Inlägg från: Alicia05sMamma |Visa alla inlägg
  • Alicia05sMamma

Allergitråden!

EMO 979 skrev 2009-03-31 16:13:33 följande:
    Fast den riktiga Kung Markatta är garanterat mjölkfri..och soyafri...
    Vi har klarat oss bra utan att ge choklad, så vi fortsätter på det spåret. Hon har aldrig ätit choklad så hon vet inte vad hon går miste om heller
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-03-31 19:27:42 följande:
    Va bra att du fick i väg det så fort! Hoppas de jobbar på fortare för er!
    Ja jag satte mig igår och skrev i word proogrammet & skrev sedan ut allt och bifogade till själva ansökan. Så får jag skicka in papprerna från vår läkare senare
    Ja nu är det väl bara att hålla tummarna att de går vägen och att de händer ngt inom skälig tid.
  • Alicia05sMamma
    EMO 979 skrev 2009-04-01 08:09:34 följande:
    Ursäkta att jag svarade då...men det lät på dit inlägg som om du tyckte det var synd om henne att hon inte fått för du inte vågade och då svarade jag ju bara att den är mjölk och soya fri om du köper äkta Kung Markatta....
    Varför ber du om ursäkt ?? Nä synd om henne tycker jag inte det är bara för att hon inte får äta choklad. Det är ju inget måste direkt att hon absolut ska ha choklad. Det finns ju annat gott & äta på.
    Men det har hänt att jag letat bara för att se om det finns, men inte hittat ngt som sa sig vara helt rent från soja & mjölk.

Förrstår verkligen inte varför du ursäktar ditt inlägg.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-01 15:25:51 följande:
    Får inte tag i min handläggare idag heller, suck och suck
    Men herregud.... Vad i hela friden är det hon håller på med människan. Det är ju inte klokt att det får gå till såhär.
  • Alicia05sMamma
    Missnööjd skrev 2009-04-01 15:35:07 följande:
    Hej! Min lilla tjej har fått utslag över kroppen och läkaren misstänker citrusallergi. Men något pricktest kommer ej genomföras i ett tidigt skede, vi skall helt enkelt utesluta "citrus, tomat och liknande" för att sedan genomföra en provokation om ett halvår. Uppstår det fler problem undersöks det mer noggrant då. Så till min fråga; vad är liknande i meningen "citrus, tomat och liknande". hon har reagerat på citron, apelsin och tomat. Men är kiwi och ananas och sådant också livsmedel vi bör undvika? Annat som inte är självklart att undvika, men som ändå är nödvändigt? Känner att jag har dålig koll på läget, och vill inte ge tjejen mer besvär än vad hon redan har. Någon som har ett barn med liknande allergi och kan hjälpa mig?
    Jag är allergisk emot apelsin (då speciellt blodapelsin) clementiner och allt vad dom nu heter, samt tomat, röd som gul.
    Däremot går citron bra. Det äter man ju inte heller lika mkt och ofta av som apelsin & tomat.
    Jag tål inte heller kiwi, vilket jag upptäckte för 2 somrar sedan då jag började svullna i halsen. Annanas avskyr jag som pesten så det vet jag faktiskt inte om jag klarar att äta eller inte
  • Alicia05sMamma
    Missnööjd:

Här är lite info

Citrusfrukter är Apelsin, citron, grapefrukt och varianter därav som t ex mandarin, clementin, lime etc. När det gäller produkter är det bara att lusläsa ingrediensförteckningar. Det kan gömma sig under beteckningar som smakämnen, frukt, fruktpektin.
    Det enda Du kan göra i det fallet är att ringa producenten och fråga, de talar då om om det innehåller citrus eller inte. Citronsyra har däremot inte med citrus att göra. Fruktarom har normalt inte med frukten att göra men vill Du vara säker så kontakta även där producenten och fråga.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-01 19:31:03 följande:
    Är det någon som har förslag på hur jag ska gå vidare med fk. Känns ju onekligen meningslöst att sitta och ringa hela tiden. Men hur ska jag få dom att ta beslut (om dom nu inte gjorde det igår) och hur ska jag få reda på om de tog beslut eller hur dom ska gå vidare med min ansökan..... skulle ju vilja ha ett beslut om jag får Vb eller inte.
    Jag hade nog krävt att få prata med denne handläggares chef eller den som är chef för hela kontoret där.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:20:05 följande:
    försöker få tag på min handläggare idag också men det är ju meningslöst.
    Begeriper inte vad människan håller på med igentligen
    Är det såhär hon sköter sina arbetsuppgiter ??

Vore jag du skulle jag ringa och kräva att få prata med chefen på detta kontor. Nån jäkla måtta får det väl ändå vara. Du ska banne mig inte behöva jaga henne per telefon i flera månader.

Skamligt att de lovar flera ggr att ringa upp dig men inget händer. Usch, så upprörd man blir över hur de behandlar folk.
  • Alicia05sMamma
    emmasophia skrev 2009-04-02 10:30:23 följande:
    Hej alla! Har inte kunnat läsa tråden på jobbet i många veckor men nu verkar det fungera. Hemma har jag ingen tid... Så rakt på saken! Lillens doktor hade haft hans journal med sig på en konferens i Göteborg där många barnallergiologer var samlade! Och nu ska vi prova följande: Han börjar med Lomudal G.I 10ml 4x dagligen coh om födöämnespanelen är neg så skall vi introducera TORSK!! Antagligen har studierna visat att de barnen som äter fisk så tidigt som möjligt blir bättre med sina allergier tidigare än de som inte klarar fisken! Förstås är det en annan femma om RAST slår jättehögt mot fisk! Lillen har ju inte klarat av nån mat än han blir ju 1 år snart!! Så jag hoppas såååå på detta att vi iaf hittar NÅT han kan äta. Har någon annan här Lomudal G.I???? Hade aldrig hört talas om det även om min äldsta är oxå allergiger... Och så skall vi försöka byta Neocate till Neocate Advance så småningom... Hoppas det går...
    Hoppas allt ska funka bra för er. Har aldrig hört talas om Lomudal G.I förut. Däremot fick vi neocate advance till dottern, men det funkar inte alls. Det luktar f*n och smakar lika illa trots att man försöker maskera med mat. Men se det går icke. Så vi körde fast
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:34:58 följande:
    har ringt kundcenter nu och dom ska ringa upp igen och när dom nu ringer eller OM rättare sagt så ska jag begära ny handläggare och om jag inte får det så vill jag ha numret till deras chef. *arg*
    Hejja Du gör alldeless rätt !
Svar på tråden Allergitråden!