Spetsiga eller trubbiga änden på suppen först?
Ni som använder supp till era barn, vilken ände för ni in?
Trodde detta var självklart, men stött på många, många som gjort fel.
Så hur ligger det till här?!
Ni som använder supp till era barn, vilken ände för ni in?
Trodde detta var självklart, men stött på många, många som gjort fel.
Så hur ligger det till här?!
trubbiga, då suppen inte kommer ut lika lätt då. står väl på lappen som ligger i alvedon supp för barn.
Nej, på Alvedon står:
Du kan föra in den med antingen den trubbiga eller spetsiga änden först. Möjligtvis är det mindre risk för att den halkar ut om du för in den med den trubbiga änden först.
Vi kör som sagt alltid spetsiga först och den har aldrig åkt ut.
Kan tillägga att Siris suppar aldrig har kommit ut trots spetsiga änden först.
Alla köper ju inte ipren eller märken där det står i bruksen vilken ände som skall in först. Då det på många förpackningar inte alls står vilken ände som skall in först så måste det ju betyda att det inte spelar så stor roll (precis som det stod på alvedons hemsida). Skulle det finnas stor risk för att tarmslemhinnan irriterades om fel ände sattes in då skulle det stå uttryckligen hur den skall föras in. Men det gör det inte.
Så, ingen big deal hur den förs in, bara den kommer in någolunda humant.
Jag vet att det står på förpackningen att den trubbiga ska föras in först, men när jag var på akuten med min lilla så visade sköterskan att jag skulle ta den spetsiga först, så det kändes dumt att ifrågasätta detta. Så där efter kör jag på den spetsiga...Det hjälper iaf, vilket väl borde vara huvudsaken?
Nogula, det är för dumt!
Här är det den spetsiga änden först, de kommer aldrig ut. Däremot så har jag varit med om att de kommit ut då jag arbetar inom vård och omsorg. På jobbet kör jag trubbiga först.
Den frågan är faktiskt med på testet för deligering i hemvården.
Skriver du spetsiga först så får du fel på testet.
Men om det är mer viktigt med gamla än barn vet jag faktiskt inte...
Stolpillret är patronformat men ska föras in med den trubbiga änden först.
Taget från Wikipedia
"För in stolpillret med den trubbiga änden först. "
Det står på sjukvårdsrådgivningens hemsida
Då jag vet hur obehagligt det är att ta den spetsiga änden först så skulle jag inte ge mitt barn stolpiller på det sättet. Elakt.
Jag har också haft suppar i änden och aldrig känt av dem, spetsiga änden först. Och om barnen skulle lida så borde man inte märka det på dem?
Vore det så obehagligt borde det inte stå i alla bruksar att det är viktigt att trubbiga änden sätts in först? Vissa förpackningar nämner det inte överhuvudtaget och vissa platser och vissa personer inom vården säger att det inte spelar någon roll vilken ände som förs in. Vissa ställen till och med säger att spetsiga änden ska in först.
Så, ids inte säga att det är elakt hur jag sätter in suppar i mina barns ändor. Jag är inte elak mot mina barn då jag ger dem lindrande mediciner.
På alvedons sida(fass.se) står inget om vilket håll
Men på panodil står det att trubbiga ska in först.