Inlägg från: Turbomamma |Visa alla inlägg
  • Turbomamma

Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....

entjej: Är bara i 10:e veckan så jag känner inte nåt/några barn än . Däremot har jag tidigare haft missfall i v. 12 och fixar inte riktigt att gå på inskrivning på MVC när jag inte vet om det fortfarande växer. Gjorde det förra gången och kände mig så himla lurad. Vet att jag bara skulle sitta där med barnmorskan och typ förneka alltihop... Samtidigt mår jag så himla illa, är så trött och har fått en liten kula så jag känner mig trots allt lite hysterisk, men det kanske man kan få vara efter allt Fast jag gillar verkligen inte den här hysteriska sidan hos mig själv. Jag som brukar vara en tuff tjej som fixar allt möjligt borde inte förvandlas till ett nervvrak...

Sth67: Hur har du det? Snart sprutdags, du vet att jag tänker på dig.

Kramar till alla!

• Turbomamma

entjej: Nyss o nyss, allt är väl relativt Själv tycker jag att senaste månaden varit evighetslång. Veckorna fram till vecka 12 känns oändliga...

• Turbomamma

entjej: Ja jag vet att de säger att risken minskar betydligt när man har sett hjärtslag. Samtidigt sa doktorn att de närmsta veckorna fortfarande var kritiska och det är väl det jag hängt upp mig på. Men tyvärr är det väl som du säger att man nog aldrig kommer att sluta oroa sig och kunna andas ut helt.

Långväntan: Gjorde VUL på Cvl när jag var 7+0 har jag för mig. Tror att man måsta ha gått iaf 6-7 veckor för att man ska kunna se hjärtslag.

• Turbomamma

Hej Allihop!

Är världens lyckligaste idag. VUL visade 2 små pyren på 3 cm med pickande hjärtan. De var otroligt söta och låg hela tiden och sprattlade med pyttesmå och viftade med små, små armar. Enligt doktor var missfallsrisken endast nere på någon procent nu. Så från och med nu ska jag vara glad och försöka att sluta oroa mig.

Däremot trodde varken läkaren och barnmorskan att jag skulle orka med mitt jobb på akuten särkilt länge till. De trodde på sjukskrivning redan från v. 25... Är väl bäst att jag skriver på mitt nya vik. innan jag droppar den nyheten för chefen.  

Theorese: Lycka till på RUL, förstår inte hur jag ska härda ut i typ 2 månader till nästa gång.

Långväntan: Håller tummarna för ett plus då. Lagom till semestern.

Massa kramar till alla från världens lyckligaste Turbolina!

• Turbomamma

Tack för alla grattis!

Känns verkligen helt otroligt. Jag som hade gett upp totalt... Tänk att jag om ca 6 månader kommer att sitta här med 2 bebisar. Känns fortfarande helt overkligt men fantastiskt kul. 

Skickar en massa grav-baciller till er som kämpar och önskar er alla stort lycka till. Massa kramar från Turbo!

• Turbomamma

Kela81: Välkommen hit! Vad som händer på ert första försök beror lite på om ni sen tidigare är utredda eller inte. Är ni inte utredda kommer ni säkert att börja med det. Killen får lämna spermaprov och på tjejen tas prover, VUL och man brukar få göra en passagekontroll av äggledarna. Utifrån utredningen så bestämmer hur ni ska gå vidare. Själv åt jag Pergotime i nio månader och gjorde 2 inseminationer innan vi startade med IVF:en. Hur ni går vidare beror nog lite på hur gamla ni är, hur länge ni försökt och vad utredningen visar.
    Är ni redan utredda och ska gå vidare direkt med IVF så får ni info om det, man skriver på nåt papperoch sen får man schema och sånt för när man ska börja spray eller spruta.

Linalotta: Håller tummarna för att det snart är dags för dig att plussa. Hur många dagar har du kvar till TD.

Hjärtligt välkomna till alla andra! Nu när jag inte får springa längre (hade det som terapi när jag mådde dåligt) ska jag ut och gå min 1,2 mils promenad.
    Kram och lycka till!

• Turbomamma

tulipanros: Den stora skillnaden mellan Puregon och Menour är väl att Puregon framställs på konstgjord väg medan Menopur framställs på nåt sätt geom att man utvinner hormoner ur riktigt urin (kan det verkligen vara så). Menopur brukar ge lite färre ägg men kan ge bättre kvalité. Så om man svarat dåligt på stimuleringen eller  haft få befruktade eller embryon av lite sämre kvalité brukar man prova Menopur istället. Är lite pyssligare än Puregon eftersom det är ampuller med pulver och vätska som ska blandas, dras upp och sedan ges med en vanlig spruta. Men det behöver du inte bekymra dig över, man lär sig snabbt. Tycker dock att Menopuren svider lite mer än Puregon.

Kela81: Nej vänta till september känns väldigt långt. Hoppas att ni kommer att trivas på Cvl. Hör bara av dig om du har några andra funderingar.

• Turbomamma

Emmaelsa: Tänker på dig och håller tummarna. Hade också bara 2 befruktade vid vårt andra försök och var otroligt orolig för att de inte skulle bli nåt ET. Hade sån grym ångest att jag gick ut och sprang dagen efter ÄP. Hoppas verkligen för din skull att de delar sig till imorgon. Det behövs ju bara ett... Massa kramar och hoppas att ni står ut under kvällen.

Djurgårdsrutan: Grattis till sprutstart!

Noncuro: Vet inte riktigt hur det funkar med när ni får börja. Brukar ju vara utifrån hur man själv vill och hur ens mens är. Nu kanske det är lite mer svårt i samband med deras sommarstängning.

Sweeteipai: Japp, jag är hurtig jag... Eller nej, inte så värst, brukar alltid ledsna efter halva vägen men som tur är går jag runt en sjö/havsvik så det går inte att gena. Har redan gått upp 3 kg, fast jag hoppas såklart på att jag ska upp fler framöver och äter helt hopplöst mycket så jag tänker att det är bäst att hålla igång lite oxå.

• Turbomamma

Noncuro: Svarar på din fråga eftersom jag knappt kunde svara på din förra. Korta metoden innebär att man inte sprayar utan startar direkt med sprutor i samband med mens. Efter första kontrollen och när äggblåsorna börjar växa till sig tar man en spruta till som förhindrar spontan ägglossning. Har själv bara gjort korta metoden, verkar jättejobbigt att spraya. Ska enligt min doktor inte påverka chansen för gravidiet vilken behandlingsmetod man använder. Vissa svarar bättre på korta och för andra är långa bättre.

• Turbomamma

Kombinationen sjuksköterska och 3 IVF har gjort mig alldelles för kunnig för att det ska kunna betraktas som hälsosamt. Känner mig som en riktig IVF-nörd.

Jag valde själv korta metiden vid min första behandling för att hinna med en sista insemination och sen kunna starta direkt. Sen tyckte inte min doktor (superman, Oddvar) att vi skulle ändra på det utan fortsatte korta metoden. Nackdelen är att det kan finnas risk för att man ägglossar spontant om man inte hinner in med Orgalutranet, man kanske måste på VUL tidigare och man blir inte lika justerbar som patient utan ÄP kanske hamnar på en helg. Vilket blir lite nackdel för kliniken. Samtidigt har ju CVL nästan alltid öppet på helgerna så det borde inte vara nåt större problem.

Bröst som försvann, det problemet har jag inte märkt. Mina brukar växa lite av sprutorna, särskilt ägglossningssprutan.

Ida26: Grattis till dina 2 barn! Hoppas att jag också kan säga att mina barn blev till där om ett halvår.

Svar på tråden Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....