gouda ost
Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
/ orolig
Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
/ orolig
om den e uppvärmd så tror jag inte att det ska vara nån fara.
Ostar som anses SÄKRA att äta under graviditeten
Hårda ostar:
Babybel, Cheddar, Edamer, Emmentaler, Gouda, Grevé, Gruyère, Havarti, Herrgård, Hushållsost, Jarlsberg, Parmigiano Reggiano (parmesan), Pecorino (hård), Provolone, Prästost, Svecia, Västerbottenost och annan hårdost. Mozzarella, Halloumi och paneer (indisk färskost), förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Fetaost som tillverkats av pastöriserad mjölk.
Mjuka ostar/smältostar:
Boursin, Keso, Mascarpone, Philadelphiaost, quark och alla typer av smältost, även blå-/grönmögelsmältost. Ricotta, förutsatt att den hanterats hygieniskt efter tillverkning.
Yoghurt, fromage frais, creme fraiche och andra syrade mjölkprodukter
Ostar som INTE ÄR SÄKRA att äta under graviditeten
Vitmögelostar och kittostar:
Appenzeller, Brie (vit och blå), Cambozola, Camembert, Chaumes, Livarot, Munster, Pont L´Évêque, Tallegio, Vacherin fribourgeois, Vacherol, m fl vitmögelostar och kittostar.
Blå-/grönmögelostar:
Bavaria blu, Bergader, Bleu d'Auvergne, Bredsjö blå, Cabrales, Danish blue, Fourme d?Ambert, Gorgonzola, Gorgonzola dolcelatte, Kvibille gräddädel, Manchego, Queso azul de hoja, Romano, Roquefort, Stilton, Tomme de Savoie m fl blå-/grönmögelostar.
Opastöriserade ostar av get och får:
Chabichou, m fl mjuka, opastöriserade get- och fårostar
var det riven goda ost el?
vad händer om man äter något som är opastilesrad?