• bigmomma

Varför ljuger vuxna för barn?

Senast idag blev jag återigen väldigt irriterad på vuxna som ljuger för sina barn för att skrämma dem från att göra sånt som de vuxna inte vill att de ska göra. Ett av mina barn frågade "Mamma, fastnar verkligen ögonen om man tittar i kors". Ahhh! Varför kan man inte bara säga som det är! Måste man skrämma dem att tro att ögonen fastnar om man tittar i kors! En annan klassiker när jag själv var liten var att en del av mina kompisar var helt övertygad om att ormen kom om man visslade/blåste på ett grässtrå (ni vet så där så att det tjuter).

Det är ju lite "näcken-varning" över det hela!

Visst, vuxna ljuger om annat också, ex. tomten, men det är ju för "barnens skull" och inte för att skrämma dem från att inte göra det ena eller det andra.

Så, varför är det så många vuxna som ljuger för sina barn istället för att säga som det är, ex "Nä, titta inte i kors så där, du kan få ont i huvudet" eller vad nu anledningen är till att de inte vill att barnen ska titta i kors.

Ahh, nu fick jag skriva ur mig lite

• Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?
  • lillamuan
    bigmomma skrev 2009-03-21 13:42:58 följande:
    Nu vet jag ju inte hur gammal din dotter är. Man kan ju såklart inte dra värsta abstrakta fakta om varför man inte ska peta i vägg uttagen. Men att säga att det är jättefarligt och att man faktiskt kan skada sig jättemycket om man petar där har funkat bra för oss
    okej jag ska sätta mig ne roch förklara det för min 1 åring nästa gång.. nej men skämt o sidor man orkar helt enkelt inte förklara allt och jag tror inte att hon som en 25 åring går och pratar med farbror ström och bjuder han på fika hahahahaha förhoppningsvis fattar hon att det var en lögn.. annars är det kris
    Elin och Lillebror 0906##
  • bigmomma
    6 Små Älsklingar skrev 2009-03-21 13:40:47 följande:
    Vad säger du till dina barn om tomten?Dom flesta säger till sina barn att man får mask i magen av att äta snö.Det har vi aldrig gjort, däremot att snön kan vara smutsig.Då min 7-åring var sjuk med feber och rätt snart även med magont då han var mindre så trodde han att det berodde på mask i magen för att han ätit snö, för fröknarna på dagis sa ju att man fick mask i magen av det.Stackaren blev den gången så sjuk att vi fick ta han till akuten, där kunde läkare förklara för det livrädda barnet att man inte får mask i magen av att äta snö och att han bara var förstoppad av lite för många pepparkakor. Bättre att säga sanningen så långt det går men att säga att tomten finns tycker jag faktiskt inte är så farligt.Jag har en kompis på 30 år som tror stenhårt på att man får mask i magen av att äta snö, för hennes son har ju haft mask i magen så många gånger och det måste ju bara bero på att han ätit snö.
    Tomten har de inte i frågasatt. Frågar de om han finns på riktigt så kommer jag att säga att jag inte vet men att JAG inte tror det.

Ja, så säger vi om snö. Att det är smutsigt och att man kan bli dålig i magen av det. För, jag vill helst att barnen ska låta bli att äta snö eftersom vi har hundar här hemma på gården
  • 6 Små Älsklingar

jag minns att jag fick höra att jag skulle får fyrkantiga ögon om jag satt för nära tv:n, men jag trodde alltid att mamma ljög om det.

Jag ville alltid sitta i mitten bak i bilen när jag var liten men pappa tyckte att jag skulle sitta vid dörren, har för mig att vi inte hade bälten i mitten.

Så han brukade då säga att om man sitter i mitten så kan man inte styra bilen, den kör i diket då.

Det trodde inte jag på så jag satte mig där ändå när pappa körde, då i vinglade han till ordentligt med bilen.

Kan säga att jag snabbt satte mig på min plats och aldrig mer satte mig i mitten igen
    Den lögnen fungerade eftersom han kunde visa att det var så.

• bigmomma
    Jessie skrev 2009-03-21 13:40:58 följande:
    Ja du varför för att man kanske inte orkar förklara och diskutera allt..? Men du har en poäng i det hela kan jag tycka man behöver ju inte ljuga för ljugandets skull. Men vi skräms med troll i munnen ex.. helt ok tycker jag.
    Jag förklara hellre för mina barn (på ett konkret sätt vill säga) i stället för att hitta på trams som de förr eller senare ändå kommer att komma underfund med att jag ljugit om.

Ex. varför ska man bortsta tänkerna? Jo, för att det kan bli hål om mat ligger kvar för länge, maten nöter sönder tänderna, och för att det blir massa smuts som luktar illa. Går ung. lika snabbt som att säga att det finns troll i munnen som hackar sönder tänderna.
  • bigmomma
    6 Små Älsklingar skrev 2009-03-21 13:46:30 följande:
    jag minns att jag fick höra att jag skulle får fyrkantiga ögon om jag satt för nära tv:n, men jag trodde alltid att mamma ljög om det.Jag ville alltid sitta i mitten bak i bilen när jag var liten men pappa tyckte att jag skulle sitta vid dörren, har för mig att vi inte hade bälten i mitten.Så han brukade då säga att om man sitter i mitten så kan man inte styra bilen, den kör i diket då.Det trodde inte jag på så jag satte mig där ändå när pappa körde, då i vinglade han till ordentligt med bilen.Kan säga att jag snabbt satte mig på min plats och aldrig mer satte mig i mitten igen Den lögnen fungerade eftersom han kunde visa att det var så.
    haha
  • bigmomma
    lillamuan skrev 2009-03-21 13:44:45 följande:
    okej jag ska sätta mig ne roch förklara det för min 1 åring nästa gång.. nej men skämt o sidor man orkar helt enkelt inte förklara allt och jag tror inte att hon som en 25 åring går och pratar med farbror ström och bjuder han på fika hahahahaha förhoppningsvis fattar hon att det var en lögn.. annars är det kris
    Förstår din tankegång, absolut. Visst kan man prata om "farbror-ström" om det inte finns andra sätt att förklara det på när barnen är så pass små. Men är barnen 5-6 år så förstår de mer än man tror, det är det som jag blir lite irriterad på, vad gör det om de kollar i kors. Och gör de det för att "psyka" ngn så är det ju bättre att säga som det är att det inte är spec. trevligt att göra så mot folk. På samma sätt som man inte säger att tungan kan ramla av om man sträcker ut den för många gånger

Förresten, det kanske är många vuxna som, än idag, är övertygade om att ögonen fastnar om man tittar för mycket i kors... eller sitter för nära tv:n
  • lillamuan
    bigmomma skrev 2009-03-21 13:54:42 följande:
    Förstår din tankegång, absolut. Visst kan man prata om "farbror-ström" om det inte finns andra sätt att förklara det på när barnen är så pass små. Men är barnen 5-6 år så förstår de mer än man tror, det är det som jag blir lite irriterad på, vad gör det om de kollar i kors. Och gör de det för att "psyka" ngn så är det ju bättre att säga som det är att det inte är spec. trevligt att göra så mot folk. På samma sätt som man inte säger att tungan kan ramla av om man sträcker ut den för många gånger __________________________________________________ ____________Förresten, det kanske är många vuxna som, än idag, är övertygade om att ögonen fastnar om man tittar för mycket i kors... eller sitter för nära tv:n
    Hhahahaha ja man vet aldrig det kanske det finns =) Men som tur är så finns det bra psykologer idag
  • bigmomma
    lillamuan skrev 2009-03-21 14:01:43 följande:
    Hhahahaha ja man vet aldrig det kanske det finns =) Men som tur är så finns det bra psykologer idag
    Ja, Thank God!

Nämen skämt å sido. Vad jag inte gillar är det fördumandet av barn som faktiskt sker. Alltså, inte att man fördummar en 1-2 åring med att prata om "farbror-ström". Förresten, kanske jag borde ta det där med "farbror-ström" med min man... han har en viss tendens att få stötar när han drar el! Kanske han förstår det hela lite bättre
  • lillamuan
    bigmomma skrev 2009-03-21 14:05:00 följande:
    Ja, Thank God!Nämen skämt å sido. Vad jag inte gillar är det fördumandet av barn som faktiskt sker. Alltså, inte att man fördummar en 1-2 åring med att prata om "farbror-ström". Förresten, kanske jag borde ta det där med "farbror-ström" med min man... han har en viss tendens att få stötar när han drar el! Kanske han förstår det hela lite bättre

ja säg till han att farbror ström kommer och biter han i näsan men glöm inte att se väääldigt arg ut och spänn ögonen i han..
    funakr inte det kan du ju kasta han ner på golvet lägg han på rygg och bit han i örat... eller så kanske det är en hund man ska göra det på?? HAHAHAHA

nej men  jag förstår helt ditt resonemang och hade elin varit äldre så hade jag sagt till henne att om du pillar där så får du dig en elkyss som heter duga och då lär du få va på sjukhuset ett tag typ...
  • bigmomma
    lillamuan skrev 2009-03-21 14:09:04 följande:
    Ja men då är vi på samma våglängd

Förresten, det där med att kasta han på golvet och bit i örat ska jag prova nästa gång han säger emot mig... hundgrej eller ej det är säker effektivt Det värsta är att han är lite ( med betoning på lite) starkare än mig så i stället för att kasta han på golvet får jag nog köra med ett krokben eller dylikt.
Svar på tråden Varför ljuger vuxna för barn?