Missnööjd skrev 2009-04-01 15:35:07 följande:
Hej! Min lilla tjej har fått utslag över kroppen och läkaren misstänker citrusallergi. Men något pricktest kommer ej genomföras i ett tidigt skede, vi skall helt enkelt utesluta "citrus, tomat och liknande" för att sedan genomföra en provokation om ett halvår. Uppstår det fler problem undersöks det mer noggrant då. Så till min fråga; vad är liknande i meningen "citrus, tomat och liknande". hon har reagerat på citron, apelsin och tomat. Men är kiwi och ananas och sådant också livsmedel vi bör undvika? Annat som inte är självklart att undvika, men som ändå är nödvändigt? Känner att jag har dålig koll på läget, och vill inte ge tjejen mer besvär än vad hon redan har. Någon som har ett barn med liknande allergi och kan hjälpa mig?
Jag är allergisk emot apelsin (då speciellt blodapelsin) clementiner och allt vad dom nu heter, samt tomat, röd som gul.
Däremot går citron bra. Det äter man ju inte heller lika mkt och ofta av som apelsin & tomat.
Jag tål inte heller kiwi, vilket jag upptäckte för 2 somrar sedan då jag började svullna i halsen. Annanas avskyr jag som pesten så det vet jag faktiskt inte om jag klarar att äta eller inte