Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Agnes72 skrev 2009-04-30 13:09:32 följande:
    Hej igen, jag tror inte att vår pojke bara är kass i magen. Detta är en repris på vad han gick igenom i november-början februari. Inatt har han nästan inte fått en blund, kastat sig fram och tillbaka, bajsat ner sig (konstig färg och luktar fruktansvärt), haft magsmärtor mm Det kommer som en klocka, ca 1 h efter han fått något med havre. (fick sin välling 19.30) Idag är han helt slut. Det enda "nya" han ätit denna veckan är havre, och då startade problemen för honom. Hade precis fått en fungerande vardag för honom, senaste två veckorna har hans mage varit helt ok och han har fått sova gott om nätterna. Pratat med sjuksköterskan imorse, hon tycker det låter som att han inte tåler havre eftersom att han blev så dålig. Men hon kan inte berätta hur vi löser det med välling och gröt. Hon tror inte att man kan göra lapptest på så små barn, det visar sig inte enligt henne så tidigt... Vi får nog själv prova oss fram, vet inte hur jag ska göra med andra sädesslag, men får läsa på.
    Nä, nu har du testat tillräckligt; bort med havren! Det finns Althera ersättning som smakar bra så den ska gå att ge större barn också, neocate är också ok i smaken. Båda dock dyra. Med dessa kan ni göra välling genom att koka risdryck (eller vatten) med mjöl (majs/ris/majsstärkelse/bovete) o sen blanda i pulvret. Det gäller dock att få med sig barnmottagningen på att havre inte funkar så de prioriterar att skriva ut något som han accepterar smakmässigt.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-02 23:07:49 följande:
    Sen brukar väl ofta pollen dröja något år till innan det visar sig?! Ni som kan?
    Efter 2 pollen-säsonger kan man reagera enl vår läk, men det finns säkert enstaka undantag.
  • Blå Flygare
    lillronya skrev 2009-05-03 12:36:06 följande:
    Emilio reagerar på pollen i år och han fyller 2 år i sommar. Men han är nog ett undantag, ja.
    Ok. S reagerade samma sammar hon fyllde 2. Sommaren innan reagerade hon med gräs mot huden. Har börjat fundera över om det kan vara korsallergi hon har med sädesslagen, för när vi provocerade första ggn var det pollensäsong o hon reagerade direkt, men sen på hösten var det bara att hon inte gick upp o med förstoppning och såsmåningom på humöret.
  • Blå Flygare
    cilla83 skrev 2009-05-03 12:51:57 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 12:46:01 följande: Vad kan dom vara allergisk mot om dom är förstoppad, inte går upp i vikt och humöret? Låter som en beskrivning av vår tjej som även har klåda och röda "pilttor" på kroppen!
    För S är det sädesslag, men komjölk kan ge samma.
  • Blå Flygare
    cilla83 skrev 2009-05-03 12:57:30 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 12:55:42 följande: Jaha, jag har trott att dom måste vara dålig i magen för att dom ska vara allergisk mot sånnt
    Jag tror de alltid är kassa i magen av glutenintollerans, men jag kan ha fel. Fast S är inte det utan allergisk mot sädesslag. Nästan samma kost, fast annan orsak.
  • Blå Flygare
    lillronya skrev 2009-05-03 13:00:52 följande:
    Ja det är ju samma ålder som E då. Är det gräspollen hon reagerar mot då? Eftersom hon reagerade på gräs mot huden först. E tål ju inte kärnfrukter så att han visat reaktion mot björkpollen förvånade in te mej det minsta. Som vanligt ger det inget utslag på testerna... Nu har det tagits blodprover iaf, så får vi se om de visar nåt.
    Ja det är gräs. Vi har inte tagit något test för det, de andra testerna visade ju inget o vi ville inte sticka för enbart det när vi ändå var säkra.
  • Blå Flygare
    WimsA skrev 2009-05-03 16:43:06 följande:
    Ang det med pollen, Vilde blev insatt på Arius förra våren, då var han 1½ pga eksem och snuva, så med en mamma som har mkt allergi mot pollen och en storebror som är allergisk mot gräs, björk osv osv så tog dom nästan för givet att det var pollenallergi. Nu för 4 månader sen kom dom fram till att det Vilde var allergisk mot var mjölk (!!) så denna säsongen är han fin i huden och ingen Aerius har behövts.
    Låter inget vidare att ta för givet...

kanske låter som vi gjort det eftersom vi inte tagit test, fast jag har själv allergi mot pollen o märkte att S alltid var dålig samtidigt som jag bortsett från när jag var dålig av pälsdjur - då reagerade inte hon. Hade jag inte själv kännt av just gräs så hade det varit svårare att veta vad det varit! Gräs är ju så lokalt att pollenprognosen inte hjälper.
  • Blå Flygare
    WimsA skrev 2009-05-03 16:59:06 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 16:51:21 följande: Dom tog pricktest på Vilde då, både födomämne och pollen, djur mm. Fast det visa inget. Men han var ju dålig, snuvig och kliande eksem så något var vi överens om att han reagera på, då blev det pollen och det verka vettigast, men sen när pollen säsongen var över och Vildes eksem blev värre och värre gjordes ett nytt test som fortfarande inte visa något, vi prova då att utesluta mjölk och på bara 3-4 dagar blev han fin. Men det kanske lät lite dumt att jag skrev "tog för givet"
    Ok, ja då förstår jag. Även den bäste läk kan ta fel!
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-03 18:30:21 följande:
    www.allergimat.com/topic.asp&page... Lite intressant läsning.
    länken funkar inte (för mig i alla fall)

JPL: Hade adrig hört om avdrag för allergi!
  • Blå Flygare

EMO 979 skrev 2009-05-04 10:36:36 följande:

Om man vill söka vårdbidrag..räcker det med det "vanliga" läkarintyget som man lämnat in på förskola/ skola eller skall det vara ett mer utförligt intyg ? Har en mutiallergisk dotter med symtom från alla fronter om man kan säga så...både hud,mage och luftrör....man borde ju ha åtminstone en liten chans att få vb.... Hon har eksem sen födseln, nyligen diagnos på mjölkallergi, pollenallergisk,astma....har regerat mot katt då vi stadigvarande hade katt men funkar ngt bättre nu då hon bara träffar kissen nån helg i månaden..har tidigare varit mycket överkänslig/allergiskt mot allt rött i livsmedel och citrusfrukter men det går bättre nu efter vi slutat med mjölken..... Nån med barn med mjölkallergi som vet ungefär på hur mycket de brukar räkna merkostnader på för det? Mycket funderingar här
    Det är särskillt intyg för vb. För enbart mjölk får man i regel inte. Vid astma som är besvärlig samtidigt med allergi och kanske smörjningar kan man få minsta. Man får då inget för merkostnader utan enbart extraarbete. Merkostnaden för mjölkfritt är för liten eftersom de räknar bort kostnaden för allt de anser onödigt (de anser att nutran kan användas till ALLT och då blir det inga extra kostnader, de tar inte hänsyn till om barnet accepterar nutran eller ej)
Svar på tråden Allergitråden!