• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • numberone

Får jag beklaga mig och gnälla lite till... Jag är säkert i mångas ögon grymt ytlig på en del sätt. Ett av mina största intressen är inredning (tyvärr har inte plånboken de rätta möjligheterna men kanske en dag) Jag älskar att åka runt på loppisar och fynda för att sen slipa, måla och göra om... Jag älskar vitt, vitt och vitt, vi har i de rum vi hunnit göra om vita väggar och lite vitlaserade golv, det är mycket vita möbler och gardiner med piffning i nån annan färg i form av kuddar, filtar och ljus.... Jag gillar även när det inte är överbelamrat med saker och nu sitter jag här med ett barn med handikapp som kräver enormt mycket både i tid och plats och det är nog mycket det där med att det tar plats som gör mig stressad och mår skit emellanåt. Helst skulle jag vilja spraymåla alla stålgrejer på pandan vita och sy fina överdrag till kuddarna i stolen för att den ska passa in hemma hos oss (men det får man ju inte på lånade grejer) .... Nu är den ett MONSTER som står här jämte, tro nu inte att jag inte är glad för den, den hjälper ju trots allt ellen och det är guldvärt men den inkräktar så vansinnigt på mitt största intresse i livet. Dessutom fick vi två super bra lekbord och en lekställning till stolen men vart i hela världen ska jag förvara allt. Dessutom kommer ju en pippigul pony och sen ev. andra grejer.... vi har ju redan den blå badstolen.... Jag gråter inombords av hur dessa grejer stressar mig... jag känner att jag inte får plats i mitt eget hem längre... USCH vad illa det låter men nu kanske förstår hur jag menar... Vi har ett hus som är delat på två plan+ en källare och golvytanpå varje våning är 55 kvm. Det är inte mycket yta att röra sig på..... Ledsen att det blev långt å jätte egognälligt....

• mamman i skogen

design och färg på hjälpmedel får man kräkas galla över  du kanske ska byta tema i inredningen tills nästa lilla kommer för kladdiga barnhänder med choklad och annat mojs på behöver matchande färg på inredningen Här hemma kör vi med våga vägra nya möbler och tapeter innan loppan är 3 år allt nnat skulle ge mig hjärtatack men nu kan jag tom ha en ljusstake och en blomvas på bordet en halv dag det är ett framsteg....

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • numberone
    adams family skrev 2009-04-06 21:05:15 följande:
    design och färg på hjälpmedel får man kräkas galla över  du kanske ska byta tema i inredningen tills nästa lilla kommer för kladdiga barnhänder med choklad och annat mojs på behöver matchande färg på inredningen Här hemma kör vi med våga vägra nya möbler och tapeter innan loppan är 3 år allt nnat skulle ge mig hjärtatack men nu kan jag tom ha en ljusstake och en blomvas på bordet en halv dag det är ett framsteg....
    Det är fruktansvärt.... jag fattar inte vem som kom på att vi gör allt i så starka färger som möjligt.....och så stort och otympligt som det bara går.... Det blir ju inte ens smått om man plockar i sär allt.... Skulle jag byta färg här hemma så skulle jag inte trivas överhuvudtaget... men jag förstår vad du menar
  • mamman i skogen
    numberone skrev 2009-04-06 21:12:09 följande:
    Absolut jag ser mitt elände arje dag och drömmer om nytt köksbord och soffa och lite trevligt lul lull här och där men med min tornado till tjej skulle det bli kaos och hon skulle förmodligen få flytta hemifrån vid blott två års ålder om jagskulle lägga enegi på att hålla hemmet i trim eller så skulle de hämta mig i vit tröja med långa ärmar.......
  • Jontesfru

ja det är märkligt det här med att bara för att det ska vara till barn så ska det vara skrikiga färger!!!! Barn blir ju för t-an stressade av allt för mycket färger. Usch o fy för alla hjälpmedel. Men sy överdrag till kuddarna på pandan de är ju bara att ta bort när ni lämnar tillbaka den... det hade jag gjort om jag orkat, kanske gör det en dag! Sen det blåa på ställningen nej inte mycket att göra!. Usch ja o hela vårt hus har det också tagit över. Vardagsrummet är ungefär som en hjälpmedelscentral. O tänk om det varit ett riktigt då hade man ju haft alla hjälpmedel man behövt utan att behöva tjata!!! men nej så bra är det inte det tar bara PLATS!!!! Blä! så nu är jag också gladar efter att få spy ur mig lite galla. Har växt upp i ett minimalistiskt hem o så ser det ut som om en bomb släpps i vårt hus med hjälpmedel o annat.

Mamma till Anton 12år och Axel 23månader
  • numberone

haha sen har ja´g ju dammråttor och stökigt i övrigt men grunden i hemmet.....

• numberone

I LOVE!!!!
    ">

Nu ska jag krypa ner och sova!! God natt....

• mamman i skogen

Måste bara skryts lite om min kille som e riktigt på hugget och visar vad han kan...
    Vi fick för en vecka sen kalsonger från hab med lite isolering i han är ju stor kille nu och vill inte ha blöja. Nu har han återigen visat att han kan knäppa alla som inte tror på honom på näsan han säger till när han behöver gå för det mesta och vi kämpar på med att gå på klockan också för att det inte ska hända olyckor och en vecka har han nu vart helt torr....

http://barnmedcp.blogspot.com/  lite nya bilder i bloggen om ngn vill se..

• Jontesfru
    adams family skrev 2009-04-06 22:30:05 följande:
    Måste bara skryts lite om min kille som e riktigt på hugget och visar vad han kan...Vi fick för en vecka sen kalsonger från hab med lite isolering i han är ju stor kille nu och vill inte ha blöja. Nu har han återigen visat att han kan knäppa alla som inte tror på honom på näsan han säger till när han behöver gå för det mesta och vi kämpar på med att gå på klockan också för att det inte ska hända olyckor och en vecka har han nu vart helt torr....barnmedcp.blogspot.com/  lite nya bilder i bloggen om ngn vill se..
    så roligt o vilka fina bilder!
    Mamma till Anton 12år och Axel 23månader
  • S Sofia

Är sååå frustrerande arg idag, blä.
    Jag vet att det är en skryt tråd, men jag måste bara gnälla lite över apoteket som är så fruktansvärt dåligt i mina ögon just nu.
    Beställde mat i början på förra veckan till Rasmus (nutrini energy) så det skulle hinna komma innan påsk. Igår ringde det en man och sa att det inte fanns det vi ska ha. Utan han erbjöd 1 kartong med 12 tetror a 200 ml. Vi får 12 kartonger med 8 i varje a 500 ml.
    Snabbt uträknat sa jag att detta inte räcker länge. Utan att han får skicka så vi klarar oss i två veckor. (vet ju hur leveransen fungerar blä)
    Tittade idag och såg att han beställt 1 kartong iallafall!!!! Grrrrrrrr Det räcker i 2.4 dagar Sen då?? Ska Rasmus svälta resten? För hemma äter han ju inge vanlig mat.

Bläääää blääää.

Ringde idag igen till apoteket och fick prata med en seg trögfattad människa men tills sist så fick hon iväg en beställning till och hon fick godkänt i datorn att det skulle kunna till på skärtorsdag. Så hon var trots lite seg väldigt bra.
    Nu återstår det att se om maten kommer.

Vad gör vi annars??? Maten vi har räcker bara i ett par dagar.
    Deitisten svarar ju aldrig i telefonen, eller ringer upp efter inpratat meddelande.

Nu till lite skryt. Rasmus var sk*t duktig i badet igår, helt fantastiskt vad han sparkade när vi simmade!! Fast det gick bara utan badväst och dyl, sjukgymnasten vart exalterad Jag med, stolt som en tupp :)

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!