• Kavat

Allergitråden!

Agnes72 skrev 2009-05-07 21:00:16 följande:
    Men tusan, vi kan skicka folk till månen men inte lösa detta! Vet att det är naivt tyckande men kan inte låta bli att bli frustrerad när jag läser hur ni har det. Någon som har info ang äggallergi?
    Kolla äggtråden!

Min lille blir kass i magen, får vita torrfläckar och skriker som besatt. För honom tog det ungefär 3 timmar efter intag till magen gjorde ont och sen var det inget sovande på flera timmar. Eftersom jag ammade så blev det så efter varje gång han ätit, men bättre och bättre, som tur var.

Så jag säger som de andra, du får nog testa en gång till för att vara säker, när han mår bra igen. Men var försiktig!
    Du skulle ju även kunna göra patchtest (står i min sädesslagsallergiblogg), men gissar att läkarna kanske inte godkänner det som test om man gör själv.

Eftersom ni vet vad det är gissar jag att ni heller inte får remiss för patchtest hos läkaren. Men man kan ju alltid försöka.
  • Kavat
    saffe skrev 2009-05-10 13:18:15 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 12:35:02 följande: Jo man kan ju tycka det. Hade faktiskt förväntat mig en ursäkt när han fick resultatet på lapp-testet, men icke.. Det var ändå ganska hårda ord han sa till en förstagångsmamma tycker jag: " du ska inte "göra" henne sjukare än vad hon är"...
    Pust. Det låter som vi har haft samma läkare, men det finns tydligen två likadana... Om inte fler tyvärr...
  • Kavat

Tjohoooo!!! Jag fick rätt, eller hur man nu säger. Vi fick pengar från TH för vb retroaktivt för ett halvår (som både barnen stod på pappret, men det var ju för sonen vi fick, vilket inte de tyckte förän nu när vi fått nytt beslut på bara honom! Men jag var inte alls säker på att vi skulle få det.
    Jippi!

• Kavat

Mama Law, usch, jag lider verkligen, hoppas att han blir bättre snart! Kram!

En fundering bara från mig. Finns det någon anledning till att den ena handen är värre än den andra? Alltså om det skiljer mycket? Är han vänsterhänt? Kontakt med? Bara lite funderingar...

• Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-11 11:27:28 följande:
    Hoppas alla mår bra, hinner inte läsa allt! Idag var vi på barnmedicin och där gjordes det pricktest på Ebba för HUND; FISK; ÄGG och MJÖLK= Inget utslag för ngt! Så nu efter att ha betalat 1000kr för Nutramigen, och Ebba bara spyr av den så ska vi återgå till NAN och testa. Sen tyckte hon att vi kan testa att ta hem vovven igen, men vi får se hur vi gör där eftersom det var sååå nyss hon reagerade så starkt på honom. Då hade han iofs hudproblem så han luktade väldigt mkt, efter mkt omvårdnad och veterinärbesök mår han ju nu bra! Håll tummarna för oss!!! Å maken e hemma nu i 2v till att börja med så får vi se hur det går! Kram Johanna
    Lycka till! Det finns barn som inte tål Nutramigen - alltså den lilla mjölk som finns i också, bra att ha i bakhuvudet. Men hoppas givetvis att det funkar med Nan! Berätta gärna hur det går för er!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-05-11 13:54:12 följande:
    Twixie: Det knäppa är att det liksom är vi som "är" sjukvården och så funkar det inte. Det jag tröstar mig med att jag iallafall känner att jag gör det jag kan för min patienter. Siri kliar faktiskt konstigt nog inte på sina eksem, inte så farligt iallafall. Dessutom har hon fått enmassa mollusker mitt i alltihop. Men det är tydligen så att de fäster bättre i redan skadad hud. Mama law: Så jobbigt för er!
    Trist med molusker också... Men de försvinner väl av sig själv tillslut?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-11 15:46:32 följande:
    Grattis, helt underbart att man kan få rätt när det gäller försäkring!
    Ja, det är många mail, telefonsamtal, en ny vb-ansökan... Skam den som ger sig!
  • Kavat

Funderar faktiskt att köpa en Scooba nu.. Men en som skurar eller dammsuger?
    Behöver ju egentligen både ock... Men samtidigt måste man ju städa golven från grejer för att det ska funka.

• Kavat

Mama Law skrev 2009-05-11 16:35:17 följande:

Ja vänster handen är värre än högerhanden. Betydligt mycket värre. På höger handen är det bara nåt finger medans på vänster är det hela handen som är utsatt. Han är höger hänt, men har inte egentligen tänkt på varför det är så, bara att jag tycker det är konstigt att det bara är en hand som är utsatt. Tänk om vi också kunde få retroaktivt från i det vi sökte sist båda är ju lika sjuka men att vi har gjort en nogrannare ansökan!!! En liten fråga. Hur mycket är det man får från TH är det samma belopp som från FK eller är det nåt annat som gäller?
    Hm, ja, vi får väl ca 2000:- /mån för vb och sen tror jag det ligger på 1600:- från TH. Minns inte exakt, men på ett ungefär. Det gör en gigantskillnad när man även får på försäkringen.
    Men det komiska i det hela att allt går upp i matkostnad. Jag har inte kollat nu när jag också äter laktos och glutenfritt men innan var det för 2 vuxna och 2 barn i runda slängor ca 8000:-/mån i bara mat. Då äter vi sällan färdig mat utan lagar det mesta från grunden och oxfilé har vi heller inte råd med. Då var makens lunchlåda och så äter vi andra lunch här hemma varje dag också.
    I och med att jag försöker förenkla och laga helst bara 3 rätter per gång så äter ju vi andra dyrare också. Å andra sidan är det mycket ekologiskt eftersom inte det innehåller så mycket skit som ungarna inte tål och det är ju bra i alla fall!

Ja, anledningen att vi fick igenom det är väl att jag tjatat så förbannat från dag ett när vi fick nej och de var de som sölat så vi inte kunde få vb ändrat och fick söka på nytt. Annars hade jag ju inte sökt på nytt på bara honom. Missar ju lite att inte dottern får merkostnad för mjölk, men det är ju betydligt mindre än vad vi får från TH.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-11 20:13:43 följande:

Det är ett lapp test där man testar olika ämnen på lappar mot ryggen. Ska sitta under några dagar därefter läsar man av det genom att se vilken reaktion det har blivit. Kavat kan förklara bättre!
    Kolla min sädesslagsblogg, där står om det.
Svar på tråden Allergitråden!