saffe skrev 2009-05-09 20:18:42 följande:
Det här kanske inte är rätt ställe att fråga på, men jag gör ett försök! Ni som har små barn med astma, vilka är dom första symtomen och vad kan man göra för tester för att konstatera astma? Min dotter har hostat mycket om nätterna i över en månad. Det är endast när hon sover som hon hostar och hon är inte förkyld. När hon anstränger sig vid lek och blir andfådd så hostar hon oxå,förresten... Jag tycker att det blir bättre om vi har fönstret öppet i sovrummet om nätterna så det blir riktigt svalt. Kanske är nåt krupp-liknande? Vad tror ni? Drar mig för att kontakta läkare då vi inte blev betrodda om hennes allergier, orkar inte bli betraktad som nojjig hönsmamma igen...
Min tjej blev tungandad vid förkylningar (det väste lite men ffa såg man på magen att det sjunk in under revbenen samt i halsgropen med varje andetag) och vi sökte för det. Men läk på akuten lyssnade på lungorna och hörde inget. Sen hostade hon vid förkylningar och kräktes upp slem. Förkylningarna kom tätt och hostan hann aldrig gå över emellan. Bvc sa det var normalt med hosta i flera v efter förkylning och normalt med så många förkylningar. Men när vi gick till allergiläkaren så sa hon direkt det var astma bara jag berättade om det första, och att hon hostade dagligen i 5 mån förstärkte det bara.
När vi började behandla astman så blev hon inte alls lika tagen av förkylningarna (hon kunde plödsligt vara småförkyld - innan var det VAB några dagar vid varje förkylning!), hon slutade kräkas slem, och förkylningarna kom heller inte lika tätt.
När hon inte är förkyld har hon inga symtom. Hon har förkylningsastma som är det vanligaste på småbarn. Men sen finns det ju allergisk astma och ansträngningsastma också. Om inte ytterligare någon. Man kan ju vara känslig för temperaturer och luftfuktighet också, fast det r nog oberoende av vilken sorts astma det är.