• smulanC

gouda ost

Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
    Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
    / orolig

• Svar på tråden gouda ost
  • Jennick
    AnneSophie skrev 2009-03-19 08:29:29 följande:
    Nja, kanske din syster inte fått fler råd men visst har dom rekommendationer under graviditet även i Holland. Jag och min mans syskon och kusiner jämförde tom rekommendationerna eftersom vi var gravida samtidigt. Ingen större skillnad faktiskt,Det finns en motsvarighet till Livsmedelsverket som har en lista på liknande råd, men jag kan bara inte komma på vad Livsmedelverket heter på holländska just nu.Men om man kollar på denna lista, iofs på holländska men dock tolkbar, så ser man att råden inte skiljer sig så jättemycket: Niet doen tijdens zwangerschap
    Då missade nog min systers barnmorska att upplysa henne om detta, men det gick bra ändå!
  • Jennick

En kompis som bor i Danmark fick rådet att dricka ett glas vin om dagen när hon var gravid.

• La Lola
    Jennick skrev 2009-03-19 08:29:58 följande:
    Som jag nu har försökt säga två gånger: Jag förstår om man vill följa alla råd och göra allt "rätt". Men OM man, av misstag, skulle ätit lite "förbjuden" ost, så tycker jag inte det finns någon anledning att ringa SOS eller stoppa två fingrar i halsen. Det är just DÅ det blir lite hysteriskt, kan jag tycka.
    Men tack o lov så är det långt ifrån alla gravida som får denna hysteriska panik.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Kenzie
    listoplisto skrev 2009-03-19 08:30:34 följande:
    Grana Padano är ju inte parmesan, om man ska vara petig. Kostråden nämner parmesan, och där är det 24 månaders lagringstid som gäller.Men mejla gärna Livsmedelsverket och fråga. Det kan säkert vara så att manchego är i samma kategori som parmesan, och då är det ju helt okej att äta. Jag ser att manchego tidigare i tråden har nämnts som en blå/grönmögelost, men det stämmer väl inte?
    Haha jag tänkte när jag skrev det att någon skulle påpeka det Men jag har tidigare fått svaret från livsmedelsverket att grana padano är okej så då tycker jag ju att manchego också borde vara det. Som du skriver så är det ju ingen mögelost.

Men ja jag kanske ska maila dom och fråga.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • listo
    Kenzie skrev 2009-03-19 08:35:20 följande:
    Haha jag tänkte när jag skrev det att någon skulle påpeka det Men jag har tidigare fått svaret från livsmedelsverket att grana padano är okej så då tycker jag ju att manchego också borde vara det. Som du skriver så är det ju ingen mögelost.Men ja jag kanske ska maila dom och fråga.
    Har du fått svaret att grana padano är okej, då skulle jag gissa att manchego också kan vara okej. Men mejla och fråga vettja. De brukar vara snabba på att svara
    listoplisto.blogspot.com - bättre och bättre dag för dag
  • Weeiii
    Kenzie skrev 2009-03-19 08:35:20 följande:
    Haha jag tänkte när jag skrev det att någon skulle påpeka det Men jag har tidigare fått svaret från livsmedelsverket att grana padano är okej så då tycker jag ju att manchego också borde vara det. Som du skriver så är det ju ingen mögelost. Men ja jag kanske ska maila dom och fråga.
    Följer du länken som hör ihop med inlägget om Manchego så står det inte med alls utan det är tillagt av personen som skrev inlägget.
    Sen är manchego en hårdost och borde ju därför vara ok enligt livsmedelsverkets rekommendationer.
  • AnneSophie
    Jennick skrev 2009-03-19 08:31:39 följande:
    Då missade nog min systers barnmorska att upplysa henne om detta, men det gick bra ändå!
    Vad bra.

Sedan är det ju så att man själv, som gravid, har ett ansvar att ta reda på vad man bör tänka på. Det hade varit optimalt om BM alltid var pålästa och berättade om vad man ska tänka på och varför, men så sker inte alltid av olika anledningar.
    Så man får kolla runt lite själv, oavsett om man bor i Sverige eller Holland eller vad som, kolla upp varför dessa rekommendationer finns och sen får man bilda sig en uppfattning.
    Men det är en vanlig missuppfattning att Sverige är ovanligt hårda med kostrekommendationer. Snarare är det så att svenska MVC och Livsmedelverket är bra, även om dom kunde bli bättre och än tydligare, på att föra ut informationen.
    Jennick skrev 2009-03-19 08:32:16 följande:
    En kompis som bor i Danmark fick rådet att dricka ett glas vin om dagen när hon var gravid.
    Jag läste en tråd häromdagen där en svensk BM hade rekommenderat att en gravid kvinna fortsatte röka eftersom mammans stress annars skulle påverka barnet så att det blev missfall. Ren bullshit såklart, från en BM som uppenbarligen var dåligt påläst.

Man vet idag inte var den undre gränsen för alkoholintag går. Man vet inte precis hur lite som krävs för att ge skador. Man vet ungefär vilken nivå som krävs för att definitvt ge skador, och vilken nivå som troligtvis medför skador, men inte vilken nivå som är ofarlig...eller om en sådan ofarlig nivå ens finns.

Alltså rekommenderar man att gravida avstår helt från alkohol, för säkerhets skull.
    I vissa länder, kanske i synnerhet länder där alkohol och vardag är tätt länkade, så är man lite mindre nolltolerant. Är det rätt? Ingen vet. Inget vet ju var gränsen går.
    moderatorsvart
  • Kenzie
    Weeiii skrev 2009-03-19 08:44:54 följande:
    Följer du länken som hör ihop med inlägget om Manchego så står det inte med alls utan det är tillagt av personen som skrev inlägget.Sen är manchego en hårdost och borde ju därför vara ok enligt livsmedelsverkets rekommendationer.
    Men gud va konstigt. Jag gick in på länken förut och läste och är helt övetygad om att manchego stog med. *snurrig* Manchego är en hårdost liksom parmesan men som listoplisto skrev så är parmesan okej p.g.a den långa lagringstiden (eftersom den inte är gjord av pastöriserad mjölk) så det var därför jag blev tveksam.

listoplisto skrev 2009-03-19 08:36:33 följande:
    Har du fått svaret att grana padano är okej, då skulle jag gissa att manchego också kan vara okej. Men mejla och fråga vettja. De brukar vara snabba på att svara
    Japp will do.
  • Weeiii

Kenzie: Jag hittar det inte på den sidan iaf, inte ens med sökverktyget.

I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.
    Så det har inte så mycket med lagringstiden att göra.

• Kenzie
    Weeiii skrev 2009-03-19 08:56:25 följande:
    Kenzie: Jag hittar det inte på den sidan iaf, inte ens med sökverktyget.I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.Så det har inte så mycket med lagringstiden att göra.
    Nej det gör inte jag heller. Jag är nog lite trött

Okej då är jag med. Jag har bara läst att det har att göra med lagringstiden (just när det gäller parmesan) men det är bra att du klargör.
  • jeskre

Har ätit massor med gouda ost, har itne ens tänkt tanken att den skulle vara "förbjuden" frukt...
    Men jag känner ingen oro över det och börjar faktiskt mer och mer anse att det är en onödig hysteri kring allt detta med mat. Alla DO´s and DON´T ´s ...
    Blir ju snurrig av mindre.
    Så jag kommer forsätta äta allt jag ätit tidigare med undantag av mögelostar förståss...
    Under min förra graviditet drack jag ½ glas vin ibland och det gick bra.
    Och ang maten så åt ja som vanligt , hade kanske tur? Jag vetinte .
    Finns så jäkla mkt annat att oroa sig över ska man tänka på detta oxå ja då blir man ju galen.
    Och dessutom ang ost, hur många skivor tar man på smörgåsen eg? 2 kanske? JAg tror inte det är ngn större fara...

• Vilja våga kunna

haha jag blev hispig av rubriken. Fick springa ut och läsa på min gouda ost, den är iaf gjord på pastöriserad mjölk...

Svar på tråden gouda ost