gouda ost
Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
/ orolig
Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
/ orolig
En kompis som bor i Danmark fick rådet att dricka ett glas vin om dagen när hon var gravid.
Kenzie: Jag hittar det inte på den sidan iaf, inte ens med sökverktyget.
I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.
Så det har inte så mycket med lagringstiden att göra.
Har ätit massor med gouda ost, har itne ens tänkt tanken att den skulle vara "förbjuden" frukt...
Men jag känner ingen oro över det och börjar faktiskt mer och mer anse att det är en onödig hysteri kring allt detta med mat. Alla DO´s and DON´T ´s ...
Blir ju snurrig av mindre.
Så jag kommer forsätta äta allt jag ätit tidigare med undantag av mögelostar förståss...
Under min förra graviditet drack jag ½ glas vin ibland och det gick bra.
Och ang maten så åt ja som vanligt , hade kanske tur? Jag vetinte .
Finns så jäkla mkt annat att oroa sig över ska man tänka på detta oxå ja då blir man ju galen.
Och dessutom ang ost, hur många skivor tar man på smörgåsen eg? 2 kanske? JAg tror inte det är ngn större fara...
haha jag blev hispig av rubriken. Fick springa ut och läsa på min gouda ost, den är iaf gjord på pastöriserad mjölk...