Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Kavat skrev 2009-05-11 15:36:56 följande:
    Tjohoooo!!! Jag fick rätt, eller hur man nu säger. Vi fick pengar från TH för vb retroaktivt för ett halvår (som både barnen stod på pappret, men det var ju för sonen vi fick, vilket inte de tyckte förän nu när vi fått nytt beslut på bara honom! Men jag var inte alls säker på att vi skulle få det. Jippi!
    Grattis, helt underbart att man kan få rätt när det gäller försäkring!
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-11 15:50:47 följande:
    Funderar faktiskt att köpa en Scooba nu.. Men en som skurar eller dammsuger? Behöver ju egentligen både ock... Men samtidigt måste man ju städa golven från grejer för att det ska funka.
    Har ni mattor? Har en roomba som bara sugr och den fixar inte mattorna nå bra alls, de måste vi ändå dammsuga separat. Och att skura mattor är väl ingen hit
    Hade innan en som hade super-filter, tänkte det var bra i.o.m. min dammallergi. Roomba har inget bra filter - så nu känner jag av dammet när den suger och en stund efteråt.
    Facket behöver tömmas varje gång.

Jag har hört att elekrolux ska vara mycket bättre. Den är dock dubbelt så dyr.
  • Blå Flygare
    mady skrev 2009-05-14 18:39:58 följande:
    nu ska jag svära och beklaga mig, är det okej? Om inte sluta läs NU. Piss och fan skit och prutt. jag skulle pricktesta mig igen som sagt och skulle vara utan allergitablett i en vecka, kände ju direkt att det skulle gå åt h-vetet. i helgen dyngjobbigt, vá på danstävling utan tablett JIPPIE. Bihålorna började smärta rejält i söndags, blir så när jag är allergisk slemhinnorna får spel och sväller igen och det rasar vidare. Började försöka vända eländet med kortison 8 tabletter igår 6 idag och jag blir bara sämre och sämre. Nu börjar febern komma Så det blir jouren på öron på lördag, kul jul... Så här sitter jag nu med feber smärta som heter duga i vänster pannbihåla, kindbihåla och en repris av problemen på höger sida samt att det trycker som bara den i höger öra. Allergier är en underbar företelse!!! Men vadå är man allergisk kan man ju ha hund, eller hur vá det nu? När ska läkarna börja fatta och förstå att alla mina jävla bihåle problem kommer från min allergi. tyvärr är det på jobbet allt triggas igång. typ alla min kollegor har pälsdjur hemma
    Men usch, vännen. Går det att ta kortison innan pricktest då Det kanske bara är kortisonkräm man inte kan ta eftersom det är på huden
  • Blå Flygare

Vad tycker era små om nya flytande aerius? S älskade sirapen förra året, fast nu vägrar hon den orala lösningen Smakade en liten droppe själv, och den är vekligen superstark - av smaksättningen o sorbitolet

Vet inte hur jag ska göra med den nu, hon har lite glansiga ögon ibland o nyser lite - vet inte om det är värt att bråka om medicin för. Vill att hon ska må helt bra - fast mediciner har ju biverkningar så det är ändå inte säkert att det är bäst.

• Blå Flygare
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-16 12:06:24 följande:
    Vi kör på smält tabletten vi. Den tar hon själv utan några problem
    Det hade ju varit ett alt. Vet du om den smakar mycket medicin?
  • Blå Flygare

mady: önskar jag hade något klokt att komma med.

slippy: när det gäller sädesslag kan man reagera på två olika sätt, antingen med glutenintollerans eller sädesslagsallergi. Glutenintollerans kollas med ett blodprov och följs sen upp med en tarmbiopsi om blodprovet är positivt. Blodprovet är numera så känsligt att man får falska postiva, förr fick man mest falska negativa.
    Sädesslagsallergi testas med pricktest (enbart vete), RAST (vete o havre) eller lapptest (vete, råg, havre).

Nu vet jag säkert att A reagerar på fisk, så nu ska jag ringa barnmottagningen för att få hjälp med hans eksem mm. Ska låta magen bli bra och sen testa ägg. Men så är jag också inne på att utesluta sädesslag för att se om huden kan bli bättre av det. Det är ju bara magen som blivit bra när jag uteslutit ur kosten, och sädesslag är det enda jag inte testat. Men vad ska jag då äta till frukost? Äter inte gröt eller välling, tycker inte om soyghurt och har inte hittat något gott glutenfritt bröd. Gillar heller inte stekt mat o ägg går säkert bort.
    Det enda jag kommer på är blåbärs/nyponsoppa och ris/majsbröd. Känns lite trist!

Känns sorgligt att inte kunna äta fisk under amningen, för jag vill amma länge och fisk är ju inte bara gott o lätt-lagat utan nyttigt också Men jag kommer över det... Hoppas bara att han slutar reagera på det också.

• Blå Flygare

Tack Snutten o Kavat. Blåbärssoppa med musli låter som något jag kan testa. Risdryck får jag tyvärr kväljningar av, smakar för likt gröt Smoothie låter också gott, fast jag vet inte om jag orkar disken *lat*

• Blå Flygare
    Glass skrev 2009-05-18 08:24:15 följande:
    Tack! Angående gluten så fick vi det rådet också på bvc. Då ska vi testa igenom lite grejer ordentligt. Jag har visserligen rätt dålig koll på vad man ska testa för grejer, men vi har börjat med potatis och majs och ska testa morot nu, sedan får vi se.  Vi häller lite vetemjöl på maten hon äter.
    Ni ger väl inte vetemjöl rå?? Ta ist lite bröd eller kex o smula över maten.
  • Blå Flygare

Väntar på att barnmedicin ska ringa, de ville trixa lite med tiderna så A inte skulle behöva vänta till juli för en tid för sin eksem. Hon ville ge en tid direkt - och det känns ju både bra o dåligt. Dåligt för då känns det mycket värre om det är "brottom".

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-05-18 17:44:47 följande:
    Blå myran: På ett sätt är det ju bra att få en snabb tid till bum. Men jag förstår precis vad du menar med dåligt. När jag hade vari på BUM hos A-C sist så kände jag mig ledsen för det blir så tydligt allt som är med S.
    Och det är till A-C vi ska nu. Fick tid den 29e, helt ok. Hade vi tagit vilken läk som hade jag fått tid denna vecka, men det hade bara blivit snurrigt och kännts fel. Jag räknar med att nästa besök med S till ös blir sista dit.

----

Vad kan jag smörja in A (2 mån) med? Miniderm föreslog ssk, men den gjorde S (o mig) torrare - av mineralolja kan jag tro. Så jag vill helst ta något annat!
    (Mildison tar jag på själva eksemet)
Svar på tråden Allergitråden!