• smulanC

gouda ost

Jag åt en hel pizza med gouda ost igår, men läste nu att den är opastöriserad??? Paniik!
    Jag trodde gouda ost var en hård ost och där med okej?? någon som vet något? :S
    / orolig

• Svar på tråden gouda ost
  • minasöner
    jesset skrev 2009-03-19 08:02:00 följande:
    vad kan hända om man äter ost sm ej är op?
    som ej är pastöriserad menar du?? man kan få listeria, men det är inte så jättevanligt nu
    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Jennick

Jag ville bara säga att jag bryr mig inte om råden från Livsmedelsverket om ost alls. Jag kan inte säga att jag äter Brie varje dag, men Gouda äter jag nästan varje dag. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört talas om någon som har fått missfall eller nåt annat pga att dom har ätit ost. Dessutom varnar dom inte för det i andra länder, vilket ju är konstigt eftersom det äts ännu mer ost i t ex Frankrike och Holland. Jag kan förstå att man "inte vill ta några risker". Men jag tycker ändå att det finns ingen anledning att få panik om man råkar äta lite opastöriserad ost nån gång. Det är en försvinnande liten risk att något skulle hända.

• La Lola
    jesset skrev 2009-03-19 08:07:33 följande:
    jupp om man äter sånt som ej är pastöriserad?
    Läs här:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Dimitra
    Jennick skrev 2009-03-19 08:07:01 följande:
    Men jag tycker ändå att det finns ingen anledning att få panik om man råkar äta lite opastöriserad ost nån gång. Det är en försvinnande liten risk att något skulle hända.
    Risken att jag skulle bli påkörd vid ett bevakat övergångsställe är också försvinnande liten, trots det är jag uppmärksam och aktar mig. Man ska vara rädd om livet
    The Dimitra universe.
  • minasöner

och har man redan ätit det så är det ju redan gjort liksom, inget att hetsa upp sig över.

Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • cherrydarling

så ni följer livsmedelsverkets sida till punkt o pricka när det gäller mat?

• Kenzie
    Jennick skrev 2009-03-19 08:07:01 följande:
    Jag ville bara säga att jag bryr mig inte om råden från Livsmedelsverket om ost alls. Jag kan inte säga att jag äter Brie varje dag, men Gouda äter jag nästan varje dag. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört talas om någon som har fått missfall eller nåt annat pga att dom har ätit ost. Dessutom varnar dom inte för det i andra länder, vilket ju är konstigt eftersom det äts ännu mer ost i t ex Frankrike och Holland. Jag kan förstå att man "inte vill ta några risker". Men jag tycker ändå att det finns ingen anledning att få panik om man råkar äta lite opastöriserad ost nån gång. Det är en försvinnande liten risk att något skulle hända.
    Du har nog fått det hela lite om bakfoten. I Frankrike är man om möjligt ännu mer noggran men rekommendationer ang ost än vad man är här. Även om du inte har hört talas om någon som fått MF p.g.a listeria så har det faktiskt förekommit. Kostråden finns där av en anledning. Risken är liten men inte obefintlig.

Gouda är helt okej att äta varje dag.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Blommiga tjejen

menar ni vanlig gouda?jag har ätit sån

Svar på tråden gouda ost