• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    emmasophia skrev 2009-04-17 09:10:03 följande:
    Snabba svar saknas!!!! Har någon av barnen här testats på F-Calprotektin??? Min lilles svar tog jag ut precis (kan göra det på mitt jobb) och har har förhöjda värden. Kan betyda så många olika saker, Crohns, Ulcerös kolit, andra tarmsjukdomar etc men äntligen har vi fått nåt svart på vitt varför han inte tål mat!! Han blir 1 år om ett par dagar och har noll födöämnen att äta... Är lite skraj vad som händer nu antagligen coloskopi??? Någon annan här som haft likadana svar men ändå "bara" fått diagnosen allergi?? Måste tilllägga att vi träffar hans doktor om en timme så jag blir nog lite klokare om detta redan idag men vill gärna höra andras erfarenheter!
    Nej, tyvärr aldrig hört om tidigare.
    Hoppas du får svar, återkom gärna.
  • Mamsie
    Snabba svar saknas!!!! Har någon av barnen här testats på F-Calprotektin??? Min lilles svar tog jag ut precis (kan göra det på mitt jobb) och har har förhöjda värden. Kan betyda så många olika saker, Crohns, Ulcerös kolit, andra tarmsjukdomar etc men äntligen har vi fått nåt svart på vitt varför han inte tål mat!! Han blir 1 år om ett par dagar och har noll födöämnen att äta... Är lite skraj vad som händer nu antagligen coloskopi??? Någon annan här som haft likadana svar men ändå "bara" fått diagnosen allergi?? Måste tilllägga att vi träffar hans doktor om en timme så jag blir nog lite klokare om detta redan idag men vill gärna höra andras erfarenheter!
    Sorry, helt obekant för mig.

Lycka till!
  • Kavat

Noblesse,

Mamsie skrev 2009-04-17 09:12:14 följande:
    Jag följer recepten på sempers mixer men lägger i 1-2 tsk fiberhusk per mjölpåse. Prova med att bearbeta hälften av torrvarorna + jäst i vätskan, typ 5 minuter i maskin, innan du blandar ner resten av mjölet tills det blir en klibbig seeeeg gröt-klegga som du klatchar/smetar ner i brödformarna. Lägg i lite socker/sirap så att jästen får nåt att käka på. Testa också att låta degen jäsa en halvtimme i bunken innan du lägger den i formarna och jäser en gång till.
    De gångerna jag gjorde det brödet blev det bra. Men det är ju 250 grader så skorpan blir hård. Och så måste det stå i mitten av ugnen.

Har misslyckats en gång här med mitt recept och då stod det inne för kort tid och jag öppnade efter 30 min vilket resulterade att allt sjönk ihop och blev geggigt.

Det går bättre med färsk jäst än torrjäst och se till att det är rätt temp på vattnet när du blandar.

Lite tips, hoppas du löser det!
  • mrseriksson

hej

Ni som har barn med astma...När räknas den som svår för att FB ska betala ut nått...??

Min son tar symbicort 2 g om dan morgon & kväll...+ 1 tabett singular per dag...

• Mama Law
    Kavat skrev 2009-04-17 09:11:35 följande:
    Från fk fick jag beslut per post. TH ringde och ville ha kontonumret (som jag vet jag fyllt i) och sen mailade hon över en pdf.Men trots att jag skickade in båda besluten och skrev ett brev, låtsades de som ingenting så jag fick påpeka att de visst "glömt" att ens kommentera det andra intyget och brevet. Hon låtsades som hon inte ens läst det. Skickar man 3 papper så kollar man väl på alla 3 papprena?! Löjligt ignorerande!
    Jag håller med man borde ju läsa alla dokument och inte bara välja ett och sen skita i resten!!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat

Mamsie, vi mår väl rätt ok just nu, men våren har varit sådär, men det är jag som varit värst. Upptäckt att jag är laktosintolerans och har glutenintolerans...

• Blå Flygare
    Jag gissar att det är det testet vi tagit, ett bajsprov för att kolla inflammation? Vi fick lätt förhöjt värde (180 mot normala inte över 50) vilket motsvarade en allergisk reaktion. Chrons o. dyl skulle det vara typ 1.000 Om det nu är samma test...
  • Mama Law

Åhh vill ha beslutet nu så jag kan gå vidare med TH.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Slippy
    RaketMorsan skrev 2009-04-16 19:27:13 följande:
    Min dotter ser exakt likadan ut. Hon har utslaget/prickarna på hela kroppenoch får bara i ansiktet ibland. Vi har ingen anning vad hon reagerar mot med vi misstänker ägg.Ska till bvc nästa onsdag. Så då får man väl hoppas att utslagen finns där, så att de kan göra en bedömning.Försvinner din sons utslag fort? eller är de kvar hela tiden? Min dotter har haft utslag mer eller mindre över en vecka. Hon har även kraftigt böjveckseksem.
    Ett tips är att knäppa kort på utslagen när dom är som värst. Våran dotter lyckades nästan alltid va bra när vi skulle till bvc eller barnmott. så jag knäppte kort och tog med och visade.
Svar på tråden Allergitråden!