-
Om vi ska ha det så så tycke rjag personligen att "Vi med ADD, ADHD och Asperger" ser bättre ut.Himmelkropp skrev 2009-04-28 22:19:45 följande:Blir så lång rubrik. Hur ska jag organisera upp de? Vi vuxna med Adhd/Add/AspergerSyndrom?
-
Btw, om någon har tid, lust och möjlighet så kolla in serien "The Big Bang Theory", jag tycker en av huvudpersonerna där är aspig. :p
Visserligen har dom dragit det ganska långt (antagligen för att det är en komediserie) men det är ganska kul i alla fall.
-
Det skriver jag under på!HellviHumle skrev 2009-04-28 19:33:33 följande:Såvitt jag vet finns ingen medicin mot AS. Den enda behandlingen är antidepp. Många med AS får depressioner också.
Altså sista meningen i ditt inlägg HH.
-
Nej, som sagt, vi är ju inte direkt vuxna härinne.Himmelkropp skrev 2009-04-28 22:59:15 följande:Ja vuxna håller jag med om låter knäppt. Vi är inga vuxna här inne
Jag är nästan (observera, nästan
) nöjd bara den nya tråden får en ordentlig rubrik/ts med ordentlig stavning, skiljetecken, versaler osv. Min OCD hjärna nästan sprängs av alla knasiga saker jag ser skrivna överallt här på fl.
-
Ysta! Jag har sagt det förut och jag säger det igen, BE INTE OM URSÄKT! Jag vet inte hur mycket jag kan hjälpa men jag lyssnar gärna, inboxa mig om intresse finns, jag springer runt och fixar lite här hemma så är inte vid datorn hela tiden men svarar så fort jag kan. (Loggar ut vid 01 om jag inte hört någonting innan dess, måste tyvärr sova.Ysta skrev 2009-04-28 23:15:16 följande:Är det nån som vet om det finns nån linje eller nåt som man kan ringa och prata med nån? Det har hänt så mkt idag och jag har fått så mycket skit från olika håll och fått höra hur värdelös jag är, hur dum i huvudet jag är och att ingen bryr sig. Jag orkar helt seriöst inte längre, har sån ångest att jag kan inte andas och vet inte hur jag ska klara natten. Ledsen om jag lägger detta på er men finns ingen annanstans jag kan skriva av mig. Nu är jag inte den som gör dumma grejer så ni inte blir orolig att jag ska göra nåt sånt... Grejen är bara att den ångest jag känner just nu känns som att den ska kväva mig, kan knappt andas. Så förnedrad och illa behandlad som jag blev för en timme sedan har jag aldrig vart med om. Jag klarar inte detta. Förlåt förlåt förlåt förlåt för att jag skrev av mig här, vill inte få nån annan att må dåligt.
)
Annars finns det ju:
www.nationellahjalplinjen.se/html/start.asp
www.jourhavande-medmanniska.com/
Kram! -
Ville bara säga hej.
-
Jag har ångest som sliter sönder hela mig.
Vet inte var jag ska vända mig/vem jag ska prata med heller.
Känns som om jag bara är i vägen, att alla tycker att jag är jobbig och att jag bli ignorerad.
Jag orkar inte det här.. -
Anonym (fia) skrev 2009-05-03 18:24:57 följande:
Finns härTack!
Allting är en enda röra och det är massor av olika saker som spelar in.
Fast på samma gång så hänger allting ihop så min hjärna rör ihop allting och jag vet inte i vilken ände jag ska börja.. -
Just för tillfället så är jag så arg på min deklaration att jag bara vill skrika! Byråkrati i mängder, siffror som bara hoppar (kalkylexi) mm och jag förstår ingenting!
Har mängder med saker jag måste ta tag i men men det händer ju aldrig någonting!
Och så förbannade psyk som inte skickar mig en tid!
ARG! ÅNGEST! GAH! -
Anonym (fia) skrev 2009-05-03 19:50:54 följande:
Jaha nej sånt fattar jag inte heller nånting av. Fast jag har turen att ha sån meningslös ekonomi att jag bara behöver skriva på. Förstår hur det känns när saker hopar sig så man blir paralyserad, usch. Men om man lyckas förmå sig till att få klart en pytteliten grej så är det ju kanon, då får man inte glömma att känna sig nöjd med sig själv. Är du i väntan på utredning eller? Är så många här så jag vet inte vem som har vad eller hur det är med alla härinne...Känns lite mesigt sagt men verkar ju inte va nån annan här som känner dig bättre än jag så jag ville bara säja att jag bryr mig. Måste gå o bada ungen nu innan hon river hela databordet, har stått o tjatat ihjäl mej här nu så vet inte riktit va jag skriver ens.Jag är diagnostiserad med ADD och Asperger.
I alla fall inom neuropsykiatrin, tilkommer några diagnoser till på "vanliga" psyk. Äter Ritalin också om det nu kan spela någon roll.
Är just nu vaken mitt i natten för att jag inte lyckades få ordning på min förbannade deklaration och den ska vara inne senast imorgon! Vet inte riktigt hur jag ska få ihop det här riktigt..
Och när jag väl är färdig med det så är det en miljard saker till som ska göras. Och i vilken ände ska jag börja där? Gah!
Tack så mycket för att du bryr dig!
Det betyder!
-
Jag får nog ta och göra det. För det här är inte klokt!HellviHumle skrev 2009-05-04 08:27:27 följande:Du kan gå upp på skattekontoret och be om uppskov pga sjukdom eller liknande. Det brukar aldrig vara några problem.
Anonym (fia) skrev 2009-05-04 10:20:04 följande:jag tänkte bara vad det var för psyktid som du väntade på. Hoppas du mår bättre idag, gör som hellvihomle sa, be om uppskov o ta det i din takt. Du har väl ingen du vill/kan be om hjälp kan jag tro. Men kanske du har det ändå...? Många gggr har jag fått skit o böter o sånt för jag har totalstruntat i jobbigheter o tyckt att jag inte orkat be nån om hjälp (nederlag+ha andra nosandes i ens liv) men det blir ju bara värre i längden. Jaja, hoppas det känns bättre för dig snart, kramDen psyktid jag väntar på är den tiden som min psykiatriker lovade mig förr gången jag var där, i februari. Änn har det inte dykt upp någonting. Jag tänkte försöka be mamma och /eller han som jag delar lägnhet med om hjälp. Får se om jag kan få till något vettigt.Jag får tydligen inte ens deklarera via internet. Måste lämna in den personligen. :SKaldorei skrev 2009-05-04 10:45:53 följande:GAAAAH!! jag skulle lämna in min deklaration via internet idag. givetvis hittade jag inte koderna på engång så jag testade ju med nå andra grejer där mitt personnummer stod med = spärrad för dagen, *kom igen imorgon*.... suck. tur jag ändå ska iväg mot skatteverkat idag, så får väl höra om man får lämna in den där istället. -
Tourettes syndrom och adhd är ju båda neuropsykiatriska diagnoser och sålunda "besläktade". Jag innehar själv två npf diagnoser.Kaxelina skrev 2009-05-08 07:58:18 följande:Halloj där. Det var ett tag sedan och jag måste få fråga. Var till VUP igår och behandlingen började. Hon sa att jag var bipolär och fick medicin mot det. Lamotrigin heter medicinen. Jag skall även skickas vidare för utredning om adhd och tourette. Kan man ha adhd, bipolär och tourette?? Det är min undran. En glad dag till er.
Att bipolär skulle kunna "finnas med i spelet" ter sig inte helt otroligt heller i mina ögon då det tom har diskuterats om man ska "slå ihop" adhd, bipolär och borderline till en och samma diagnos.
På sätt och vis sitter jag i samma situation som du fast omvänt. Jag har genomgått neuropsykiatrisk utredning som visade på add och asperger och nu misstänker min psykiatriker att jag kan ha diagnosen bipolär 2 med. -
Bipolär är ett "nyare" (och mer korrekt) benämning på det som tidigare kallades för manodepressiv sjukdom.Ysta skrev 2009-05-08 12:21:56 följande:Ursäkta en okunnig men vad innebär bipolär?
sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4rt_syndrom
Licens To Kiss skrev 2009-05-08 12:24:54 följande:De vore ju helt knäppt att borderline, adhd och bipolär skulle bli en diagnos. Adhd skiljer sig från borderline rätt mycke. Vi ser inte svart/vitt, vi har ju en grå zon också. Bipolär innebär dagar/veckor av antingen depp eller upp medans adhd`n gör så man byter sinnesstämning minutvis.Jo, jag "hoppade till" när jag läste det också. Jag kan hålla med om att det finns vissa liknande drag mellan diagnoserna men det har ju framkommit tre olika diagnoser just för att det finns "användning" för det. Altså, dom är inte exakt lika och kan således inte "slås ihop".