• Freja77

Kramp i vaderna

Vaknade härom natten och hade sån fruktansvärd kramp i vaderna.
    Mest i den ena. Tog lång tid innan det släppte, dagen efter kunde jag knappt gå, så fick gå hem från jobbet.
    Inatt försökte jag sova med benen högt, men fick små kramper iaf.
    Är det någon som har något tips om vad jag kan göra för detta!?
    Värken gör mig galen.....

• Svar på tråden Kramp i vaderna
  • Rosebuddy

Ett sätt att förebygga är att göra "tåhävningar"
    Upp på tå, sen ner..osv...... vet sj inte om d funkar, men d stod med som bra träning i boken "Vänta barn" som jag fick på min inskrivning

• Minxy
    Billabong skrev 2009-04-03 22:30:42 följande:
    Ni som tipsar om stödstrumpor - sover ni med dem på? Eller hjälper det att ha dem om dagen för att slippa kramp om nätterna?
    Jag hade mest bara på dom under dagen, men jag tror mig minnas att jag hade dom en eller två nätter också, när jag hade som värst med kramper.
    ***S+M=L***
  • Freja77

Tackar för alla tips!!
    Nu är stödstrumpor införskaffade och magenecium tillskott.
    Hoppas på att det ska bli bättre nu.
    Benen känns ju som "stubbar". Med dessa ben orkar jag inte fortsätta att jobba heltid tyvärr, för jag har ett mycket "gående" arbete.
    Hoppas hoppas det blir bättre nu =)

• Annen81

Jag har också problem med kramp i vaderna. Brukar vakna upp minst ett par nätter i veckan med kramp och kan inte göra annat än ligga och kvida av smärtan. Får även problem dagarna efter, det känns som extrem träningsvärk. Jag har tyvärr inget tips för att undvika kramp, har testat det mesta själv men inget hjälper. Kan tillägga att jag innan graviditeten haft kramp max 2-3 i hela mitt liv så det är väl bara att hoppas att det försvinner efter graviditeten.

• milli79

Jag tar oxå extra magnesium & använder stödstrumpor på dagarna. Min BM sa oxå att zink & b-vitaminer kan hjälpa.

• Sjöhästen77

Jag använder stödtrumpor på dagarna och stretchar vaderna varje kväll innan jag går och lägger mig. Än så länge har det fungerat, jag har inte fått kramp. Fast ibland kan det nypa till lite lätt när jag sträcker på mig i sömnen fråmåt morgontimmarna. Men då vaknar jag och vinklar upp fötterna/tårna. Då går det över direkt.

Mitt tips är att ni testar att stretcha vaderna varje kväll innan ni lägger er. Och håll ett tag då. Kör typ 45 s på varje vad och gör det 2 ggr på varje, d.v.s. 2*45 s. Då borde det bli bättre.

Antar att man blir lite överansträngd i musklerna av att gå och bära på de extra kilona. Då är det bra att sträcka ut dem emellanåt.

Och glöm inte stödstrumpor, finns på apoteket.

• patti87

magnesium! :) funkar för mig iallafall..och när krampen väl kommer ska man ta tag i tårna och dra dom mot sig...(benet ska vara helsträckt) krampen försvinner nästan direkt då..

• Billabong
    patti87 skrev 2009-04-04 18:35:00 följande:
    magnesium! :) funkar för mig iallafall..och när krampen väl kommer ska man ta tag i tårna och dra dom mot sig...(benet ska vara helsträckt) krampen försvinner nästan direkt då..
    Det där med att ta tag i tårna blir svårare och svårare ju störe magen blir...
  • Mitt hjärta är hemma

Hade också dessa fruktansvärda kramper. Min bm trodde det berodde på järnbrist. Det var dock magnesium som slutligen fick bukt med problemet. Det var dessutom helt uppenbart att det verkligen var magnesiumtabletterna som hjälpte och inget annat. Kinin (grape) eller järn gjorde ingen som helst nytta för mig.

• Dezert Roze

Läste i Bonniers Barn Bok "Vanliga krämpor" angående Kramp under graviditeten. Där sägs det att det kan bero på kalciumbrist.
    Man bör:
    *Massera musklerna som får kramp
    *När smärtan har släppt bör du röra på dig en liten stund för att förbättra cirkulationen
    *Läkaren kan skriva ut kalciumpreparat och D-vitamin åt dig.

D-vitamin behövs för kroppens omsättning av kalcium och fosfat.
    Några livsmedel som innehåller D-vitamin:
    *Tonfisk i olja, makrill, sill, strömming, lax, gädda, torsk
    *Lätt-fil, -mjölk, -yoghurt

Som gravid sägs det att man behöver 10 microgram/dagligen

Svar på tråden Kramp i vaderna