• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • 2små2stora
    Slippy skrev 2009-04-16 18:52:37 följande:
    Aj då, det va ju tråkigt i så fall, men det kan ju lika gärna vara pollen hon reagerar på. Det är ju såna tider nu. Håller tummarna för er.
    Med tanke på att det kom plötsligt nu i början på april så skulle det kunna vara pollen, jag är svårt pollen allergisk så anlagen finns där.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Slippy
    Lantani skrev 2009-04-16 13:01:29 följande:
    bilderna i mitt galleri kan det vara allergi hos sonen?eller vad tror ni?
    Ser ju ut lite som eksem. Han är ju välldigt röd också. Jag skulle kolla upp det om jag va du. Antingen på bvc om du är nöjd med dom eller annars ringa vårdcentralen.
  • Lantani

Har kommit fram till att det förmodligen är överkänslighet för äpple och päron. Jag själv är pollenallergisk och är även mot äpple/päron.
    Bvc var vi hos i tisdags, men hon trodde inte det var något sånt, men nu är han värre än då tycker jag.

• RaketMorsan
    Min dotter ser exakt likadan ut. Hon har utslaget/prickarna på hela kroppen
    och får bara i ansiktet ibland. Vi har ingen anning vad hon reagerar mot med vi misstänker ägg.
    Ska till bvc nästa onsdag. Så då får man väl hoppas att utslagen finns där, så att de kan göra en bedömning.
    Försvinner din sons utslag fort? eller är de kvar hela tiden?
    Min dotter har haft utslag mer eller mindre över en vecka. Hon har även kraftigt böjveckseksem.
  • Lantani
    RaketMorsan skrev 2009-04-16 19:27:13 följande:
    Min dotter ser exakt likadan ut. Hon har utslaget/prickarna på hela kroppen och får bara i ansiktet ibland. Vi har ingen anning vad hon reagerar mot med vi misstänker ägg. Ska till bvc nästa onsdag. Så då får man väl hoppas att utslagen finns där, så att de kan göra en bedömning. Försvinner din sons utslag fort? eller är de kvar hela tiden? Min dotter har haft utslag mer eller mindre över en vecka. Hon har även kraftigt böjveckseksem.
    Det har varit där rätt så länge, typ en vecka, men blev värre och rött idag.
  • RaketMorsan
    Lantani skrev 2009-04-16 19:45:16 följande:
    Hur långt efter de fått mat de är överkänsliga mot reagerar dem?
    Det är jätte olika. Ibland på en gång. Vår dotter ä r allergisk mot mjölk och då brukar det oftast ta ett tag minst 2-3 timmar iallafall eller längre.
    Vi misstänker ju som sagt äggallergi, då reagerar hon på engång med dessa utslag.
  • Helle76
    Så där såg Thilde med ut när vi provocerade md mjölk, så självklart kan det vara allergi.
  • Lantani
    Helle76 skrev 2009-04-17 07:39:45 följande:
    Så där såg Thilde med ut när vi provocerade md mjölk, så självklart kan det vara allergi.
    Ja vi får väl se vad bvc säger. Igårkväll blossade de upp igen (har inte fått någon mer mat än ersättning sedan 8 igår morse) och så att han började klia, så därför kan ni ju tänka hur natten varit... Nu är kliandet borta verkar det som men ska ringa bvc vid 915
  • Glass

Hej på er här inne.

Ni är förmodligen rätt pålästa när det gäller allergier, så jag passar på attt fråga er helt enkelt.
    Om ett barn har en allergi, blir den då värre om barnet utsätts för det den inte tål? Blir barnet mer och mer allergiskt?

Vi har en dotter på 3 månader nu och jag har ingen aning om hon är allergisk, men hon blir det säkert eftersom hennes pappa och jag är det.

Kan de på bvc se om det är allergi om hon har utslag?

Svar på tråden Allergitråden!