• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Amulett
    ysla skrev 2009-04-11 09:10:29 följande:
    Hej! Vi har en pojke som är allergisk mot mjölk och sannolikt mot en del annat också, men i mindre grad. Jag undrar vad ni med allergiska barn väljer för tvättmedel?
    Gissar att man får testa sig fram vad som fungerar för just din kille, om han verkar reagera på tvättmedlet. Vi har inte märkt något sådant som tur är. Vi använder Skona parfymfritt. Men å andra sidan bor vi i hyreshus och maskinerna är urusla på att skölja ur facken ... så det kommer nog med både det ena och det andra ibland även om jag försöker att få bort det mesta innan jag börjar tvätta.
  • Thea och Ebba

Hej.

Är denna länk bara för mat allergi???
    Om någon vet nått om djur/pälsallergi på barn.

De är så att vår dotter har varit mer eller mindre förskyld sen hon föddes för 1.5 år sen. Och tanken slog mig först i helgen när vi kom till mina svärföräldrar. Vi har nämligen 4st katter hemma. Men dom får inte vara i dotterns rum eftersom dom ´då kissar i hennes säng. Men nu under helgen när vi varit bortresta så har vi haft med oss katterna o dom har då bott i samma rum som vi har sovit i. Plus att dom har två hundar som FÄLLER massor. Och vår dotter va rätt bra när vi åkte hemifrån. Men efter första natten borta så poff så va hon BOM förskyld igen

Någon som varit med om detta. Eller hur gick de till när ni kom på att era barn va allergiska mot förmodligen djur???

Kram på er alla o är tacksam för alla svar.

• Snutten

Thea och Ebba: Min dotter tål inte katter men hon reagerar astmatiskt, och har astma hosta i ett dygn ungefär efter det att hon har träffat katt. Hundar tål hon däremot. Vi upptäckte det när hon var 2 år ungefär. Men vi har inga hundar eller katter i familjen eller i den riktigt nära bekantskapskretsen.

• Thea och Ebba

Ok... ja vår dotter har ju förkylningsastma. Men de kanske egentligen är allergiastma???

• smeo

Thea o Ebba

Redan när vi kom hem från BB vart vår dotter snorig o hade svårt att amma snoren täppte ju lufthålen Genomskinligt snor rann hela tiden från hennes näsa. det var problem i ca 3 mån tills jag bestämde mig för att testa om hon var allergisk mot vår HUND

Jag tvättade kläder o la i rena väskor o så hälsade vi på hos min syster i sthlm o bodde där ett par dagar.
    Redan vid 1:a amningstillfället -då vi kom fram o bytt kläder (hundsporer finns ju i alla textilier)- var hon snorfri
    När vi kom hem efter några dagar började besvären direkt igen
    synd för vår hund var inte gammal men vi sålde hunden. och hon mådde bra fortsättningsvis.

Idag är hon 14 år allergin har växt bort och vi har 2 hundar här hemma.

• Helle76

Igår så fick vår dotter som är 5 månader puré med fisk i och hon fick som nässelutslag på ena armen efter någon timme, men idag är det borta. Kan det försvinna så fort om det är nässelutslag?

• Amulett
    Helle76 skrev 2009-04-13 07:05:51 följande:
    Igår så fick vår dotter som är 5 månader puré med fisk i och hon fick som nässelutslag på ena armen efter någon timme, men idag är det borta. Kan det försvinna så fort om det är nässelutslag?
    Oh ja. De kan försvinna snabbt. När sonen fick (får?) nässelutslag av mjölkprotein försvann de inom 30-45 minuter. (Han fick nog själva utslagen främst från att ha fått gröt med mjölkprotein på huden. Och vi torkade snabbt bort det) Då var han 5,5 mån och sedan dess har vi hållit honom i från mjölk, så jag vet inte om det går lika snabbt idag
    Gissar att det kanske tar lite längre tid att försvinna om man får utslagen pga något man har i kroppen, eftersom det inte är lika lätt att torka bort ... Men visst kan de försvinna snabbt.
  • Slippy

Ser att det skrivits lite om utslag som försvinner snabbt här ovanför. Vi har ju börjat om med att introducera olika livsmedel till lilltjejen eftersom hon aldrig blev bra och det va svårt att veta vad som orsakade alla prickar. Testade kyckling igår och tyckte att hon hade blivit lite ( inte speciellt mkt alls) rödflammig på magen efter ca en timme, men efter ytterligare nån timme va det helt borta igen. Va tror ni om det? Reagerade hon på kycklingen? Idag är hon också jättefin i hyn. Tänkte ge henne kyckling idag igen så får vi se om det blir lika då. Va ju ytterst lite så det känns inte som att det va nån reaktion, men det kanske kan räcka med lite rödflammigt för att det ska vara en reaktion på kycklingen?

• Miralicia
    Slippy skrev 2009-04-13 08:38:53 följande:
    Ser att det skrivits lite om utslag som försvinner snabbt här ovanför. Vi har ju börjat om med att introducera olika livsmedel till lilltjejen eftersom hon aldrig blev bra och det va svårt att veta vad som orsakade alla prickar. Testade kyckling igår och tyckte att hon hade blivit lite ( inte speciellt mkt alls) rödflammig på magen efter ca en timme, men efter ytterligare nån timme va det helt borta igen. Va tror ni om det? Reagerade hon på kycklingen? Idag är hon också jättefin i hyn. Tänkte ge henne kyckling idag igen så får vi se om det blir lika då. Va ju ytterst lite så det känns inte som att det va nån reaktion, men det kanske kan räcka med lite rödflammigt för att det ska vara en reaktion på kycklingen?
    Det är svårt att säga sådär bara på ett tillfälle, så jag tycker att ni bör testa med kyckling vid fler tillfällen innan ni drar någon slutsats av det.

Vad är det som hon är bekräftat allergisk mot?

Och appropå kyckling är ett tips att ni använder er av majskyckling när ni nu ska introducera kyckling, vanlig kyckling är oftast uppfödd på foder som brukar kunna innehålla såväl spannmål, soja, fiskmjöl och ägg och som kan finnas rester av i själva köttet som man kan reagera på om man är extremt känslig för de sakerna. Majskyckling är ett snällare alternativ ur den synvinkeln.
  • Helle76
    Amulett skrev 2009-04-13 08:05:01 följande:
    Oh ja. De kan försvinna snabbt. När sonen fick (får?) nässelutslag av mjölkprotein försvann de inom 30-45 minuter. (Han fick nog själva utslagen främst från att ha fått gröt med mjölkprotein på huden. Och vi torkade snabbt bort det) Då var han 5,5 mån och sedan dess har vi hållit honom i från mjölk, så jag vet inte om det går lika snabbt idag Gissar att det kanske tar lite längre tid att försvinna om man får utslagen pga något man har i kroppen, eftersom det inte är lika lätt att torka bort ... Men visst kan de försvinna snabbt.
    Det var snabbt som det försvann. Fick ni göra allergitest på honom när han var liten?
Svar på tråden Allergitråden!