• bigmomma

Varför ljuger vuxna för barn?

Senast idag blev jag återigen väldigt irriterad på vuxna som ljuger för sina barn för att skrämma dem från att göra sånt som de vuxna inte vill att de ska göra. Ett av mina barn frågade "Mamma, fastnar verkligen ögonen om man tittar i kors". Ahhh! Varför kan man inte bara säga som det är! Måste man skrämma dem att tro att ögonen fastnar om man tittar i kors! En annan klassiker när jag själv var liten var att en del av mina kompisar var helt övertygad om att ormen kom om man visslade/blåste på ett grässtrå (ni vet så där så att det tjuter).

Det är ju lite "näcken-varning" över det hela!

Visst, vuxna ljuger om annat också, ex. tomten, men det är ju för "barnens skull" och inte för att skrämma dem från att inte göra det ena eller det andra.

Så, varför är det så många vuxna som ljuger för sina barn istället för att säga som det är, ex "Nä, titta inte i kors så där, du kan få ont i huvudet" eller vad nu anledningen är till att de inte vill att barnen ska titta i kors.

Ahh, nu fick jag skriva ur mig lite

• Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?
  • lillamuan
    bigmomma skrev 2009-03-21 14:14:01 följande:
    Ja men då är vi på samma våglängd Förresten, det där med att kasta han på golvet och bit i örat ska jag prova nästa gång han säger emot mig... hundgrej eller ej det är säker effektivt Det värsta är att han är lite ( med betoning på lite) starkare än mig så i stället för att kasta han på golvet får jag nog köra med ett krokben eller dylikt.
    hahaha jaja bara på han!
    Elin och Lillebror 0906##
  • Koloratur

Känner igen mig! Jag har en släkting som har en son i treårsåldern. Leker han med vattenslangen och sprutar vatten runtomkring sig (får han ju inte när det är folk elelr ömtåliga saker i närheten) säger mamman att vattnet kan fräta sönder saker och göra så att hans händer blir fula :/ Vi var där häromdagen och killen vägrade äta upp sina grönsaker. Mamman skyndar sig att säga att om man inte äter upp grönsakerna kan man få cancer (!).

Vidare var vi på stan i somras och pojken sprang en bit framför oss (min son var också med, fast satt i vagn) Mamman sa "titta på (min sons namn) som sitter så fint i vagnen, det är säkrast. Tänk om det kommer fula gubbar och tar dig!" Stackars unge, finns nog inte mycket här i världen han inte kommer vara rädd för som vuxen...

I varenda stenras finns det huggorm (som bonnunge klättrade och klättrar jag fortfarande gladeligen i dessa "giftormshål"), bakom varje buske lurar ett lejon och när vi badar kan det finnas hajar i vattnet.

Tycker det är både onödigt och dumt att lura i barnen sådana saker, visst kan det komma fula gubbar men hur troligt är det när mamman går tre meter därifrån? Och syra i vattenslangen har då aldrig jag stött på, det lär man nog märka!

Har iofs försökt lite fint skjuta in det åt min släkting, att hon kanske inte borde säga sådana saker till sin son. Är ju rädd att min egen unge hör också... Anledningen till att hon gör såhär är väl för att avskräcka sitt barn från att göra farliga saker. Tycker ändå inte att det är acceptabelt att dra till med fakta.

Brukar säga till min son när han vill klättra upp på tio meter höga garagetak (och det skulle inte förvåna mig om han klarar det ;) att OM han klättrar upp där så KAN han ramla ner, eller också gör han det inte. Fast det är ju dumt att inte veta det först, och han brukar faktiskt förstå. Eller om han frågar oroligt "är det huggfiskar i vattnet?" (gäddor typ) så säger jag att visst finns det gäddor i vattnet och visst kan dom bitas, men de tycker inte om när man plaskar utan bor i sina hus i vassen. Det håller honom lugn och han talar gärna om för folk på stranden att "gäddorna bor inte här". :)

Nu en sak lite OT men en annan sak som på sätt och vis också är att ljuga är att undanhålla döden för barn! Visst, jättefint och poetiskt att säga att en avliden ska ut och resa eller komma till himlen - och jag tycker man kan tala om att det är ett alternativ att det kanske är så (för vem vet?) Dock hatar jag när man säger "gammelfaster Agda är inte aaaaallls död, hon har bara åkt på semester!!" Ungen glömmer inte. Han eller hon kommer fråga efter faster Agda tills sanningen kommer fram, och då blir barnet bara sviket. Man behöver ju inte utmåla döden som nattsvart, utan att om man är död andas man inte och kan inte göra något mera. När jag var fem dog min farmor och min mamma var noga med att jag skulle vara med och välja kista, den och den tycker nog farmor om. Jag fick plocka blommor till begravningen och min mamma förklarade att farmor kan inte komma tillbaka men vi kan hälsa på henne på kyrkogården, för hon ligger därunder jorden och blir uppäten av maskarna. ;) Ganska fint ändå tycker jag. Det där med maskarna känns ju lite osmakligt men det är ju faktiskt sant!

• Nyfiken gul

Instämmer helt med dig TS!!

Jag är bonusmamma till ett barn som är halvt ihjälskrämd av "monster under sängen" tack vare sin fruktansvärt opedagogiska och osnutna morsa som vill ha en orsak att fortfarande sova med sin 7-åring i sängen... *förbannad är bara förnamnet*

Stackarn har ju fobier för att sova ensam tack vare alla förbannade lögner om monster, troll och skit... och inte blev det bättre av att hon visade filmen "Monsters Inc" för honom och sa att titta vad var det jag sa...

FÖRBANNADE KÄRRINGJÄVEL!!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • lillamuan
    Nyfiken gul skrev 2009-03-21 14:20:03 följande:
    Instämmer helt med dig TS!!Jag är bonusmamma till ett barn som är halvt ihjälskrämd av "monster under sängen" tack vare sin fruktansvärt opedagogiska och osnutna morsa som vill ha en orsak att fortfarande sova med sin 7-åring i sängen... *förbannad är bara förnamnet*Stackarn har ju fobier för att sova ensam tack vare alla förbannade lögner om monster, troll och skit... och inte blev det bättre av att hon visade filmen "Monsters Inc" för honom och sa att titta vad var det jag sa...FÖRBANNADE KÄRRINGJÄVEL!!!
    nej men fy fan.. de där är ju på gränsen till barnmisshandel i mina ögon faktiskt usch
  • bigmomma

Koloratur: Men du skämtar! Säger hon att vattnet är syra! Ja, då är det inte konstigt om pojken blir uttorkad, tänk om halsen fräts sönder när han dricker. Helt historiskt.
    Det där om döden är också så fruktansvärt onödigt. Jag har en bekant som har jobbat på dagis. Där hade de en gång en liten flicka som var livrädd för att sova. Efter ett tag kom det ju fram att hennes mormor "hade somnat och inte kommer att vakna nått mer" så stackars flickan var ju livrädd för att sova!
    Varför ska man undanhålla något så naturligt som döden. Sen behöver man ju inte gå in på vad som händer när olika människor dör eller hur de dött.

Nyfiken gul: Ahh, förstår din frustration!

• Tjiklex

På tok för trött idag för att läsa hela tråden.. =p
    Men alla dessa lögner är ju rätt komiska.. Hur många har inte hört att man får sämre syn av att läsa i dåligt ljus?
    Å hur många har inte hört att man får absolut inte gå å bada direkt efter att man har ätit, man måste vänta en stund först. Annars får man kramp? =p

• Meli

Jag håller delvis med dig. Men det kan bli lite kul också och oftast när barnen är runt 6-7 så börjar de ifrågasätta, och då kan man ju säga sanningen.

Till mina barn har jag sagt att ögonen blir fyrkantiga om man tittar på TV för länge, och att en fågen kan bajsa på underläppen om de surar ut med underläppen. Det hörde jag av en kompis mamma när jag var liten och tyckte det lät kul.

Jag tror inte de tar skada av det faktiskt

• lillamuan
    Tjiklex skrev 2009-03-21 14:34:13 följande:
    På tok för trött idag för att läsa hela tråden.. =pMen alla dessa lögner är ju rätt komiska.. Hur många har inte hört att man får sämre syn av att läsa i dåligt ljus?Å hur många har inte hört att man får absolut inte gå å bada direkt efter att man har ätit, man måste vänta en stund först. Annars får man kramp? =p
    #räcker upp handen# hahaha men sen har jag fortsatt med den lögnen med ljuset för att jag orkar inte med när sambon läser i sovrummet hahahahaha så han tror på det ASG tyvärr är detta sant
  • bigmomma
    Tjiklex skrev 2009-03-21 14:34:13 följande:
    På tok för trött idag för att läsa hela tråden.. =pMen alla dessa lögner är ju rätt komiska.. Hur många har inte hört att man får sämre syn av att läsa i dåligt ljus?Å hur många har inte hört att man får absolut inte gå å bada direkt efter att man har ätit, man måste vänta en stund först. Annars får man kramp? =p
    Ahh, den där krampgrejen var ju också en klassiker som barn. Dock blev jag själv aldrig i tutad det eftersom min mamma är sjuksyster och visste bättre Lite lustigt det där med kramp. Såg ett avsnitt av "Lotta på bråkmakar gatan" (nu var det ju visserligen några månader sen) och där fick ju Lottas storebror kramp när han ramlade i vattnet efter han hade ätit (och där talar vi om direkt kramp i samma veva som han nuddade vatten ytan *haha*)
  • bigmomma
    Meli skrev 2009-03-21 14:35:47 följande:
    Jag håller delvis med dig. Men det kan bli lite kul också och oftast när barnen är runt 6-7 så börjar de ifrågasätta, och då kan man ju säga sanningen.Till mina barn har jag sagt att ögonen blir fyrkantiga om man tittar på TV för länge, och att en fågen kan bajsa på underläppen om de surar ut med underläppen. Det hörde jag av en kompis mamma när jag var liten och tyckte det lät kul.Jag tror inte de tar skada av det faktiskt
    Men det där med fågelbajs på läppen kan ju faktiskt hända, fast det ska väl till en riktig fullträff om det sker

Men jag tror faktiskt att det kan ta skada när de upptäcker att mamma och pappa (eller andra vuxna) ljuger om saker, även fast det är en bagatell grej. Det är väl lika enkelt att säga att kroppen och huvvet inte mår bra av att sitta för mycket framför TV:n.
Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?