Inlägg från: Alicia05sMamma |Visa alla inlägg
  • Alicia05sMamma

Allergitråden!

Blå Flygare skrev 2009-06-11 12:34:13 följande:
    Nickar instämmand till Alicia05. S blev bjuden på ett kex under ett obevakat ögonblick här om dagen (lekte ute så jag var inte beredd på mat...) och äter glatt. Jag förklarar att hon ska fråga mig om hon kan äta så jag kan kolla - för att hon inte ska få ont i magen varpå S deklarerar bestämt "Det ääär inte ägg i kexet." och nickar. Nä, det var det ju inte. Bara vete...
    Precis. De förstår att de blir dåliga när man räknar upp allergierna. Men barnen är för små för att förstå att det kan finnas gömt i allt möjligt.
    Sedan vet dom ju såklart vad tex. en morot är om de inte tål det. Men som nu tex. vete, inte tusan vet dom vad vete är och vad vete kan gömma sig i.
    Eller som du säger, att det kan vara flera saker i som de inte tål.

När det ställer till det för oss vuxna, hur tror dom då att det är för barn ?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Kavat skrev 2009-06-11 12:42:51 följande:
    När jag var och handlade så stod det en tant och delade ut brödbitar på i affären som smakprov och hon gick runt med sitt fat. Hittade mina två som sprang runt bland fruktdiskarna och så hörde jag tillsist någon som sa "ja, där är er mamma.""Jag tänkte bara kolla så det var ok att de fick smaka", men då sa er dotter att de inte tålde saker". Ja, "hon tål inte mjölk" började jag. Och det försäkrade hon att det inte var i och jag fortsätter och han tål inte vete... Oj, så snopen hon blev, när de inte fick äta och sa "men vad bra att jag frågade". Jaaa, det kan man ju säga.... Hade lilleman varit själv hade han nog norpat åt sig utan att tveka. Och tanten fick sig nog en tankeställare. Förstår i övrigt mig inte på människor som ger saker till barn utan att fråga föräldrarna först. Oavsett allergier eller inte så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte vill att ens barn ska äta vad som helst av vem som helst...
    Just det är min stora fasa när vi är i mataffärer och A är med. Är "livrädd" att någon ska ta sig friheten att ge henne saker dom bjuder på som hon inte tål. * usch *
  • Alicia05sMamma
    Slippy skrev 2009-06-11 14:14:57 följande:
    Okej, men då ska jag ringa iaf. Kan ju inte skada. Vi är nyss hemkomna från en lång dag på lasarettet. Först bvc och sen barnmott. Lilltjejen har gått upp bra i vikt trots den dåliga aptiten så det känns jättebra. Tog nya leverprover som vi hoppas ska va helt bra nu när allergierna blivit så mkt bättre. Pricktestade även torsk, men det vissade inget. Känns skönt, men vi ska provocera så vi vet säkert. Fick lactulose till hennes mage och sen fick vi även kalkitugg utskrivet till lite längre fram (från 1 år sa doktorn). Vet att det disskuterats en del om kalktillskott tidigare i tråden, men det skrivs ju en hel del inlägg varje dag så det är inte så lätt att hitta på det...tar ju hela dagen Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av kalkitugg? Lätt att få barnen att acceptera dem eller?
    A är 4 år och hon tuggar i sig sina utan problem. Hon har apelsinsmak på sina kalcitugg tabletter.
  • Alicia05sMamma

Nu har jag en otroligt lycklig 4 åring här hemma som fått baka chokladbollar gjorda på boveteflingor

Hon är så van vid att vi säger hela tiden att hon inte kan äta, så hon blev helt ställd nu Men gissa om hon tyckte det var gott

• Alicia05sMamma
    saffe skrev 2009-06-12 09:32:22 följande:
    Åhh, det lät spännande! Recept tack! Har inte sett boveteflingor, får hålla utkik efter det nästa gång vi är i affären!
    Jag hittade boveteflingor på Maxi Ica. Jag köpte Gogreen´s boveteflingor.

Chokladbollar

100 gr mjölkfritt margarin
    1 dl socker
    1 msk vanillinsocker
    2-3 msk kakao
    3 dl boveteflingor
    2-3 msk kaffe eller apelsinjuice

Jag körde på apelsinjuice och 3 msk. Men de blev rätt så mjuka/lösa. Så 4 dl boveteflingor är nog bättre om man vill ha chokladbollarna lite fastare Alt att man bara tar 1-2 msk kaffe eller apelsinjuice.
  • Alicia05sMamma
    Odetta skrev 2009-06-12 12:30:10 följande:
    Hej hej. nu hittar jag även hit! Har skrivit ett tag i mjölkallergitråden, men inser att jag kanske ska skriva här istället då vår lille kille är allergisk emot mer än bara mjölken. Lite om oss. Ja, lillkillen är nästan 4 månader gammal nu och helammas. Han är allergisk emot mjölk och soja till den grad att det räcke om jag äter nått med bara spår i. Jordnötter får jag inte heller äta, men det hänger väl ihop med sojan (plus att pappan är allergisk). Nu misstänker vi även att han är allergisk emot antingen eller eller allihopa av ägg, ärter och cacao. Vi har presis börjar med uteslutningsmetoden så vi vet ännu inte vad eller vilka av dem 3 han reagerar på, men nått är det för han har ont i magen så som han får av mjölk och utslag så som han får av soja...och sissta veckan har jag ätit alla tre så ja...vi vet inte vad som är boven. Hur brukar barn reagera på ägg? Hoppas verkligen inte att det är äggen, men misstänker dem tyvärr starkast... Så det är vi. Hej allihopa!
    Min dotter är nu iofs 4 år, men hon får jätte ont i magen och får diaréer, blir oerhört kinkig och klängig av ägg.
  • Alicia05sMamma
    littlemum skrev 2009-06-12 13:01:06 följande:
    Jag försöker mig på ett långskott. Jag undrar om det kan finnas något samband mellen våra barns allergier och deras benägenhet att få petekier (små knapphålsstora ilsket röda prickar som inte bleknar när man trycker på dem, det är små blödningar under huden). Är det någon annan av er allergimammor som känner igen det här?
    Jag har sånna. Har faktiskt aldrig tänkt på det
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-15 15:53:37 följande:
    Är det nån som vet om man får retroaktivt även från trygg hansa om de beslutar att man har rätt att få ersättning där i från med?
    Jag tror att de går efter fk´s beslut om datum på utb, men är ej helt säker.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-15 16:30:56 följande:
    Alltså att det gäller från oktober och då borde jag få från oktober? Har lite kaos här hemma, tvättmaskin gör nog sina sista varv rätt snart..... med 4a barn och alla allergiska 3 av 4 pollen så är det ju bra med en tvättmaskin....
    Ja jag tror det. Jag hoppas verkligen att du/ni får pengar både ifrån fk & th ända från okt-08. Jag håller tummarna stenhårt för er *kram*
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-15 16:43:58 följande:
    Pengar från fk har jag fått från okt-08 och snart slut då bilen kostade mer att serva än va vi trodde massa saker som va bra att byta som bromsar osv, åker ju till norge om 2 veckor ca så då behövs de. Sen har barnen fått efterlängtade nya kläder, tur man har tacksamma barn. Men först betalades alla räkningar som sackat efter så nu är man fri...
    Åh vad skönt för er Hoppas ni får en bra slant ifrån th med så ni kan få unna er lite. De är ni väl förtjänta av efter allt elände.
  • Alicia05sMamma
    Snutten skrev 2009-06-16 02:48:23 följande:
    universeum låter roligt! Får se om vi kan komma med. Siri har 4!!! sjukvårdsbesök de närmaste 2 veckorna. Jag har funderat lite. Jag jobbar nätter 64% och känner att jag inte skulle hinna jobba mer mest pga Siri och allt merjobb det blir med henne. Hur jobbar ni andra och spec ni som har vb?
    Nu jobbar ju inte jag mer än som timvik ännu då jag pluggar till uska. Men jag fick lov att gå ned från heltid till halvtid på studierna pga A. Det fanns inte en suck i världen att kunna plugga på heltid, Så det jag skulle ha hunnit avsluta på 1,5 termin har tagit mig nästan det dubbla Men men..... Nu är jag snart färdig iaf
  • Alicia05sMamma

Oj, skrev fel nu ser jag 3 terminer/1,5 år ska det vara

• Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-06-18 15:40:04 följande:
    Hemkommen från läkaren nu, med Timon. Jag grät när jag gick därifrån; av lycka!!! Barnläkaren vi fick träffa var den mest sympatiska och empatiska läkare jag tror jag har träffat någon gång.. Pricktestet visade reaktion på mjölk, så hon skrev ut Peptit Junior (osäker på stavningen där) åt ALLA TRE BARNEN!!!! Hon tyckte det var skam på torra land att inte någon läkare skrivit ut någonting till Mattis, och sen tyckte hon att det var en självklarhet att skriva ut åt Aliina fast inte Aliina blivit testad än. Nu skulle hon ha semester, så intyg och fler prover (bla Rast) ska vi ta nästa gång om en månad. Hon var även helt chockerad över hur de i Gamlestan nonchalerat Timons epilepsi, och höjde hans dos på en gång, samt att vi ska få lämna nytt koncentrationsprov om en månad. Nu tänker jag bara: är det här sant? Kan även vi ha flyt någon gång? Jag känner mig i alla fall sååå lättad över dagens läkarbesök
    Vad roligt & höra att du fått komma till en duktig läkare som vet vad hon håller på med Hoppas barnen kommer må bra nu
  • Alicia05sMamma
    Glad midsommar allihopa {#lang_emotions_cheers}

Hoppas alla får en härlig midsommarhelg och inga sjuka barn

Själv ska jag jobba hela midsommarhelgen, & börjar kl 13 idag {#lang_emotions_undecided} Men det är ändå kallt & regnit här så då kan man lika gärna jobba & få extra betalt
Svar på tråden Allergitråden!