Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Twixie: När det var så för S med maten o vikten utreddes allergi, gluten, hjärta/lungor, för cystisk fibros och inflammatoriska tarmsjukdomar. Allergi gav napp (tack o lov med de diferentialdiagnoserna!) och vi är nästan säkra på at det är sädesslag trots att tester inte visar på det. För uteslutning o provokation säger det. Lite osäker blir man dock alltid när hon har så långsam reaktion o diffusa symtom!

• Blå Flygare

Jag hade också missat nya tråden!

MamaLaw: Vad fick ni för beslut från fk?

JPL: Nutran kan man ge kall också, gissar att man kan det med all ersättning, bara man kan få den att lösa sig i kallt vatten.

• Blå Flygare

Glad o mor: Vi har ett schema, o första v är enbart matfett (i maten, inte på macka). Glömt vad nästa v är. Så fortsätt ni med milda i en v.

• Blå Flygare
    emmasophia skrev 2009-04-17 09:10:03 följande:
    Snabba svar saknas!!!! Har någon av barnen här testats på F-Calprotektin??? Min lilles svar tog jag ut precis (kan göra det på mitt jobb) och har har förhöjda värden. Kan betyda så många olika saker, Crohns, Ulcerös kolit, andra tarmsjukdomar etc men äntligen har vi fått nåt svart på vitt varför han inte tål mat!! Han blir 1 år om ett par dagar och har noll födöämnen att äta... Är lite skraj vad som händer nu antagligen coloskopi??? Någon annan här som haft likadana svar men ändå "bara" fått diagnosen allergi?? Måste tilllägga att vi träffar hans doktor om en timme så jag blir nog lite klokare om detta redan idag men vill gärna höra andras erfarenheter!
    Jag gissar att det är det testet vi tagit, ett bajsprov för att kolla inflammation? Vi fick lätt förhöjt värde (180 mot normala inte över 50) vilket motsvarade en allergisk reaktion. Chrons o. dyl skulle det vara typ 1.000 Om det nu är samma test...
  • Blå Flygare
    emmasophia skrev 2009-04-17 11:27:17 följande:
    Hej igen! Nu har vi träffat doktorn och visst Blå myran, det är samma prov som ni har gjort. Min lille hade 241 (skall vara under 50) och enligt hans doktorn är det mycket. Mest för att han har ju aldrig kunnat äta vanligt mat utan växt med Neocate som enda föda och den skall vara den snällaste som finns, aldrig ätit antibiotika etc! Och ändå är tarmen så pass inflammerad... Så nu fortsätter vi med bara Neocate och Lomudal GI som vi började med ca 2 veckor sedan. Tycker att Lomudal har dämpat hans luftvägsreaktioner på Neocate så någon nytta har den gjort. Och kanske så småningom kommer han att tåla mat oxå. Men enligt hans doktor så kan man inte förvänta sig att det här går fort... Förresten, detta var 1 års kontroll och lillen vägde 8690g och var 74 lång. Ingen bamse direkt Vore roligt höra ibland hur andras barn växer med alla dessa besvär.
    Ja, oj det var mycket om han bara äter det. Man kan ju också få de värdena pga maginfektion bl.a. men jag gissar att han som S inte har några tecken på det. Vad i neocaten trodde läk att han kunde reagera på? Diskuterade ni byte till annan sort?
  • Blå Flygare

Min tjej hade "skorv", men så fort vi tog bort mjölkproteinet ur kosten så försvann skorven så det måste ju ha varit någon form av eksem.

Jag räknade ut att mjölkproteinallergi finns hos 0,4% av alla vuxna - om siffrorna på förekomst och hur ofta det växer bort stämmer. Fast mycket talar för att det är lågt räknat. Både att förekomsten hos barn är större och att det inte växer bort i så stor grad som man innan trott.

• Blå Flygare
    JPL skrev 2009-04-18 11:48:11 följande:
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre: www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggall.../ Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
    Instämmer! Här är det 3 av 11 barn på dagisavdelningen som är allergiska mot mjölk. I föräldragruppen var det 2 av 11 och i ....
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-04-18 13:46:41 följande:
    Men varför kommer jag inte in på länken?
    För att / inte är blått, lägg till ett sånt på slutet.
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2009-04-18 14:03:23 följande:
    Det är en så lång länk att Fl la den som två rader. Jag provar modifierat: www.mjolkfri.com/artikel/39/
    Man måste fortfarande lägga till / på slutet, men då funkar det. En bugg i FL som de tydligen aldrig tänkt fixa
  • Blå Flygare

Glass : Ur min kost. Kommer inte ihåg hur långtid det tog, men det var så jag satte det i direkt samband.

Svar på tråden Allergitråden!