• smulanC

gouda ost

Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
    Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
    / orolig

• Svar på tråden gouda ost
  • Kenzie
    Jennick skrev 2009-03-19 08:16:20 följande:
    Jag tycker bara att det är lite väl hysteriskt med alla kostråd. Min syster bor i Holland och där får dom instruktioner om att undvika alkohol och thats it. Som jag sa, jag förstår om man vill göra allt "rätt" och inte ta några risker, men om man skulle ha råkat äta lite opastöriserad ost nån gång, så tycker jag inte att det finns någon anledning till panik.Alla vill ju inte leva "on the edge" som jag
    Fast det är ju det som är grejen. Det är inte hysteriskt öht. Det är ett fåtal livsmedel man bör undvika som gravid och för mig är det iaf inte någon uppoffring att avstå från dessa.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • La Lola
    Kenzie skrev 2009-03-19 08:19:51 följande:
    Fast det är ju det som är grejen. Det är inte hysteriskt öht. Det är ett fåtal livsmedel man bör undvika som gravid och för mig är det iaf inte någon uppoffring att avstå från dessa.
    Exakt.
    Jag håller med.

Att inte få äta tex brieost under 9 mån, ja det kan då jag leva med.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • mylife2

Upphettad ost är ingen fara att äta, då är bakterierna döda.
    Du kan ju göra en sås på gorgonzola etc. Som sagt är osten bara upphettad till kokpunkten så är det ingen fara.

Känner man dessutom att man inte kan avstå från brieost så finns det många sorter som är gjord på pastorierad mjölk.
    Läs innehållsdeklerationen så står det där.

• La Lola
    mylife2 skrev 2009-03-19 08:21:22 följande:
    Upphettad ost är ingen fara att äta, då är bakterierna döda. Du kan ju göra en sås på gorgonzola etc. Som sagt är osten bara upphettad till kokpunkten så är det ingen fara. Känner man dessutom att man inte kan avstå från brieost så finns det många sorter som är gjord på pastorierad mjölk. Läs innehållsdeklerationen så står det där.
    Fast brieost på pastöriserad mjölk ska oxå undvikas.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Dimitra
    Jag tycker bara att det är lite väl hysteriskt med alla kostråd.
    Hahahahaha...fattade inte att jag gav ett hysteriskt intryck. Du bjöd på dagens roligaste
    The Dimitra universe.
  • Kenzie
    listoplisto skrev 2009-03-19 08:19:13 följande:
    Var läste du att den är opastöriserad?För övrigt skulle det inte ha spelat någon roll OM den varit opastöriserad, eftersom ALL ost är helt okej att äta om den upphettas till ca 70 grader (bubblande het)Någon undrade om parmesan tidigare. Orsaken till att parmesan är okej trots att den görs av opastöriserad mjölk, är att eventuella listeriabakterier i osten inte överlever den långa lagringstiden (parmesan lagras i minst 24 månader). Därav skillnaden mellan t.ex. manchego och parmesan.
    Men vad är skillnaden på en Grana Padano (som bara lagrats 12 månader ) och en manchego som lagrats lika länge?
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • AnneSophie
    Min syster bor i Holland och där får dom instruktioner om att undvika alkohol och thats it.
    Nja, kanske din syster inte fått fler råd men visst har dom rekommendationer under graviditet även i Holland. Jag och min mans syskon och kusiner jämförde tom rekommendationerna eftersom vi var gravida samtidigt. Ingen större skillnad faktiskt,

Det finns en motsvarighet till Livsmedelsverket som har en lista på liknande råd, men jag kan bara inte komma på vad Livsmedelverket heter på holländska just nu.
    Men om man kollar på denna lista, iofs på holländska men dock tolkbar, så ser man att råden inte skiljer sig så jättemycket: Niet doen tijdens zwangerschap
    moderatorsvart
  • Jennick

Som jag nu har försökt säga två gånger: Jag förstår om man vill följa alla råd och göra allt "rätt". Men OM man, av misstag, skulle ätit lite "förbjuden" ost, så tycker jag inte det finns någon anledning att ringa SOS eller stoppa två fingrar i halsen. Det är just DÅ det blir lite hysteriskt, kan jag tycka.

• listo
    Kenzie skrev 2009-03-19 08:25:37 följande:
    Men vad är skillnaden på en Grana Padano (som bara lagrats 12 månader ) och en manchego som lagrats lika länge?
    Grana Padano är ju inte parmesan, om man ska vara petig. Kostråden nämner parmesan, och där är det 24 månaders lagringstid som gäller.

Men mejla gärna Livsmedelsverket och fråga. Det kan säkert vara så att manchego är i samma kategori som parmesan, och då är det ju helt okej att äta.
    Jag ser att manchego tidigare i tråden har nämnts som en blå/grönmögelost, men det stämmer väl inte?
    listoplisto.blogspot.com - bättre och bättre dag för dag
  • Dimitra
    Jennick skrev 2009-03-19 08:29:58 följande:
    Men OM man, av misstag, skulle ätit lite "förbjuden" ost, så tycker jag inte det finns någon anledning att ringa SOS eller stoppa två fingrar i halsen.
    Tror att det är få av oss som följer råden som skulle gå så långt faktiskt.
    The Dimitra universe.
Svar på tråden gouda ost