• LuPeRo

Pergopinglorna del 17

Pergopinglorna del 17 Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla pluss som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

--------------------------------------------------

LIST TRÅD:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m39736590.html

TEMP TRÅD:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m40353878.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

När vi fått vårat efterlängtade plus så träffas vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m40717469.html

När vi fått våra älskade barn så träffas vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m39864754.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 14:02
    Ny list tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 14:05
    När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:25
    Ny plus tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 14:19
    NY TRÅD!!!

Pergopinglorna del 18

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m44930708.html

(bortse från den totalt utflippade texten i TS )

• Svar på tråden Pergopinglorna del 17
  • Mammiztill2
    Mini78 skrev 2009-03-24 14:27:22 följande:
    Hej! Hoppar in här med huvudet fullt av frågor. Jag fick Pergotime utskrivet igår så detta är helt nytt för mig.  Jag har en son sen tidigare som vi fick till själva efter 4 mån. Syskonet dröjer och vi har nu försökt själva i ca 11 mån utan resultat. Mina cykler är ganska långa, ca 36 dagar, och ibland även oregelbundna utan äl. Men oftast har jag egen ÄL som jag konstaterat med både äl-stickor och temperaturmetod.Jag ska ta 1 tablett dagligen, CD 5-9 och sen kolla med VUL dag 14. Blodprov ska även tas för att kolla progesteronhalt efteråt. Är lite nyfiken på vad Pergo gör med en såpass lång cykel som min? Många skriver att ni fått längre cykler med Pergotime? Jag vill ju ha kortare cykel!Och hur påverkas man som har egen äl av Pergotime? Någon här skrev att risken för överstimulering är något mindre?När ni fick Pergotime utskrivet, var det någon som fick mannen testad först? Känns onödigt att börja med Pergo om mannens simmare är för slöa, eller?
    din cykel anser inte <jag> som lång då jag själv har lika "lång" cykel som du oftast. Kanske är jag härdad efter att i tidigare i min "ungdom" hade cyklar på 99 dagar.

Har dem konstaterat på dig att du ingen äl har? eller en mkt dåligt äl?

(kanske är det vanligt att man får pergo efter så "kort tid"  Någon mer som fått Pergo utskrivet innan 1 års försök är skedd?  INGET påhopp bara en fråga )

Jag kan inte påstå att ja får längre äl då jag tar pergo eller inte.  Ibland har jag fått äl på dag 16 ibland dag 23

Min man testades inte först, utan detta gjordes då jag 1) hade PCO 2) försökt flera cyklar m pergo
    men fick väl en mindre "utredning"efter 1½ år.

Jag har aldrig blivit överstimulerad, har däremot vart gånger ja inte ens fått äl av pergo.
  • Mammiztill2

Hmm får nog ta tillbaka en sak om "att få börja innan ett år".. då ja själv började med pergo, INNAN ett års syskon försök, då jag har diagnostiserad med PCO /

• Toppenloppan

Lite stressad så svara bara icka; VAD bra progvärde, jättelovande ju! Spännande nu fram till BIM dock. man lär ju ha lättare att bli gravid igen månaderna efter ett MF eller MA

• Love is everything

Tänkte på en sak... Är det inte så att Pergo "sparas" lite i kroppen för varje månad som man äter de? Förstår ni vad jag menar? Jag tänkte på det här med prog.värdet. På min första kur (enkel) var det 0.46, andra kuren (dubbel) var det 111 och tredje kuren (dubbel) "bara" 49. Undrar vad det kommer att va denna gång? (Också dubbelkur med en Pregnylspruta). Det borde bli högre för varje gång, inte mindre...

Det har väl iofs med vilken exakt dag efter ÄL det är också... Hoppas det är mer än 49 denna gång iallafall!

Sen tänkte jag på det här med Rosenrot, är det någon av er som äter det? Under vilka dagar är det ok/inte ok att ta dem? Vad gör de för "skada"/ nytta?

Hoppas nån kan svara!
    Nattkramar från lilla mig!

• Sagn

Love is..: Jag har oxå hört att pergo-effekten sitter kvar i åtminstone 1 månad efter att man slutat äta dem. Men det där med att prog.värdet ska öka vet jag inget om, det känns som att för att kunna jämföra sina prog.värden så måste man veta exakt när man haft ÄL och ta prog.provet exakt lika lång tid efteråt. Fast det är ju bara information som jag har läst mig till, har ju ingen egen erfarenhet eftersom jag aldrig har fått ta sånt prov. Hoppas du får ett högt värde! Hur ligger du till i cykeln nu? Väntar du på ÄL eller BIM?

Jag har ätit Rosenrot de 3 senaste cyklerna, man ska inte äta Rosenrot de dagar man äter pergo, eftersom de tar ut varandra. Och man ska endast äta Rosenrot från mens till ÄL sen får man inte äta mer. Jag åt Rosenrot nu denna ostimulerade cykel och jag fick ÄL på dag 18, jag trodde överhuvudtaget inte att jag skulle få ÄL och definitivt inte så tidigt i så fall, vet inte om det beror på Rosenroten eller något annat. Men jag blir i alla fall piggare av dem så de är helt klart värt ett försök.

• Vardagslycka

Jag har också hört att Pergo sparas lite i kroppen till nästa cykel. För mig har det stämt och det märker jag på brösten som under första kuren "blev större" och ömmade grymt! Under perioden då jag inte åt Pergo så fortsatte mina bröst att vara större :) men var inte ömma. Denna andra gång när jag åt Pergo så har brösten börjat ömma mycket senare och inte lika mycket. Dessutom är dom nu större än någonsin :) (Har normalt inte så stora bröst så känns lite kul!)

Jag har efter min andra kur nu tagit en Ovitrelle spruta, i torsdags (se tråden för Ovitrelle spruta). Men lite konstigt är det eftersom jag gjorde ett test idag och det visar inte positivts som alla säger att det ska efter en Ovitrelle spruta. Kan det vara så det var något fel med sprutan?

Rosenrot har jag också hört att man bara äter mellan mens och ÄL men har ingen aning om varför. Har inte hört att det inte ska kombineras med Pergo vilket jag gjorde under min första kur. I övrigt är jag stor fan av Rosenrot :)

En fråga till alla er som använder Primolut nor. Har ni någon provat Provera? Jag har för mig att biverkningar och påverkningar på ett eventuellt foster av Primolut nor är starka till skillnad mot för Provera. Jag har använt båda och tycker båda är effektiva och sist frågade läkaren om jag ville ha Primolut nor och då svarade jag att jag vill ha den som är snällast mot min kropp och då skrev han ut Provera men jag fick ingen kommentar till det. Har ni pratat med era läkare om dessa läkemedel?

Snart Fredag och en härlig ledig helg :)

• nallebusig

jag blev gravid efter en månads uppehålla av pergo hade då ätit tre kurer på raken utan resultat

• xxJessikaxx

Svarar på lite frågor som dykt upp:...

Ang utskrivning av pergo så fick vi det av en slump utskrivet då de kollade prover på mig efter en väldigt ostabil mens, då visade det sig att jag hade lite skruttig äl och då fick jag det utskrivet och då hade vi inte försökt ett år, så mycket vet jag.

Ang pergo vid långa cykler så säger iaf min läkare att man ofta inte har "produktionsduglig" äl med cykler över 34 dagar ungefär och nu vet jag att flera med långa cykler har blivit gravida av sig själva men kan ju tålas att tänka på iaf. Mina cykler kortas ju ner till 28 dagar med pergo och jag har blivit gravid på alla mina 3 försök med pergo.

icka, läste nåt om din slemhinna och prog.värde och det lät ju som kanonsiffror, hoppas lyckan står dig bi!

Iaf: HCG nere på 1 fick jag veta idag! 9:e april ringer läkaren och då ska jag än en gång tjata och fråga om vi inte kan få börja tidigare på "egen risk"!

• Mini78

xxJessikaxx: Ah, det låter som om det skulle kunna stämma in på mig också. Längre cykler - inte lika bra äl. Hur lång var din cykel utan pergo? Jag hoppas att min kortas ner lite när jag väl börjar med Pergo.

• Toppenloppan

Mini78: Tror att de flesta får mer "standardiserad" cykel med Pergo. Jag fick Äl alla tre kurerna exakt på cd 14, mens på dag 30. de som har kort cykel brukar få längre, de med ång kortare!

Svar på tråden Pergopinglorna del 17