Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Nu fick jag pratat med allergimottagningen. Vi går till "gammal är älst" eftersom Ss matallergi är så svårutredd (tester visar inget o långsam reaktion). Nackdelen är att han är pensionsklar, så nu jobbar han bara en gång i veckan. Så vi fick tid om en månad Kunde inte ta återbudstid idag eller om 2 v för då kunde inte dietisten. Fick i alla fall svar på att vi kan ge aerius o provocera mjölk samtidigt. Fast att när man slutar med aerius att man minskar ner på mjölken. Men med sånna väntetider... Nä, efter detta besöket vill jag tillbaka till barnmottagningen - hon är ju allergolog o har jobbat på allergimottagningen tidigare, men har tider o ringer upp inom en v om det är något.

• Blå Flygare

Mama Law skrev 2009-05-05 10:13:05 följande:

jobbigt när det ska behöva va så lång väntetid jämt med allt.
    jo, det är ju du expert på
    Så dumt att jag inte ringde för en mån sen när jag började undra om kallelse. Får väl skylla på att jag haft annat att tänka på!
  • Blå Flygare
    AmoreElin skrev 2009-05-06 19:38:58 följande:
    Ringde fk- eftersom jag har aktivitetsersättning som i principen då är sjukskriven på heltid så kan inte jag bli sjukskriven så att A kan ta tf föräldrapenning. Sen kan han ju självklart ta fp men de får bara tas ut i 3 perioder om året och han började jobba för 3v sen efter dotterns födelse. Tack alla för att ni är så goa och svarar på mina frågor. Imorgon ska vår hund få ett nytt hem...*gråter floder* Kram
    Regeln om tre perioder gäller gäntemot arbetsgivaren så de behöver inte bevilja fler om de inte känner för det. Däremot godkänner fk fler, och de flesta arbetsgivare bryr sig inte om fler perioder heller.
  • Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2009-05-07 21:00:16 följande:
    Någon som har info ang äggallergi?
    Vi upptäckte under amning. Hon skrek massa på kvällarna om jag ätit det under dagen, och så kräktes hon mer än normalt. Detta har jag förstått är en ovanlig reaktion, typiskt är eksem, ofta i form av torr-fläckar. Dottern visade inget på allergitesterna.

Och så får du skaffa en avatar (bild) så jag känner igen dig!
  • Blå Flygare

Agnes: Det var bättre Jag hade väntat en vecka eller så och sen testat ägg igen för att se om det blir samma igen.

Mama Law: Blir så trött bara av att läsa om ert elände. Samma, samma vecka efter vecka, månad på månad *skickar över en bukett blommor*

Albin har fått böjveckseksem nu när han är förkyld. Dessutom småknottrig hela huvudet o ner på axlar. Och eksem på o bakom öron. Funderar på att ringa barnmedicin ist för att gå på vad bvc säger

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-08 08:46:29 följande:
    Usch då. Vad tror du det är denna gång? Du vet, mammor kan faktikst bäst!
    Hoppas att det bara är förkylningen, alla utslag blir ju sämre då. Om det inte är det så är väl sädesslag det troligaste, äter inte så mycket olika nu. Eller kan det vara banan - vissa barn reagerar ju på att det är histaminer i det. Kan de göra det även via bröstmjölken??
    Nu har jag börjat återinföra lite i kosten i alla fall och magen verkar klara det bra. Så ägg o fisk är huvudmisstänkta.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2009-05-09 20:18:42 följande:
    Det här kanske inte är rätt ställe att fråga på, men jag gör ett försök! Ni som har små barn med astma, vilka är dom första symtomen och vad kan man göra för tester för att konstatera astma? Min dotter har hostat mycket om nätterna i över en månad. Det är endast när hon sover som hon hostar och hon är inte förkyld. När hon anstränger sig vid lek och blir andfådd så hostar hon oxå,förresten... Jag tycker att det blir bättre om vi har fönstret öppet i sovrummet om nätterna så det blir riktigt svalt. Kanske är nåt krupp-liknande? Vad tror ni? Drar mig för att kontakta läkare då vi inte blev betrodda om hennes allergier, orkar inte bli betraktad som nojjig hönsmamma igen...
    Min tjej blev tungandad vid förkylningar (det väste lite men ffa såg man på magen att det sjunk in under revbenen samt i halsgropen med varje andetag) och vi sökte för det. Men läk på akuten lyssnade på lungorna och hörde inget. Sen hostade hon vid förkylningar och kräktes upp slem. Förkylningarna kom tätt och hostan hann aldrig gå över emellan. Bvc sa det var normalt med hosta i flera v efter förkylning och normalt med så många förkylningar. Men när vi gick till allergiläkaren så sa hon direkt det var astma bara jag berättade om det första, och att hon hostade dagligen i 5 mån förstärkte det bara.
    När vi började behandla astman så blev hon inte alls lika tagen av förkylningarna (hon kunde plödsligt vara småförkyld - innan var det VAB några dagar vid varje förkylning!), hon slutade kräkas slem, och förkylningarna kom heller inte lika tätt.
    När hon inte är förkyld har hon inga symtom. Hon har förkylningsastma som är det vanligaste på småbarn. Men sen finns det ju allergisk astma och ansträngningsastma också. Om inte ytterligare någon. Man kan ju vara känslig för temperaturer och luftfuktighet också, fast det r nog oberoende av vilken sorts astma det är.
  • Blå Flygare

saffe: läkarna kan lyssna på lungorna, fast här har ju flera läk missat astman då. Bara allergologerna o en av tre akutläkare har hört astman. På stora barn kan man mäta lungkapaciteten, fast det kräver samarbete så först i skolåldern skulle jag gissa. Kan du inte byta läkare? Eller bor du så till att det inte är möjligt?

• Blå Flygare
    saffe skrev 2009-05-10 12:18:38 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 10:20:04 följande: Kan inte byta läkare, för han hade konsulterat ALLA på hela barnkliniken när jag ville göra patch-test, ingen tyckte att han skulle låta mig gå vidare med utredningen. Men jag fick ju i alla fall remiss av honom ändå, kanske ville han ha ryggen fri ifall att.. Det visade sig ju att vi hade rätt i alla allergier som vi trodde, så KANSKE han lyssnar mer på mig nu. Har inte haft mer med honom att göra sen dess. Ska på återbesök i sommar...
    Då borde han ju vara mer ödmjuk nu.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2009-05-10 13:18:15 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 12:35:02 följande: Jo man kan ju tycka det. Hade faktiskt förväntat mig en ursäkt när han fick resultatet på lapp-testet, men icke.. Det var ändå ganska hårda ord han sa till en förstagångsmamma tycker jag: " du ska inte "göra" henne sjukare än vad hon är"...
    Men suck!
Svar på tråden Allergitråden!