• bigmomma

Varför ljuger vuxna för barn?

Senast idag blev jag återigen väldigt irriterad på vuxna som ljuger för sina barn för att skrämma dem från att göra sånt som de vuxna inte vill att de ska göra. Ett av mina barn frågade "Mamma, fastnar verkligen ögonen om man tittar i kors". Ahhh! Varför kan man inte bara säga som det är! Måste man skrämma dem att tro att ögonen fastnar om man tittar i kors! En annan klassiker när jag själv var liten var att en del av mina kompisar var helt övertygad om att ormen kom om man visslade/blåste på ett grässtrå (ni vet så där så att det tjuter).

Det är ju lite "näcken-varning" över det hela!

Visst, vuxna ljuger om annat också, ex. tomten, men det är ju för "barnens skull" och inte för att skrämma dem från att inte göra det ena eller det andra.

Så, varför är det så många vuxna som ljuger för sina barn istället för att säga som det är, ex "Nä, titta inte i kors så där, du kan få ont i huvudet" eller vad nu anledningen är till att de inte vill att barnen ska titta i kors.

Ahh, nu fick jag skriva ur mig lite

• Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?
  • bigmomma

Är det inga fler än jag som reagerar på detta? Kanske bara är jag som tycker att det är knasigt

• lillamuan
    bigmomma skrev 2009-03-21 13:33:29 följande:
    Är det inga fler än jag som reagerar på detta? Kanske bara är jag som tycker att det är knasigt
    neeej asså det är ju inte så att jag ligger sömnlös på natten över detta
    Elin och Lillebror 0906##
  • sahara

Ja. jag fattar inte heller varför vuxna ljuger om konstiga saker.

När min mamma var liten så blev hon skrämd med att ryssen skulle komma och ta henne om hon var olydig !!

• bigmomma
    lillamuan skrev 2009-03-21 13:35:10 följande:
    neeej asså det är ju inte så att jag ligger sömnlös på natten över detta
    haha, nä, jag skulle ju ljuga om jag låg sömnlös på nätterna över detta. Men i alla fall. Om de ljuger för sina barn så är det ju en sak men mina barn blir ju också i tutad dessa tramsigheter. Dessutom är mina barn övertygad om att man får mask i magen om man äter snö, för det har fröken sagt. BAH! Jag och alla mina kompisar åt snö som om det vore godis och ingen av oss fick då mask i magen. Mina barn äter snö i alla fall (så det hotet gick ju inte hem) men de har heller aldrig fått "mask i magen".
  • Tjimtjom

Det där med ögonen fick jag åxå höra när jag var liten. Fast jag undrar om man inte trodde det då. Min mamma, som var undersköterska, förklarade för mig att man kunde få kramp i musklerna som styr ögonen o att dom därför kunde fastna. Känns som en ganska invecklad lögn, fast å andra sidan var jag ganska frågvis.

Själv har jag två små segproppar när man ska hem från dagis på kvällen så jag har vid något tillfälle sagt att vi måste skynda oss att klä på oss o komma ut innan städerskan kommer med sin super-dammsugare, den kan nämligen suga upp barn åxå om man kommer för nära. Ganska elakt, jag vet, men när man har hållt på o tjafsa med dom i nästan 1 timme utan att komma nån vart så är det inte alltid jag orkar vara pedagogisk.

• lillamuan

jag säger till min dotter att farbror ström bor i eluttaget och kommer att bita henne i näsan om hon pillar.. är hon förstörd nu då?

Elin och Lillebror 0906##
  • bigmomma
    sahara skrev 2009-03-21 13:35:18 följande:
    Ja. jag fattar inte heller varför vuxna ljuger om konstiga saker.När min mamma var liten så blev hon skrämd med att ryssen skulle komma och ta henne om hon var olydig !!
    Ja, förut var det ju som en del av vardagen men jag trodde helt ärligt att det hade "växt bort" under årens gång Men tänk så fel jag har.
  • 6 Små Älsklingar

Vad säger du till dina barn om tomten?

Dom flesta säger till sina barn att man får mask i magen av att äta snö.

Det har vi aldrig gjort, däremot att snön kan vara smutsig.

Då min 7-åring var sjuk med feber och rätt snart även med magont då han var mindre så trodde han att det berodde på mask i magen för att han ätit snö, för fröknarna på dagis sa ju att man fick mask i magen av det.

Stackaren blev den gången så sjuk att vi fick ta han till akuten, där kunde läkare förklara för det livrädda barnet att man inte får mask i magen av att äta snö och att han bara var förstoppad av lite för många pepparkakor.

Bättre att säga sanningen så långt det går men att säga att tomten finns tycker jag faktiskt inte är så farligt.

Jag har en kompis på 30 år som tror stenhårt på att man får mask i magen av att äta snö, för hennes son har ju haft mask i magen så många gånger och det måste ju bara bero på att han ätit snö.

• Jessie

Ja du varför för att man kanske inte orkar förklara och diskutera allt..? Men du har en poäng i det hela kan jag tycka man behöver ju inte ljuga för ljugandets skull. Men vi skräms med troll i munnen ex.. helt ok tycker jag.

• bigmomma
    lillamuan skrev 2009-03-21 13:38:18 följande:
    jag säger till min dotter att farbror ström bor i eluttaget och kommer att bita henne i näsan om hon pillar.. är hon förstörd nu då?
    Nu vet jag ju inte hur gammal din dotter är. Man kan ju såklart inte dra värsta abstrakta fakta om varför man inte ska peta i vägg uttagen. Men att säga att det är jättefarligt och att man faktiskt kan skada sig jättemycket om man petar där har funkat bra för oss
Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?