• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu

Jag förstår mig inte på detta med att baka bröd med mix.
    Det blir inte bra...

Brödet får en konstig smak...typ jäst eller nått.
    Hård skorpa men degig innuti.
    vad gör jag för fel

• Mamsie
    Jasusu skrev 2009-04-15 19:42:40 följande:
    Jag förstår mig inte på detta med att baka bröd med mix. Det blir inte bra... Brödet får en konstig smak...typ jäst eller nått. Hård skorpa men degig innuti. vad gör jag för fel
    Glutenfritt/spannmålsfritt?
    Har du i nån typ av vätskesugande fiber eller fiberhusk?
  • Helle76

Idag när Alida kom hem så sa hon att hon hade ont i magen och sen såg jag utslag på båda benen. De hade fått kebab med klyftpotatis på dagis men i det kan det väl inte innehålla mjölkprotein, stod inget om någon sås. Får höra med personalen imorgon om vad hon åt idag.

• Miralicia
    Helle76 skrev 2009-04-15 21:44:47 följande:
    Idag när Alida kom hem så sa hon att hon hade ont i magen och sen såg jag utslag på båda benen. De hade fått kebab med klyftpotatis på dagis men i det kan det väl inte innehålla mjölkprotein, stod inget om någon sås. Får höra med personalen imorgon om vad hon åt idag.
    Kebabkött kan ibland innehålla mjölkprotein dels som bindmedel till köttet i själva spetten som de har på pizzeriorna, men de har knapppast fått sån sorts kebab på fsk. Däremot så kan det ju förekomma mjökprotein i olika kryddblandningar, vasslepulver kan vara ganska vanligt förekommande enligt egna erfarenheter från mjölkallergiskt barn på fsk (med en kokerska som inte visste ("var säker på") om vassle hade med mjölk att göra eller inte).

Sen är det ju vad de hade för klyftpotatis, om det var hemgjord av vanlig potatis som de klyftat och lagat till i ugnen och då kanske inte tänkt sig för utan använt vanligt margarin till långpannan skulle kunna vara ett annat tänkbart mjölkinnehåll. Köpta klyftpotatisar är ju vanligtvis förfriterade i ngn form av veg. olja.
  • Helle76
    Miralicia skrev 2009-04-15 21:55:28 följande:
    Kebabkött kan ibland innehålla mjölkprotein dels som bindmedel till köttet i själva spetten som de har på pizzeriorna, men de har knapppast fått sån sorts kebab på fsk. Däremot så kan det ju förekomma mjökprotein i olika kryddblandningar, vasslepulver kan vara ganska vanligt förekommande enligt egna erfarenheter från mjölkallergiskt barn på fsk (med en kokerska som inte visste ("var säker på") om vassle hade med mjölk att göra eller inte).Sen är det ju vad de hade för klyftpotatis, om det var hemgjord av vanlig potatis som de klyftat och lagat till i ugnen och då kanske inte tänkt sig för utan använt vanligt margarin till långpannan skulle kunna vara ett annat tänkbart mjölkinnehåll. Köpta klyftpotatisar är ju vanligtvis förfriterade i ngn form av veg. olja.
    Tack för svaret. De får ju sin mat från skolresturangen och jag får nog be om att få numret dit så jag kan ringa till dem.
  • Snutten

HEJ!

Jag har ju tidigare skrivit en del om min dotters ansikts eksem. Nu är de mycket bättre när vi har skurit ner rejält på fruktfronten. Vi har börjat ge allergimedicin nu i pollen säsongen och då blev det ytterligare ännu bättre. Nu är det iallafall tänkt att vi ska provocera med mjölk, vi har fått ett schema så det i sig är nog inget problem. Nu till vårt problem: när vi provocerar ska vi väl inte ge antihistamin? Hur blir det då med provokationen i pollentider? Siri reagerar astmatiskt på pollen och i helgen var hennes ögon vattninga och lite kliiga. Är det helt galet att provocera nu? Det är ju aldrig läge känns det som. Men det kanske är så att det inte är sämre nu än någon annan gång. Hur tänker ni när ni provocerar? Samtidigt så tänker jag som så att om hon inte tål mjölk nu så gör hon väl inte det annars heller?

• Miralicia
    Snutten skrev 2009-04-15 22:04:20 följande:
    HEJ! Jag har ju tidigare skrivit en del om min dotters ansikts eksem. Nu är de mycket bättre när vi har skurit ner rejält på fruktfronten. Vi har börjat ge allergimedicin nu i pollen säsongen och då blev det ytterligare ännu bättre. Nu är det iallafall tänkt att vi ska provocera med mjölk, vi har fått ett schema så det i sig är nog inget problem. Nu till vårt problem: när vi provocerar ska vi väl inte ge antihistamin? Hur blir det då med provokationen i pollentider? Siri reagerar astmatiskt på pollen och i helgen var hennes ögon vattninga och lite kliiga. Är det helt galet att provocera nu? Det är ju aldrig läge känns det som. Men det kanske är så att det inte är sämre nu än någon annan gång. Hur tänker ni när ni provocerar? Samtidigt så tänker jag som så att om hon inte tål mjölk nu så gör hon väl inte det annars heller?
    Jag tycker att det inte är ngn större idé att provocera så här i pollentider om man är känslig för pollen. Risken finns att det blir en reaktion bara för att kroppen redan är ansträngd av pollenpåverkan utan att det kanske behöver vara en korrekt reaktion. Hade ni provocerat utan pollensäsong så kanske det inte hade blivit ngn reaktion men nu får ni kanske en reaktion. Och dessutom så behöver hon ju vara utan antihistaminer (även om det varierar hur pass mycket antihistaminer påverkar beroende på vad hon får för reaktioner), men det ger ju inget säkert resultat om hon inte kan vara utan antihistaminer.

Här reagerar ju dottern på kontakt med gräs, utöver multipel födoämnesallergi. Ägg brukar hon reagera på med eksem och beroende på mängd och form ibland lätt rodnad och svullnad runt ögonen och lätt rödflammig i ansiktet. Under förra årets grässäsong så råkade hon få i sig en pyttesmula av pajdeg som innehöll lite tillagat ägg och inom en kvart svullnade hon upp i ansiktet så hon såg ut som hon hade fått påssjuka - och det trots att hon redan stog på daglig antihistamindos. Att reaktionen blev så kraftig beror troligtvis på tt kroppen redan var ansträngd av gräset.
  • Snutten
    Miralicia skrev 2009-04-15 22:39:52 följande:
    Jag tycker att det inte är ngn större idé att provocera så här i pollentider om man är känslig för pollen. Risken finns att det blir en reaktion bara för att kroppen redan är ansträngd av pollenpåverkan utan att det kanske behöver vara en korrekt reaktion. Hade ni provocerat utan pollensäsong så kanske det inte hade blivit ngn reaktion men nu får ni kanske en reaktion. Och dessutom så behöver hon ju vara utan antihistaminer (även om det varierar hur pass mycket antihistaminer påverkar beroende på vad hon får för reaktioner), men det ger ju inget säkert resultat om hon inte kan vara utan antihistaminer.Här reagerar ju dottern på kontakt med gräs, utöver multipel födoämnesallergi. Ägg brukar hon reagera på med eksem och beroende på mängd och form ibland lätt rodnad och svullnad runt ögonen och lätt rödflammig i ansiktet. Under förra årets grässäsong så råkade hon få i sig en pyttesmula av pajdeg som innehöll lite tillagat ägg och inom en kvart svullnade hon upp i ansiktet så hon såg ut som hon hade fått påssjuka - och det trots att hon redan stog på daglig antihistamindos. Att reaktionen blev så kraftig beror troligtvis på tt kroppen redan var ansträngd av gräset.
    Tack för ditt svar. Jo men igentligen vet jag ju att det inte är optimalt att provocera nu men samtidigt så känns det som om att det aldrig är det. Det är förkylningar, eksem, pollen m.m. När ska man göra det?
  • Mama Law

Gomorron alla.... här har varit första lugna natten på länge. Detta tror jag är pga att Wiking fick Betapred för sina eksem och klåda igår. Han ser fortfarande överjävlig ut på händer ben och i ansiktet men bara klådan är bättre så är jag nöjd. Ska maila min handläggare idag på fk för att höra om hon har lämnat i väg ärendet för kvalitetssäkring som hon skulle göra förra veckan.

Hoppas era små har det bra och att ni mår bra.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Jasusu
    Mamsie skrev 2009-04-15 21:05:39 följande:
    Glutenfritt/spannmålsfritt?Har du i nån typ av vätskesugande fiber eller fiberhusk?
    Jag har provat recepten som står på sempers finmix och grovmix,med samma dåliga resultat.
    Jag har även provat ett annat recept med bovete och fibrex mm...för blött och säckade ihop.
Svar på tråden Allergitråden!