• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Duckan74

Slippy och K Kavat, tack för svar. Det innebär att en bebis i praktiken ska kunna träffa ett djur emellanåt och utvecklas en allergi märks det rätt snart. Denna mammas oro beror på att hennes bror är väldigt allergisk mot det mesta så hon ville inte ens att svärfars hund skulle få vara i samma rum som bebisen och det lät lite väl extremt i mina öron.

• Slippy

Har redan skrivit detta i äggallegitråden, men jag skriver det här också för jag blir så arg!

Nu har jag återigen hittat en produkt från Nestlé som kan innehålla "spår av" fast den inte är märkt! Brukar inte köpa så mkt burkmat, utan lagar mest själv så man vet vad det är i, men idag stod jag och kikade lite på burkarna ändå...kan ju va skönt att ha nån i reserv hemma. Hittade en gryta med makaroner och när jag läste så stod det att det va varken ägg eller mjölk i. Kikade sen på en annan burk av samma sort och där stod det att den kan innehålla spår av ägg!!!! (Precis samma sak va det med en gröt jag köpte därifrån förut, den innehöll spår av mjölk, men det stod bara på vissa förpackningar! ) Förstår inte ens varför jag tittade på nåt från Nestlé igen, men det va garanterat sista gången iaf! Dom bryr sig ju inte speciellt mkt när man ringer och pratar med dom om det heller. Så dåligt!!!

• Slippy
    Duckan74 skrev 2009-04-16 12:58:12 följande:
    Slippy och K Kavat, tack för svar. Det innebär att en bebis i praktiken ska kunna träffa ett djur emellanåt och utvecklas en allergi märks det rätt snart. Denna mammas oro beror på att hennes bror är väldigt allergisk mot det mesta så hon ville inte ens att svärfars hund skulle få vara i samma rum som bebisen och det lät lite väl extremt i mina öron.
    Jag kan förstå att man som mamma blir orolig och inte vågar. Min syster har hund och vi ville inte ens gå hem till dem när våran dotter va nyfödd. Man är ju ofta väldigt orolig och beskyddande i början. Nu träffar vi ju djur ibland, men är väldigt observanta varje gång trots att hon inte reagerat förut. Som jag har förstått det så är det ganska vanligt att barnen inte reagerar på pälsdjur förrän när dom blir lite äldre (även om en del reagerar tidigare) och det kan man ju aldrig veta när den reaktionen kommer i så fall så det är nog bra att vara lite försigtig iaf.
  • 2små2stora

Vi har hund som ständigt befinner sig i dotterns närhet Men hon har nu sista tiden fått andningsbesvär vad astman beror på vet vi inte men det ska  utredas. Att hon efter 1 år plöstligt skulle bli allergisk mot hunden känns inte riktigt. Skulle jag gissa på ytterligare allergi så är min gissning pollen.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • mrseriksson

3busfrön: Helt omöjligt är det inte att utvekla hund allergi....På första prick testen visade sonen bara björkpollen....sedan 2 år senare markerade det på hund och gråbo....har inte gjort om det sedan.....Vi hade hund som vi just omplacerat pga tidsbrist vid det tillfället och läkaren sa att ifall vi behållt han kunde det ha utvecklas till mera än markeringar.....När sonen är hos en kompis som har 5 små hundar länge brukar han få astma attacker...Han kan ej sova över där ...men visstas några timmar bara....

• Duckan74

Jag förstår Slippy. Det är nog jag som var väldigt "oförsiktig" med allt som förstagångs mamma.

• Slippy
    2små2stora skrev 2009-04-16 13:30:02 följande:
    Vi har hund som ständigt befinner sig i dotterns närhet Men hon har nu sista tiden fått andningsbesvär vad astman beror på vet vi inte men det ska  utredas. Att hon efter 1 år plöstligt skulle bli allergisk mot hunden känns inte riktigt. Skulle jag gissa på ytterligare allergi så är min gissning pollen.
    Min sambo hade hund hemma när han va liten och då va han inte allergisk, men när han blev några år (vet inte exakt hur många) så blev han allergisk mot pälsdjur, så det kan ju hända iaf.
  • 2små2stora
    Slippy: vi hoppas verkligen inte att det är hunden för den är dels J's bästa vän och makens jaktkamrat. Även om jag gärna skulle slippa skällandet
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Slippy
    2små2stora skrev 2009-04-16 16:58:25 följande:
    Slippy: vi hoppas verkligen inte att det är hunden för den är dels J's bästa vän och makens jaktkamrat. Även om jag gärna skulle slippa skällandet
    Aj då, det va ju tråkigt i så fall, men det kan ju lika gärna vara pollen hon reagerar på. Det är ju såna tider nu. Håller tummarna för er.
Svar på tråden Allergitråden!