Inlägg från: Alicia05sMamma |Visa alla inlägg
  • Alicia05sMamma

Allergitråden!

Miralicia skrev 2009-06-08 21:50:22 följande:
    Om vi ändå snackar tårtor - en blogg med lite inspiration metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=...
    Jösses vilka tårtor

Önskar jag oxå kunde göra sånna
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma

Vad brukar "normal" handläggningstid vara på vb ? Ringde fk i ef.m & frågade hur det låg till med vår ansökan men hon kunde inte se då sånna papper inte finns inlagda i datasystemet och hon visste själv inte hur lång handläggningstid det var

• Alicia05sMamma
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu? Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Det gjorde vi till A när hon var i den åldern.
  • Alicia05sMamma
    Dalkulla74 skrev 2009-06-10 16:04:58 följande:
    Hej, hittade precis den här tråden Min son är allergisk mot ägg och mjölk så vi har ägg-, mjölk-, sojafri mat till honom, + att vi undviker röda saker och lite annat som kan trigga igång hans eksem. Nu till mig fråga..han har inte fått (röda) tomater för det har vi märkt förvärrar kliet på kroppen. Men hur är det med GULA tomter? Det har inte slagit mig förrän nu att det ju finns i flera färger ! Är det det röda färgämnet i tomater som man brukar reagera på eller är det starkt ändå liksom så det inte spelar någon roll om man tar gula? Någon som har erfarenhet, fakta eller spekulationer om det?
    Jag är allergisk, och för mig funkar det inte att äta gula tomater heller. Men erkänner att både en röd & gul tomat är himla gott ibland, men det straffar sig efter {#lang_emotions_undecided}
  • Alicia05sMamma

Jag är allergisk mot bla. tomat skulle det stå

• Alicia05sMamma

Här vet man inte ens om man blir beviljad ett vb {#lang_emotions_undecided} Jag hoppas då verkligen det.
    A har nu komjölksallergi, soja ( inkl sojalecitin ) baljväxter, havre, vete, morot, fisk, muskotnöt, plåster, mygg/geting, pollen och ägg.

Utöver allergierna har hon även förkylningsutlöst astma och reagerar mkt på väderomslagen tyvärr.
    Så det blir mediciner både för allergierna varje dag + astmamediciner när de behövs.

Matkostnaderna skenar iväg sanslöst snabbt det kan jag då hålla med om. Det är sjukt mkt pengar man lägger ut varje år på specialkost.

Jag har ansökt om merkostnader oxå, men får väl se vad dom får för sig att besluta.

littlemum skrev 2009-06-11 10:23:21 följande:
    Antar att jag är dum... Har inte sökt något för merkostnader. Vet inte ens hur man gör Har en son på 6 år som har haft mjölkfri kost sedan 5 år, han utreds nu även för gluten. (Har även pollenallergi och börjat med astmamediciner) Dottern står på mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxt, sädesslag och äggfri kost. (Även hon visar tecken på pollenallergi) Matkostnaderna skenar snabbt iväg...
  • Alicia05sMamma
    littlemum skrev 2009-06-11 10:32:45 följande:
    Ansöker man om både vb och merkostnader hos FK? Är de "problem" som jag skrev om tillräckliga för att söka vb?
    Ja nu är ju inte jag ngn expert haha

Men jag skrev egna bilagor om hennes allergier och astma, hur en dag hos oss kan se ut, hur mkt tid som går åt tex. bara för att laga mat & handla. All tid man lägger ned på att informera släkt, dagis osv om allergier osv. Jag har angett hur hennes reaktioner bli på varje allergi osv.

Sedan gjorde jag uträkningar på hur mkt jag beräknar att vi gör av med i tex. rismjölk per vecka och då räknade jag i dryck, matlagning och bakning. Så gjorde jag uträkningar på hur mkt mer det kostar oss att handla rismjölk mot tex. vanlig mjölk och havremjölk.

Dessutom har hon mat utskriven på livsmedelsanvisning så vi kan ju inte köpa vad som hellst åt henne heller. Det gör ju oxå att man får utökade kostnader på div olika saker.

Jag köper tex. från allergimat.com rapsy frutty, drickchoklad, glassmix. Rapsyfruttyn köper jag för att jag vill att hon ska få en bättre och mer varierande frukost och mellanmål än vad hon annars fått äta.

Jag tog oxå upp mediciner, mat och medlemsavgifter i astma & allergiförbundet + celiaki förbundet bla som merkostnader. Om jag skrivit rätt vet jag inte men jag hoppas dom beviljar och inser hur mkt tid, ork och pengar man lägger ned.

Tror inlägget blev aningen svamligt med jag hoppas du är med på vad jag är ute efter iaf
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-06-11 10:41:26 följande:
    risken är tyvärr stor att det blir negativt besked. "Mattid" har de kapat totalt för oss, anses inte ta mer tid, lite för mertid vid handling har jag fått tidigare då man fått det dokumenterat, hur de tänkt denna gång har jag ingen aning om då inget finns dolkumenterat FK har ingen aning om hur lång tid det tar att planera, handla och leta/skapa recept vid allergier. Är nog oxå bara mjölk och gluten som ger merkostnader enligt dom. Har någon fått för annat? "Bara" medicin för allergier och astma medicin vid behov är nog inte tillräckligt för att komma upp i deras timmar. Tyvärr skriver jag från vad jag tror är den bistra verklighet. När man hör hur folk får avslag, vad mitt eget beslut på fyra barn blev och mamma laws beslut blev......
    Ja jag hoppas det blir ett possitivt besked. Vi lägger ned mkt tid på matlagningen bara för att ta ett ex. då alicia har sin specialkost. Bara för att glömma posten merkostnader som är skyhög.
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-06-11 10:51:12 följande:
    USCH jag låter som värsta neggodilen. Menar absolut inte att racka ner någonsmerjobb så jag hoppas ni inte tar det som så. jag vet verkligen vad ni gör och skulle jag vara handläggare skulle ni få ja! Nu är det tyvärr inte jag utan en bunt för mig idag idioter som inte alls förstår vad detta innebär. Har en kompis med två barn med gluten, soja, mjölk och ägg samt pollen, de fick helt avslag Tror aldrig hon orkade överklaga
    Nä det är ingen fara. Jag förstår precis vad du menar
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-06-11 10:52:54 följande:
    hoppas jag med. Mertiden vid mat är enorm...
    Ja fy bubblan. Varje dag har man spisen full i pannor och stekpannor eller i flera omgångar De är faan inte kul & bo vid spisen som det känns som man gör vissa dagar.

Tänk om de kunde förstå hur det är att vara som en hök på sitt/sina barn hela tiden. Att ständigt kontrollera vad de stoppar i munnen. A som nu har så många olika allergier har ju själv inte koll på vad som är vad & blandar lätt ihop med vad man får och inte får äta. Eller så vet hon helt enkelt inte vad det är som tex. vete. Ser hon mjölpåsen så vet hon att hon inte tål. Men hon är ju inte med på att vete finns i så mkt och det finns i så mkt som barn inte tänker på. Inte vuxna heller för den delen.

Suck, skulle vilja ha en såndär slipsnisse hemma 1 vecka, då ska dom få se hur fanken det ser ut Det är lätt att sitta gömd bakom ett skrivbord och bestämma vad folk ska bli beviljad till och inte utan att ens träffa dem eller prata med dem.

Frågan är... VILL dom ens sätta sig in i och förstå hur tufft det är ? {#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden Allergitråden!