• Freja77

Kramp i vaderna

Vaknade härom natten och hade sån fruktansvärd kramp i vaderna.
    Mest i den ena. Tog lång tid innan det släppte, dagen efter kunde jag knappt gå, så fick gå hem från jobbet.
    Inatt försökte jag sova med benen högt, men fick små kramper iaf.
    Är det någon som har något tips om vad jag kan göra för detta!?
    Värken gör mig galen.....

• Svar på tråden Kramp i vaderna
  • JMA84

Jag började använda stödstrumpor och sedan dess har mina kramper i vaderna försvunnit helt

Min BM gav rådet att äta grapefrukt, tydligen ska det hjälpa också?!

• Tärning6

Dricka mycke vatten de hjälper på mig å sen stödstrumpa har jag hört ska vara bra men har dock inte provat sj

• malinafisa

jag har oxå det på nätterna och jag sträcker bara på tårna mot ansiktet och sen slappnar av, så är det borta. Men magnesium är bra mot kramp normalt sett så...

• Minxy

Stödstrumpor! Dom var min räddning när jag väntade sonen. Hade sån HEMSK kramp i vaderna på nätterna!

***S+M=L***
  • glasbubblan

En liten omväg, men ändå. Jag var konstant sugen på Tonic Water förut, men nojade lite för att den innehöll kinin. Gjorde research och hittade på väldigt många ställen att folks BM rekommenderade just drycker innehållande kinin mot vadkramper. Många diskussioner handlade om huruvida det är farligt med kinin eller inte. Kinin är febernedsättande och används bla mot malaria. Kollade i Fass och där står det att en viss sorts medicin som innehåller 100 mg kinin inte kommenderas till gravida kvinnor. I Schweppes Tonic Water finns det 70 mg per liter. Utifrån dessa fakta mailade jag till Livsmedelsverket och frågade vad de trodde om "farligheten". De menade att man inte bara tar en tablett när man medicinerar och att man måste dricka extremt mycket Tonic för att komma upp i de nivåer som möjligen, kanske, eventuellt skulle kunna vara farliga.

Men: Tonic Water, Grappo och annan läsk som innehåller kinin sägs alltså vara bra mot vadkramper. Och dessa läskedrycker är också att räkna som ofarliga (i och med att det Livsmedelsverket inte har några synpunkter, vare sig på sin hemsida eller som svar på direkt fråga.)

• Mee90

Hmm det var intresant =) Har också problem med kramp i vaderna och vaknar av det om jag sträcker mig i sömnen (specielt då) Tänkte själv rekomendera att stäcka på tårna mot ansiktet, det brukar dra ut en kramp in action annars vet jag inte för utom att jag läst att man kan förebygga kramper genom att stetcha tårna mot ansiktet mot ex. säng gaveln eller i luften när man lägger sig och så. Har inte haft några jätte problem sen jag började med det men man kanske ska prova dricka lite grappo också då kanske =)

• glasbubblan

Det där med att sträcka tårna mot ansiktet har jag också hört. Jag brukar försöka göra det själv också, när jag får kramp i vaderna och oftast funkar det.

• ZZzzz

Man ska äta banan just för at det innehåller så mycket magnesium har jag hört. Men prova magnesiumtilskott annars.

• Billabong

Ni som tipsar om stödstrumpor - sover ni med dem på? Eller hjälper det att ha dem om dagen för att slippa kramp om nätterna?

Svar på tråden Kramp i vaderna