• bigmomma

Varför ljuger vuxna för barn?

Senast idag blev jag återigen väldigt irriterad på vuxna som ljuger för sina barn för att skrämma dem från att göra sånt som de vuxna inte vill att de ska göra. Ett av mina barn frågade "Mamma, fastnar verkligen ögonen om man tittar i kors". Ahhh! Varför kan man inte bara säga som det är! Måste man skrämma dem att tro att ögonen fastnar om man tittar i kors! En annan klassiker när jag själv var liten var att en del av mina kompisar var helt övertygad om att ormen kom om man visslade/blåste på ett grässtrå (ni vet så där så att det tjuter).

Det är ju lite "näcken-varning" över det hela!

Visst, vuxna ljuger om annat också, ex. tomten, men det är ju för "barnens skull" och inte för att skrämma dem från att inte göra det ena eller det andra.

Så, varför är det så många vuxna som ljuger för sina barn istället för att säga som det är, ex "Nä, titta inte i kors så där, du kan få ont i huvudet" eller vad nu anledningen är till att de inte vill att barnen ska titta i kors.

Ahh, nu fick jag skriva ur mig lite

• Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?
  • bigmomma
    lillamuan skrev 2009-03-21 14:36:54 följande:
    #räcker upp handen# hahaha men sen har jag fortsatt med den lögnen med ljuset för att jag orkar inte med när sambon läser i sovrummet hahahahaha så han tror på det ASG tyvärr är detta sant
    haha, you are bad! (eller snarare, du är smart!) Men det gör inte lika mycket när man tutar i en vuxen det Då får man skylla sig själv om man inte vet bättre
  • LillaZ

Min morfar sa till mig när jag var liten att om jag inte höll handen för munnen när jag gäspade så kunde det komma en gök och ploppa ner en mask i munnen på mig för den skulle tro att jag var en liten gökunge. Och om man åt kråkor så kunde man få mask i magen. Jag håller fortfarande handen för munnen när jag gäspar och äter inte kråkor, så det var väl effektivt. :) Men jag håller med, jag vill inte heller "ljuga" för min son. Men så är han bara ett halvår och har inte börjat tjata i timmar än, så man vet ju aldrig hur man kommer göra när man väl är där.

• lillamuan
    bigmomma skrev 2009-03-21 14:44:24 följande:
    haha, you are bad! (eller snarare, du är smart!) Men det gör inte lika mycket när man tutar i en vuxen det Då får man skylla sig själv om man inte vet bättre
    eller hur hahaha
    Elin och Lillebror 0906##
  • bigmomma
    LillaZ skrev 2009-03-21 14:48:50 följande:
    Min morfar sa till mig när jag var liten att om jag inte höll handen för munnen när jag gäspade så kunde det komma en gök och ploppa ner en mask i munnen på mig för den skulle tro att jag var en liten gökunge. Och om man åt kråkor så kunde man få mask i magen. Jag håller fortfarande handen för munnen när jag gäspar och äter inte kråkor, så det var väl effektivt. :) Men jag håller med, jag vill inte heller "ljuga" för min son. Men så är han bara ett halvår och har inte börjat tjata i timmar än, så man vet ju aldrig hur man kommer göra när man väl är där.
    Med kråkor, menar du då snor-kråkor? För i så fall så hade din morfar alldelesrätt. Springmask sprids bland annat genom att barnen petar i näsan, där de små mikroskopiska äggen har kommit in via luften. De får ägg under naglarna, stoppar fingret i munnen (sin egen eller nån annans) och vips så har man en härlig spridning av springmask Sen det där med göken, mjaaa, men samma sak där som men fågelbajs på en sur-läpp, det kan ju inträffa även om sannolikheten är minimal
  • LillaZ

Yep, snorkråkor. se där, man lär sig något nytt varje dag. :) Tack

• Teskedsmamman
    bigmomma skrev 2009-03-21 14:55:45 följande:
    Med kråkor, menar du då snor-kråkor? För i så fall så hade din morfar alldelesrätt. Springmask sprids bland annat genom att barnen petar i näsan, där de små mikroskopiska äggen har kommit in via luften. De får ägg under naglarna, stoppar fingret i munnen (sin egen eller nån annans) och vips så har man en härlig spridning av springmask Sen det där med göken, mjaaa, men samma sak där som men fågelbajs på en sur-läpp, det kan ju inträffa även om sannolikheten är minimal
    Nu är risken att få springmask större genom att bara stoppa fingrarna i munnen övehuvudtaget, än att äta snorkråkor, förresten, läste ni inte undersökningen (ett par år sedan) att snorkråksätning ökade immunförsvaret

Så det är inte bara av ondo att äta snorkråkor

*ahahaha*
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • lillamuan

hahahahaha kanske ska länka henne in i vår tråd?

Elin och Lillebror 0906##
  • bigmomma
    Teskedsmamman skrev 2009-03-21 15:21:41 följande:
    Nu är risken att få springmask större genom att bara stoppa fingrarna i munnen övehuvudtaget, än att äta snorkråkor, förresten, läste ni inte undersökningen (ett par år sedan) att snorkråksätning ökade immunförsvaret Så det är inte bara av ondo att äta snorkråkor*ahahaha*
    Jo, det vet jag Men nu försvarade jag bara morfar´n Sen kan jag absolut tänka mig att kråk-ätning ökar immunförsvaret

MER KRÅKOR ÅT FOLKET! JÄÄÄ!
  • 6 Små Älsklingar
    bigmomma skrev 2009-03-21 14:55:45 följande:
    Så du menar att vi alla springer omkring med springmaskägg i näsan?

Haha det roligaste jag läst på länge
    Var det din mamma som berättade det för dig?
Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?