• Freja77

Kramp i vaderna

Vaknade härom natten och hade sån fruktansvärd kramp i vaderna.
    Mest i den ena. Tog lång tid innan det släppte, dagen efter kunde jag knappt gå, så fick gå hem från jobbet.
    Inatt försökte jag sova med benen högt, men fick små kramper iaf.
    Är det någon som har något tips om vad jag kan göra för detta!?
    Värken gör mig galen.....

• Svar på tråden Kramp i vaderna
  • Cacaoo

Jag fick kramper i vaderna nästan varje natt, oftast var det i högern. och det gjorde så fruktansvärt ont.
    Fick ett tips utav en barnmorska att lägga salt under tungan för då gick de snabbt ut i kroppen och krampen släppte. Jag provade å tyckte att de hjälpte ,kan ju bara varit inbilldning också, men försöka skadar ju inte.
    Sen tyckte jag att bara ha saltkaret på nattduksbordet hjälpte{#lang_emotions_smile}

Så fram med det stora saltkaret{#lang_emotions_laughing}

• Fröken Freda

Vet inte om någon skrivit det redan men skriver iaf.
    Kramp beror inte sällan på vätskebrist och kan därför ofta avhjälpas med mer vätska (vatten). Men jag vet inte om det gäller när man är gravid men det brukar funka annars. Kanske värt att testa att dricka lite extra vatten om inte annat.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • mammadonna

Jag har börjat massera mina vader med TENS-apparat! Och jag har inte haft kramp sen jag började med det..

• diadem

Det sägs ju att låga halter av kalcium och vadkramp kan ha ett samband. Ni som är väldigt besvärade kan ju testa att inta mer kalcium.

Jag får kramperna lite då och då, faktiskt sen jag började dricka ett glas mjölk extra om dagen har det slutat, men det kan lika gärna vara inbillning eller en tillfällighet. Det brukar iallafall komma tidigt på morgonen och jag brukar vara ganska snabb att ta spjärn mot sänggaveln med foten och pressa hälen bak och tårna fram och då slipper jag ha ont efteråt.

• Makimaki
    Suzzie skrev 2009-05-08 17:21:42 följande:
    Drabbas också av återkommande vadkramp i just högern under nätterna. Tänkte inatt på att det är den värsta smärta jag någonsin känt. Någon som redan fött ut en bebis och kan göra en jämförelse mellan de 2 smärtorna? Tänker mig att det ska kännas lite liknande... Vore skoj att höra!
    Precis vad jag tänkte på häromdan!!! För den här typen smärtan är definitivt den mest intensiva jag någonsin har känt!
  • Mika77

Lunalena; jag har redan börjat få kramp och jag är bara i v 14! Någon mer som fått det så tidigt??
    Finns ju mysigare sätt att vakna upp på än med kramp Jag märker att det börjar kännas när jag sträcker mig så då får jag avsluta det i alla kvickt!

• Miracle09

Ok. Det var tidigt. Jag är med i v14 och går i princip och väntar på den dagen det kommer. Men man får väl testa det med att dricka mycket mjölk. Kan ju vara värt det. Sen är det ju bara bra också, mjölk. :)

• coolabruden

d e ju smärtor på olika ställen av kroppen. men en kramp slutar ju efter ett litet tag, men oftast har man ju födslovärkar ganska länge innan man föder.
    den gör ont med födslovärkar men man glömmer dom efter ett tag. då vill man ha ett till barn, fast de gjorde så jävlit ont..
    dom brukar ju säga att födslovärkar är typ mensvärk upphöjt ti 10.000. så ni kan ju tänka er då att d nog gör ont. menn ack så härlit sen med en bebis på bröstet

• Dezert Roze

Alltså jag undrar lite över detta mer o mer (kramp i vaderna)

Jag är i vecka 35 gravid nu och innan igår på morgonen hade krampen lyckats fastna endast två ggr under min graviditet. Som sagt, jag kunde hantera den innan den helt kom när jag var halvvaken på morgonen (Varning: sträck ej hela kroppen utan stanna halvvägs vid höfterna) Tråkigt men ett måste!
    Men nu igår på morgonen, kom den först i vänster vad mitt i ljuva sömn. Vakna med smärta plötsligt fast klarade ändå av att göra mig av med den snabbt! Somnade om, plötsligt vaknar jag av VÄRLDENS mest HEMSKA kramp i HÖGER VAD... oh fyyy vad ont, jag fick panik (min man var på toa o hörde bara tjut) Han kom springande in till mig och tog tag om benet men denna gång hjälpte det inte snabbt, det varade länge... Han lugnade ner mig och la mig till sängs igen samtidigt som han masserade mina ben SÅ KOM KRAMPEN plötsligt IGEN för tredje gången samma morgon! O den varade lääääääääääääääänge o det gjorde sååååååååå ont =((((( att jag fick panik o hela magen knep ihop o där fick jag också plötsligt värk! Tårarna rann o jag kände mig totalt misshandlad i vaderna, speciellt i den högra! Jag kan knappt gå på mitt högra ben idag utan att det värker i vaden!

Imorgon har jag ändå tid hos BM o ska ta upp det med henne!
    Jag följer alla tips o råd o får se om det blir bättre!
    Kanske ska börja inta magnesium som ett tillskott också så att kalcium binds bättre, ökar kalcium intaget också och vatten så klart... men problemet är att man nu inte bara måste kissa stup i kvarten; det blir "stup i minuten" typ!!!
    Ska prova salt-metoden också!

• Fru Vendela

Vaknade mitt i natten av en förskräcklig smärta i höger vad. Bara skrek rakt ut så ont gjorde det. Har aldrig haft kramp förut så jag var inte riktigt beredd. Min stackars make trodde att förlossningen var på g...

Skall komma ihåg att sträcka tårna mot ansiktet om det händer igen, vilken jag verkligen hoppas att det inte gör för det var inte trevligt. Är jätteöm idag och det känns som jag har världens träningsvärk.

Svar på tråden Kramp i vaderna