• bigmomma

Varför ljuger vuxna för barn?

Senast idag blev jag återigen väldigt irriterad på vuxna som ljuger för sina barn för att skrämma dem från att göra sånt som de vuxna inte vill att de ska göra. Ett av mina barn frågade "Mamma, fastnar verkligen ögonen om man tittar i kors". Ahhh! Varför kan man inte bara säga som det är! Måste man skrämma dem att tro att ögonen fastnar om man tittar i kors! En annan klassiker när jag själv var liten var att en del av mina kompisar var helt övertygad om att ormen kom om man visslade/blåste på ett grässtrå (ni vet så där så att det tjuter).

Det är ju lite "näcken-varning" över det hela!

Visst, vuxna ljuger om annat också, ex. tomten, men det är ju för "barnens skull" och inte för att skrämma dem från att inte göra det ena eller det andra.

Så, varför är det så många vuxna som ljuger för sina barn istället för att säga som det är, ex "Nä, titta inte i kors så där, du kan få ont i huvudet" eller vad nu anledningen är till att de inte vill att barnen ska titta i kors.

Ahh, nu fick jag skriva ur mig lite

• Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?
  • bigmomma

Helt OT men jag har funderat på det där med kråkor. Tror nog att det är värre med de bakterier som man petar in i näsan genom att stoppa in fingrarna där, fingrar som faktiskt både är här och där (det där lät ju inte helt rumsrent, men ni förstår nog tanken) Rent snor är nog inte så farligt Det som vi har under naglarna och på fingranrna innehåller nog mer bakterier.

• lillamuan

hahahaha så med andra ord så ska man slicka direkt från näsan då?

Elin och Lillebror 0906##
  • bigmomma
    6 Små Älsklingar skrev 2009-03-21 15:36:20 följande:
    Så du menar att vi alla springer omkring med springmaskägg i näsan?Haha det roligaste jag läst på länge Var det din mamma som berättade det för dig?
    haha, nä, det var inte så jag menade. Förklaring: Om ngn, säg i familjen, har mask. Så lägger de ägg runt ändtarmen. Dessa ägg är mikroskopiska och sprids lätt i luften, framför allt i sovrum då det är nattetid de små härliga sakerna kryper ut och ynglar av sig. Går sen ett barn till förskolan och ngn hemma har mask kan denna föra med sig ägg, bland annat i näsan, barnet petar i näsan, eller ännu värre i stjärten och ger sen sin kompis en vänsakplig klapp på kinden (eller ett kärvänligt pet-i-näsan, vad vet jag) och så vips...! Så nä, alla har vi inte ägg i näsan... så vitt jag vet.

Jäklar, vilket inlägg
  • isisisis

För att få barnen att tex äta bättre,eller annat...

Magen blir glad av grönsaker tex...

Man blir klok av fisk(men det är ju sant)...

Man får vassa tänder som biter bra av knäckebröd..

ETC Etc....finns inget negativt med sådana lögner tycker jag.

Värre är att lova att mamma och pappa aldrig ska skilja sig tex...eller säga att man är glad när man är ledsen...

Sådant skadar mer om barnet till slut genomskådar det,eller ointräffade saker händer.

• bigmomma
    isisisis skrev 2009-03-21 15:42:17 följande:
    För att få barnen att tex äta bättre,eller annat...Magen blir glad av grönsaker tex...Man blir klok av fisk(men det är ju sant)...Man får vassa tänder som biter bra av knäckebröd..ETC Etc....finns inget negativt med sådana lögner tycker jag.Värre är att lova att mamma och pappa aldrig ska skilja sig tex...eller säga att man är glad när man är ledsen...Sådant skadar mer om barnet till slut genomskådar det,eller ointräffade saker händer.
    Nej nej, det är inte sånna lögner jag menar. Är barnen små så förstår de saken bättre om man säger att magen blir glad av grönsaker så varför inte säga det. Det är ju sant. Magen och kroppen blir ju frisk(are) av grönsaker och annat nyttigt, men för ett litet barn så kanske det är mer konkret att säga "att magen blir glad" Det ser jag inte som att ljuga för sitt barn. Det är ju mer att samtala på deras nivå och referera till deras förståelsevärld.
  • Sprattlarn

Jag har inte fått min lilla skrutta än, jag bakar för fullt hehe.
    Men jag har heller aldrig förstått vitsen i lögner.. inte ens de vita lögnerna.
    Jag anser inte att man kan kräva ärlighet från sina barn om man själv inte är ärlig, och då menar jag gällande allt, för HUR ska ett barn kunna förstå att det är ok att ljuga för vuxna IBLAND, men barn får ALDRIG ljuga!?
    Fattar det inte.
    Min mamma var alltid ärlig rätt upp och ner, och i gengäld så har hon fått två barn som inte ens dragit vita lögner för henne.
    Tomten ifråga satte jag aldrig till någon, jag drog helt sonika av honom skägget och avslöjade "skämtet", Maskerad vet ju alla barn vad det är liksom.

Gällande döden så tycker jag oxå det är fel att komma med massa andra förklaringar..
    Gällande djur så är det ju mycket värre att säga till ett barn att katten sprang bort än att katten är död, barnet kommer ju vara jätte orolig för stackas katten, tänk om den svälter, eller fryser eller ja, vad som helst.. fyy..
    Dags att vara lika ärliga mot barnen som vi vill att de ska vara ärliga mot oss när de växer upp!
    Ärlighet vara faktiskt längst! Det ÄR sant!

• bigmomma
    6 Små Älsklingar skrev 2009-03-21 15:38:52 följande:
    Ok nu har jag läst på lite på 1177.se men inte att dom finns i näsan.
    jag ska kika och se vart jag har sett att de kan finnas i näsan, får återkomma med det sen Men om jag har fel så väljer jag att ignorera detta inlägg
  • bigmomma
    Sprattlarn skrev 2009-03-21 15:51:42 följande:
    Jag har inte fått min lilla skrutta än, jag bakar för fullt hehe.Men jag har heller aldrig förstått vitsen i lögner.. inte ens de vita lögnerna.Jag anser inte att man kan kräva ärlighet från sina barn om man själv inte är ärlig, och då menar jag gällande allt, för HUR ska ett barn kunna förstå att det är ok att ljuga för vuxna IBLAND, men barn får ALDRIG ljuga!?Fattar det inte.Min mamma var alltid ärlig rätt upp och ner, och i gengäld så har hon fått två barn som inte ens dragit vita lögner för henne.Tomten ifråga satte jag aldrig till någon, jag drog helt sonika av honom skägget och avslöjade "skämtet", Maskerad vet ju alla barn vad det är liksom.Gällande döden så tycker jag oxå det är fel att komma med massa andra förklaringar..Gällande djur så är det ju mycket värre att säga till ett barn att katten sprang bort än att katten är död, barnet kommer ju vara jätte orolig för stackas katten, tänk om den svälter, eller fryser eller ja, vad som helst.. fyy..Dags att vara lika ärliga mot barnen som vi vill att de ska vara ärliga mot oss när de växer upp!Ärlighet vara faktiskt längst! Det ÄR sant!
    Så sant så!
  • BlommyNess12

Äh, jag tycker det är roligt att tänka tillbaka på allt knäppt ens föräldrar lurat i en..

Min mamma sa t.ex till mig när jag frågade varför pink, hette pink, när det var rosa, på engelska: "För att folk i england kissar rosa".
    Detta efter att ha tjatat i timmar och varför, och hon bara kunde säga "jag vet inte det bara är så". Det svaret nöjde jag mig med :D

Vet även att hon sa att om man ljög så blev tungan svart och det hoppade svarta grodor ur munnen på mig, så hon kunde alltid se om jag ljög (alltså var det ingen idé..) men jag var ju så himla SMART att jag kom på att jag kunde hålla för handen för munnen medan jag ljög så såg inte mamma tungan och grodorna :P
    och då blev det ju ännu lättare att märka..

Haha, roliga minnen :D

• BlommyNess12

Läste just om knäckebröd: min mormor sa alltid till mig att om jag inte åt tillräckligt med knäckebröd, tillräckligt ofta så skulle jag få tandlossning också skulle tänderna trilla ut :D

• bigmomma
    6 Små Älsklingar skrev 2009-03-21 15:38:52 följande:
    Ok nu har jag läst på lite på 1177.se men inte att dom finns i näsan.
    Hittar inte vart jag har läst det. Kan ha blandat ihop det. Men vad som iaf stämmer är att de kan inhalers in (genom mun och näsa) och spridas därigenom. De sprider även vid dålig handhygien, när man stoppar fingrarna i mun och näsa. Kan vara att jag vänt på det hela *haha* Men iaf de kan som sagt inhaleras in och då befinner de ju sig i näsan innan de kommer ner i magen Snygg räddning jag gjode va! *pustar ut*
  • fairyfloss

Men man förstör ju faktikst ögonen om man läser i dåligt ljus, (samt sitter framför tv/dator för länge, fast ögonen blir ju inte fyrkantiga). Så det är ju ingen lögn.

• Tjiklex
    fairyfloss skrev 2009-03-25 04:17:50 följande:
    Men man förstör ju faktikst ögonen om man läser i dåligt ljus, (samt sitter framför tv/dator för länge, fast ögonen blir ju inte fyrkantiga). Så det är ju ingen lögn.
    Det är ju en myt/fördom. Det orsakar inga som helst permanenta skador i ögonen. Man kan däremot få ont i huvudet tex, eller bli lite röd i ögonen en stund.

Och om du verkligen tror på den myten så skulle jag bli glad om du hittade någon sida på internet som talar om att det du skriver faktiskt är fakta. =)
  • fairyfloss

Jag har ingen länk, du får googla själv. Men det är väl inte så konstigt att ögonen försvagas om man hyperfokuserar en längre stund i dåligt ljus? Ögonen är inte gjorda för att hyperfokusera på det avståndet i NÅTT ljus, mer än en liten stund.

• Tjiklex
    fairyfloss skrev 2009-03-25 10:39:51 följande:
    Jag har ingen länk, du får googla själv. Men det är väl inte så konstigt att ögonen försvagas om man hyperfokuserar en längre stund i dåligt ljus? Ögonen är inte gjorda för att hyperfokusera på det avståndet i NÅTT ljus, mer än en liten stund.
    Att läsa i dåligt ljus är INTE farligt.
    Klart jag kan googla själv, men när jag gör det så hittar jag bara länkar som bekräftar det jag säger, därför tänkte jag att du kanske visste nånstans där man kan läsa att det ÄR farligt.

www.alltombarn.se/aktuellt/myter-1.11821/om-du-laser-i-morkret-skadas-din-syn-1.12188
    www.vof.se/folkvett/19932vardagsvisdom-ifragasatt
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/01/03/aven-lakare-gar-pa-medicin/index.xml
    www.sankterik.se/templates/Page____2635.aspx

Det är vad jag hittar då jag söker på "läsa i mörker" samt "läsa i dåligt ljus".
Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?