• Kavat

Allergitråden!

Jasusu skrev 2009-05-11 21:26:34 följande:
    Åh..jaaa...en som skurar hade jag velat ha. Dammsuga orkar jag alltid,men aldrig att sedan skura. Nu frågar jag igen...om TH..jag är lite trög haha. Först har du alltså fått vårdbidrag-mertid från fk,men inte för merkostnader utan det fick du istället i från TH? Jag ska till fk imorgon och ha möte om vårdbidraget som jag ansökt om. Nervöst..
    Näej... Jag får vb mertid från fk. Sen får jag en liten del för merkostnad från fk. Samma ansökan - samma pengar.

Sen dessutom så får vi ut pengar på vår försäkring på sonen hos TH och det har inget med merkostnad eller liknande att göra alls. Utan man får pengar för att han är beviljad 25% vb.

Det jag skrev tidigare idag är "överkurs", då det är pengar som jag ansåg att jag hade rätt till från TH, men som de nu i och med vårt nya vb-beslut, ett år "försent" också höll med om och betalde ut.
  • Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-11 21:18:51 följande:
    Kavat: Läste nu om patch test. Hur ska man få och vem ska man få i sjukvården att göra ett sådant på en tremånaders bebis? Å hur ska man testa för hund? Kram Johanna
    Vart bor du? Inboxa om du inte vill skriva här.
    Om man ringer och pratar med de som gör patchtest på närmaste stället och hör vad de säger om de tycker att ni bör göra det, så är det "bara" att gå till er läkare och säga "jag har pratat med dr.x på x-sjukhuset och jag är välkommen dit för patchtest/lapptest, men du måste skriva en remiss.

Klart och tydligt. Vill han inte skriva remiss, ja då får man byta läkare.
    Vi bytte läkare 2 gånger på 6 mån. Men så hamnade vi tillslut rätt och hon vi har nu är toppen!
    A och O är ju att läkaren litar på er och ni på läkaren. Annars är det supersvårt.

Hund vet jag inte hur man testar. Inte alltid att det visar allergier på patchtest heller. Men märker ni en sådan skillnad på med och utan hund, så har ni ju "uteslutit och provocerat" och det ska ju räcka för diagnos.

Detsamma med matallergier. Har man själv listat ut vad det är och de blir bra när man utesluter och dåliga när man ger, ja, då är ju diagnosen satt och man undviker att ge det de inte tål.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-11 21:56:22 följande:
    Aha.. Jag måste ha tolkat informationen från fk fel. Handläggaren skrev att man själv måste yrka på merkostnader. Jag trodde att min ansökan om vårdbidrag både var ansökan om mertid och merkostnader.
    Ja, vad jag tror handläggaren menar är att du måste säga att du vill ha merkostnad för:
    t.ex

risdryck
    mjölkfritt övrigt
    special mjöl utan sojasläktingar
    extra tvätt
    extra kläder - ombyte
    ev. salvor (vi får locobase repair men man måste ha läkarens ordination på papper)
    mm

Sen ska man gärna räkna ut en summa på allt, hur mycket det kostar. Ett exempel "utan sanning".
    T.ex du bakar en gång i veckan och då går det åt 1liter mjöl som kostar 20:- och då blir det 20x52 veckor= 1040 kr per år i mjölkostnad

Angående risdrycken bör man skriva jämförelse med vad mjölk och även med havredryck, så de ser att det är så mycket dyrare.
    Vi fick nämnligen inte för det för hon ansåg att de ingick i mjölkfritt, men många andra här har fått för risdryck utöver.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-11 22:39:08 följande:
    Kavat skrev 2009-05-11 22:03:55 följande: Fast man kan knappast räkna med hela mjölkostnaden, utan det är merkostnaden mot vad specialmjölet/bak kostar jämfört med vad vanligt mjöl skulle kosta för motsvarande bak -- att det är mellanskillnaden som man får räkna som merkostnad. De flesta salvor räknar FK med att man får se till att få på recept från läkaren, och då får man räkna med kostnader upp till högkostnadsskyddet. Numera finns det även möjlighet att i merkostnaderna för VB få räkna med en del andra som man inte kan få på recept ... om läkaren skriver ett intyg om att de behövs. Men går det att få dem på recept kan man bara få för kostnader upp till högkostnadsskyddet. Runt sidan 16 i den här tråden har jag skrivit rätt utförligt om hur jag argumenterade med min handläggare för att få igenom kostnaden för rismjölk bla, och där finns även en länk till konsumentverkets beräkningar som är de som FK lägger till grund för sina beslut så det är bra att hänvisa till dem och även att det som KoV faktiskt tar som exempel är rätt orimligt låga mängder på dygnsmängder mjölkersättning, såvida man inte har ett barn som dricker välling gjord på tex Nutra morgon och kväll som man får på livsmedelsanvisning
    Tur du fyller i! Sidan 16, ska försöka lägga på minnet!

Vi får för hela mjöl-kostnaden. Men eftersom man egentligen får gf mjöl på livsmedelshänvisning samt en del bröd (om man tål vetestärkelse och sojasläktingarna) och det är ju "typ gratis" och i brödet är det ju olja, jäst, sirap och ja, en massa saker som jag inte tagit upp, plus att det ska bakas, ugnen ska värmas osv. och då resonerade väl hon så att vi fick för hela mjöl-kostnaden. Inga stora pengar precis.
    Sen är de ju upp till dem att räkna bort det som de anser. Men i ansökan ska man väl skriva vad man gör av med själv, det gjorde i alla fall jag.
    I vårt fall fick vi ju t.ex inte för risdryck.
  • Kavat

Sådär ja, nu har jag lagt till en länk i trådstarten om Vårdbidrag på s.16. Finns ju info lite varstans, men med mitt minne så har jag väl glömt om en vecka.

• Kavat
    mady skrev 2009-05-12 15:43:54 följande:
    skit! tänk att det aldrig bara kan vara. Idag skulle jag pricktesta mig, resultatet blev som väntat. Sen bad jag att de skulle ta ett rast när jag ändå var där för jag vet ju att de vill ha det vid snack om behandling... Sagt och gjort sjuksystern han kollade med en läkare så togs provet. Jag är jättelätt stucken så även denna gång men när han tog it nålen gjorde det skitont, verkligen jätteont. Han plåstra om och jag gick, kände direkt hur onmt det gjorde och fingrarna började domna. kollade ner på armen som hade en lustig form. Armen började oxå bli marmorerad. gick tillbaka. -OJ, det där måste vi linda det är kärlet som spruckit du har fått ett mycket stort hematom i armen. Läkaren tittade och konstaterade det samma. kommer göra ont i några dagar, blir troligen rejält blå. Vila och håll armen högt och blir det inte bättre på några dagar så hör av dig igen... Så nu är jag lindad, värk, domnade fingrar, snacka om att det var svårt att köra bil. Mitt hus är ett bombnedslag men jag ska vila Gnäll gnäll
    Oj, stackarn!!! Kram!

Men hur gick pricktestet - vad är som väntat?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-12 16:04:22 följande:
    Vad bekant det där lät, fast inte fullt så illa för min del från dagens provtagning på VC. Jag har "bara" ett blåmärke som är som 4 st 5-kronor i ena armvecket + att det är en "knöl" i storlek som en enkrona. Och det ömmar om man sträcker ut eller böjer armen. Labbteknikern som stack mig stack in nålen och det gick ju bra, men sen när hon skulle fylla provrören så vred hon på hållaren med nålen så att jag kunde känna hur spetsen av ögat på nålen rispade omring inne i blodkärlet i armen vilket gjorde rätt ont. Jag som inte brukar bry mig det minsta när jag ska stickas grimaserade en hel del del denna gång. Nästa gång som jag ska ta prov på VC ska jag tänka mig för och låta dem ta prover i vänsterarmen i fortsättningen.
    Skickar över en kram till dig med. Usch och fy. Vad tog det för tester denna gång? Akut gissar jag?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-12 16:45:45 följande:
    Kavat skrev 2009-05-12 16:18:33 följande: Inte akut faktiskt utan bara en bra läkare som på telefon höll med mig om "allt" vad gällde de prover jag ville ha tagna och även utökade dem ytterligare lite. Så nu har jag äntligen fått ta transglutaminas istället för antigiladin som förra läkaren tog och sen div blodvärden, dels samma som tagits innan men även kolla järndepåer, B12, folsyra och lite till eftersom jag innan hade lite för få röda blodkroppar som dessutom är lite för små.
    Ah, toppen! Skönt att det finns en och annan läkare som är bra och lyssnar och gör som man säger åt dem.
  • Kavat

Ja, vad kan man säga... Bra med allergiprogram, men lite ähum, avhugget.
    Vad försvann äggallergin? Pricktestet visade inte på allergi och då var hon inte allergisk. Yeah, right. Eller hade hon inga symptom, det försvann liksom ut i luften.
    Det här gör ju inte att förståelsen för att allergierna inte visar på tester blir större i samhället...

Svar på tråden Allergitråden!