• Klant och Fjant

Spetsiga eller trubbiga änden på suppen först?

Ni som använder supp till era barn, vilken ände för ni in?

Trodde detta var självklart, men stött på många, många som gjort fel.

Så hur ligger det till här?!

Ännu en sidfot...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spetsiga eller trubbiga änden på suppen först?
  • Ilonasmamma

trubbiga, då suppen inte kommer ut lika lätt då. står väl på lappen som ligger i alvedon supp för barn.

• Busbellan
    mot skrev 2009-03-12 12:37:23 följande:
    Alltid spetsiga först. Jag har provat med trubbiga men det är bara svårare. På Alvedons hemsida står att man kan föra in vilken ände man vill, så det finns nog inget rätt och fel här.
    Läser du på iprens bipacksedel så står det att trubbiga ska in först.

Men nej, jag tror inte heller det spelar så stor roll, tycker läkemedelsföretagen ska haka på  bustjejens idé om en supp som är spetsig i båda ändarna
    Mamma till Nora, August och Ella
  • mot

Nej, på Alvedon står:

Du kan föra in den med antingen den trubbiga eller spetsiga änden först. Möjligtvis är det mindre risk för att den halkar ut om du för in den med den trubbiga änden först.

Vi kör som sagt alltid spetsiga först och den har aldrig åkt ut.

• Duckan74

Kan tillägga att Siris suppar aldrig har kommit ut trots spetsiga änden först.

• DaCiss

Alla köper ju inte ipren eller märken där det står i bruksen vilken ände som skall in först. Då det på många förpackningar inte alls står vilken ände som skall in först så måste det ju betyda att det inte spelar så stor roll (precis som det stod på alvedons hemsida). Skulle det finnas stor risk för att tarmslemhinnan irriterades om fel ände sattes in då skulle det stå uttryckligen hur den skall föras in. Men det gör det inte.

Så, ingen big deal hur den förs in, bara den kommer in någolunda humant.

• Tiiah

Jag vet att det står på förpackningen att den trubbiga ska föras in först, men när jag var på akuten med min lilla så visade sköterskan att jag skulle ta den spetsiga först, så det kändes dumt att ifrågasätta detta. Så där efter kör jag på den spetsiga...Det hjälper iaf, vilket väl borde vara huvudsaken?

Om alla pratade göteborska skulle det bara finnas kärlek
  • Busbellan
    Duckan74 skrev 2009-03-12 12:41:37 följande:
    Kan tillägga att Siris suppar aldrig har kommit ut trots spetsiga änden först.
    och här kommer de ut oavsett ände som stoppas in först
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Nynne

Här är det den spetsiga änden först, de kommer aldrig ut. Däremot så har jag varit med om att de kommit ut då jag arbetar inom vård och omsorg. På jobbet kör jag trubbiga först.

• Tindra02

Den frågan är faktiskt med på testet för deligering i hemvården.
    Skriver du spetsiga först så får du fel på testet.
    Men om det är mer viktigt med gamla än barn vet jag faktiskt inte...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Hanah

Stolpillret är patronformat men ska föras in med den trubbiga änden först.

Taget från Wikipedia

• Hanah

"För in stolpillret med den trubbiga änden först. "

Det står på sjukvårdsrådgivningens hemsida

• Motljus

Då jag vet hur obehagligt det är att ta den spetsiga änden först så skulle jag inte ge mitt barn stolpiller på det sättet. Elakt.

• DaCiss
    Motljus skrev 2009-03-12 18:22:44 följande:
    Då jag vet hur obehagligt det är att ta den spetsiga änden först så skulle jag inte ge mitt barn stolpiller på det sättet. Elakt.
    Nå, alla tycker ju inte lika där. Mina barn protesterar när trubbiga änden försökes sättas in. Säger däremot inget med spetsiga, varför vi för in den änden först.
  • Motljus
    DaCiss skrev 2009-03-13 09:08:35 följande:
    Nå, alla tycker ju inte lika där. Mina barn protesterar när trubbiga änden försökes sättas in. Säger däremot inget med spetsiga, varför vi för in den änden först.
    Jag tänkte ju inte på själva insättningen utan när den väl sitter där.
  • DaCiss

Jag har också haft suppar i änden och aldrig känt av dem, spetsiga änden först. Och om barnen skulle lida så borde man inte märka det på dem?

Vore det så obehagligt borde det inte stå i alla bruksar att det är viktigt att trubbiga änden sätts in först? Vissa förpackningar nämner det inte överhuvudtaget och vissa platser och vissa personer inom vården säger att det inte spelar någon roll vilken ände som förs in. Vissa ställen till och med säger att spetsiga änden ska in först.

Så, ids inte säga att det är elakt hur jag sätter in suppar i mina barns ändor. Jag är inte elak mot mina barn då jag ger dem lindrande mediciner.

• Tindra02

På alvedons sida(fass.se) står inget om vilket håll
    Men på panodil står det att trubbiga ska in först.

• Motljus
    DaCiss skrev 2009-03-13 11:38:25 följande:
    Jag har också haft suppar i änden och aldrig känt av dem, spetsiga änden först. Och om barnen skulle lida så borde man inte märka det på dem? Vore det så obehagligt borde det inte stå i alla bruksar att det är viktigt att trubbiga änden sätts in först? Vissa förpackningar nämner det inte överhuvudtaget och vissa platser och vissa personer inom vården säger att det inte spelar någon roll vilken ände som förs in. Vissa ställen till och med säger att spetsiga änden ska in först. Så, ids inte säga att det är elakt hur jag sätter in suppar i mina barns ändor. Jag är inte elak mot mina barn då jag ger dem lindrande mediciner.
    Du behöver inte ta åt dig av vad jag skriver. Du gör vad du vill med dina barn.
  • Tindra02
    Tindra02 skrev 2009-03-13 11:47:49 följande:
    På alvedons sida(fass.se) står inget om vilket håll Men på panodil står det att trubbiga ska in först.
    Jag kör med den trubbiga, det har jag alltid fått höra att man ska iaf...
    Varför göra tvärtom för att det känns "naturligare"? 
    Finns säkert nån mening att det ska vara så här...
  • DaCiss
    Motljus skrev 2009-03-13 11:58:27 följande:
    Du behöver inte ta åt dig av vad jag skriver. Du gör vad du vill med dina barn.
    Det svaret innebär att du fortfarande anser att alla som för in spetsiga änden först är elaka mot sina barn. Klart du får tycka det men jag säger bara att du inte behöver gå och tycka synd om dessa barn eller tycka det är elakt då de inte lider och inte far illa utav detta utan tvärtom hjälps och får lindring mot sin feber eller värk. Vad glad att barnen har föräldrar som hjälper dem när de mår dåligt istället. Mycket bättre att se det positiva i saker och ting än det negativa
Svar på tråden Spetsiga eller trubbiga änden på suppen först?