• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • Snuffe
    Morrisey skrev 2009-04-03 15:59:33 följande:
    Här kämpar vi också med maten. Sedan tre veckor tillbaka kräks Emil upp all mat. För en vecka sedan började vi med zantac vilket resulterat i att han haft diarée också de senaste dagarna. Han vill inte ha någon mat det enda vi får i honom är ersättning och lite välling men allt kommer upp igen. Innan älskade han gröt och en del puréer gick oxå ner, nu vägrar han äta något.Nu har han blivit inlagd med matdropp till i morgon för att se om han får behålla något om det kommer sakta, sakta in. Vi får hoppas att det funkar. Dessutom tar de bort zantacen eftersom den inte verkar hjälpa alls, för han kräks snarare mer. Blä!
    Nu kommer jag inte ihåg hur gamma Emil är men är inte Losec ett alternativ? Zantac funkade inte heller på Olivia, och jag vet 3 andra barn som det heller inte har funkat på men som nu står på Losec och det funkar kanon.
  • knäppisen
    hjärterum skrev 2009-04-03 11:31:19 följande:
    Vet ej var jag ska teckna försäkring... Min son på snart 4år kanske har en neurologisk sjukdom.Han har rätt dålig balans. Och har gärna ena handen/armen upp då han springer. Ska i kontakt med läkare men kollade försäkringar nu vid ev ekonomiskt behov.
    Det är svårt att få sjukförsäkring för barn med neurologiska handikapp, ja, alla handikapp eller alla misstankar om handikapp eller avvikelser överhuvudtaget faktiskt. En olycksfallsförsäkring får du i nästan vilket bolag som helst utan hälsoprövning men det är nog inte det du är ute efter. ACE Europe har en olycksfallsförsäkring som även ger lite ersättning om man ligger inlagd på sjukhus pga sjukdom (fast den delen gäller inte första året tror jag).
  • knäppisen
    numberone skrev 2009-04-03 12:32:26 följande:
    Nu har jag grävt ner mig själv i ett hål igen....ett djupt!! Jag är helt slut, jag orkar inte längre... jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ellen sätter allt utom gröt och yoggi i halsen och det går inte längre att ha henne på att vettigt sätt i knät när man matar, hon blir stel som en pinne och när det lossar så kastar hon sig framåt. Jag känner mig så förbannat ensam. Det känns som om anders inte lyfter ett finger när det gäller Ellen och det är jag som får ta ALLT.... alla kontakter, alla samtal, all matning, träning osv. Jag kommer knappt ur sängen pga värken i ryggen och jag förstår inte hur livet överhuvudtaget ska gå ihop när lillasyster kommer. All rädsla kring den lilla i magen hänger över mig jämt och jag har svårt att se att det ska kunna gå bra denna gången....
    usch vännen, så jobbigt du har det just nu. En reflektion bara, vad händer om du struntar i alla kontakter, samtal, träning osv ? Ofta målar vi in oss själva i ett hörn för att vi är så jävla duktiga och tar på oss tusen grejer när det vi egentligen borde göra är att delegera. Med fast och bestämd röst så ingen tvekan finns om vad som ska göras och av vem. Det är läskigt att tappa kontrollen över allting, men det är faktiskt väldigt skönt att få hjälp med allt det praktiska. Det känns som att ni måste ta ett allvarligt snack med varandra just nu, innan du brister helt.
  • Morrisey
    Snuffe skrev 2009-04-03 17:31:39 följande:
    Nu kommer jag inte ihåg hur gamma Emil är men är inte Losec ett alternativ? Zantac funkade inte heller på Olivia, och jag vet 3 andra barn som det heller inte har funkat på men som nu står på Losec och det funkar kanon.
    Emil är 9½ månad. Vet inte hur tidigt man kan få Losec. Nån som har koll på det?
    ♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Jozze

Uppenbarelse:
    I dag har jag haft ett långt samtal med ett assistentbolag... och så skönt det var!
    Va FAN har jag inte lyssnat på alla CP-morsor tidigare för? 
    Jag kan få tiden att räcka till för Julias behov, genom att ha assistent eller att själv kunna gå in på timmar.
    Det är otroligt hur mycket tid som går åt till att göra saker... som man inte ens tänker på att det tar tid. 
    Jag hoppas VERKLIGEN att vi får assistans. Jag tror det skulle få bort en stor börda från mina axlar.
    Nu är det bara att vänta på ett läkarbetyg som vi bad om för 1 månad sedan... Men snart är det väl påsk, så nån snäll liten påskhare kanske kommer med läkarintyget i tid. Eller så är det en elak påskhare som har käkat upp det tillsammans med all choklad.
    Hihihi...

Kom i håg att ta kort på era påskgummor och påskgubbar i påsk!

• hjärterum

Kan man prova ansöka om barnförsäkring i Skandia eller Trygg Hansa?
    Vilken av dem har bäst villkor för ev neurologisk/medfödd sjukdom?
    vårdbidrag etc?

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • mamman i skogen
    hjärterum skrev 2009-04-03 20:39:47 följande:
    Kan man prova ansöka om barnförsäkring i Skandia eller Trygg Hansa?Vilken av dem har bäst villkor för ev neurologisk/medfödd sjukdom?vårdbidrag etc?
    Man får ju inte ens försäkring om barnet har böjveckseksem men försöka kan man alltid   Vet att fler har lyckats få sina barn försäkrade via sin fackliga försäkring annars är det tyvärr bara olycksfall som våra barn med ngn form av funktionsnedsättning kan få.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • hjärterum
    adams family skrev 2009-04-03 20:51:57 följande:
    Man får ju inte ens försäkring om barnet har böjveckseksem men försöka kan man alltid   Vet att fler har lyckats få sina barn försäkrade via sin fackliga försäkring annars är det tyvärr bara olycksfall som våra barn med ngn form av funktionsnedsättning kan få.
    Även fast det inte gjorts någon utredning än på min son?
  • hjärterum

Jag har funderingar på skandia eller Trygg Hansa annars eller vilka har bärst villkor för barn?Har även min lille som ska försäkras.

• mamman i skogen
    hjärterum skrev 2009-04-03 20:53:09 följande:
    Även fast det inte gjorts någon utredning än på min son?
    Men har ni haft ngn läkarkontakt så står det ju i jounaler ang misstankar..

Tror att du får bättre lycka att söka information om vilka försäkringar som är bäst via andra vägar än i denna tråden för tyvärr så har ju inget av våra barn godkännt stämpel i rumpan för att gå igenom för en försäkring Tror de flesta har ACE här. Men frågor om kommun LSS LASS habilitering och FK är vi bra på så där kan vi hjälpa till

Ang vårdbidrag så är detta inte en fråga för fösrsäkringsbolagen utan detta är det försäkringskassan som sköter det är en rättighet om man har ett barn med funktionsnedsättning som kräver merarbete.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!