugg på han som skrivit den. vissa är helt enkelt anti mot medicinering som ritalin o concerta. -
Har ju inte fått Concertan utskrivet än, har inte ens fått en läkartid.Anonym skrev 2009-04-18 10:33:19 följande:oj haha ja då är de nog tvärtom för dig. Dom säger ju att concerta är bättre, hoppas att dom hjälper dig och du inte får massa biverkningar som jag=) berätta gärna när du har ätit dom ett tag.
Men jag ska prata med min läkare nästa gång jag har tid där och se vad han säger. -
Oj då! Här är man borta några dagar och så skriver ni så ni bränner av sidor i takt med tändstickor.
Men nu är jag äntligen ikapp i alla fall.
Anonym (Hej) skrev 2009-04-20 23:30:33 följande:
Ni med diagnos, och har djur vad får er att orka och driva på? driver intresset er att kämpa vidare de dagar de känns jobbigt? orkar ni med att ha en hund tex? har ni alla i tråden några djur? ska kolla i morgon på valp om min ångest inte sätter stopSjälv har jag två yrväder hemma, chinese crested powder puff, mor och son.
Kanske är lite orelevant men jag fick inte hjälp fören jag fyllde 20 och jag har ju klarar mig ganska hyfsat. Bråka med myndigheter har jag gjort massor, så jag kanske kan hjälpa till lite?ensamhemma skrev 2009-04-21 12:26:00 följande:fy fan vad arg jag är nu. jag bollas mellan bup och specialpedagogen på skolan ang, att jag vill att min unge ska utredas,en rekommendation från min adhd-utredare plus att min dotter har det väldigt jobbigt just nu och behöver nån form av samtalsstöd. skolan säger ring till bup och när jag ringer dit säger dom att jag ska ringa skolans specialpedagog. snacka om att bolla med folk....ursinnig nu. iaf så gav jag numret till skolan så tanten på bup för prata direkt med dom för nu har dom bollat med mig 4 ggr o jag orkar inget mer. varför ska det vara så svårt att hjälpa ett barn som behöver extra stöd o utredning? så som det känns nu så lär ju jäntan vara 30 innan hon får rätt hjälp o gud vet vad för slags liv hon hamnar i om jag inte får hjälp av bup fort som fan.